سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

علف‌کش‌های سولفونیل اوره


سولفونيل اوره نمايندهٔ يک گروه جديد از مواد شيميائى است که اخيراً به‌وسيلهٔ کارخانهٔ اي، آي، دوپونت - دنمورس تهيه شده است. کلرسولفورون به نام گلين فروخته شده و سولفوفنورون - متيل به نام او است و اين دو اولين علف‌کش‌هائى بودند که از اين گروه به بازار عرضه شدند، توجه جلب شده به اين ترکيبات به‌علت فعاليت بيولوژيکى آنها در مقادير بسيار کم است. اصولاً کلرسولفورون را (يک مادهٔ خشک قابل حل ۷۵ درصد) به ميزان ۱۹ تا ۵/۲۸ کيلوگرم در هکتار و سولفومتورون را به ميزان ۱۷۰ تا ۲۸۳ گرم در هکتار مصرف مى‌کنند. هر دوى اين ترکيبات قبل از سبز شدن و بعد از سبز شدن داراى فعاليت هستند و تمام طول فصل رويش علف‌هاى هرز را کنترل مى‌کنند.
کلروسولفومتورون به‌طور انتخابى علف‌هاى هرز برگ‌پهن مزارع گندم و ديگر غلات دانه‌ريز را از بين مى‌برد. سولفومترون متيل کمتر انتخابى است و برگ‌باريک‌ها و برگ‌پهن‌ها هر دو را کنترل مى‌کند. هر دو اين ترکيبات فعاليت خوبى بر خارلته دارند و به‌نظر مى‌رسد سولفورمترون متيل، قياق و اويارسلام را هم کنترل مى‌کند. کارآئى کلروسولفومترون به‌منظور کنترل علف هرز سمج خارلته در تمامى طول فصل رشد در مزارع گندم بسيار اميدبخش است.
سولفونيل‌هاى اوره به‌وسيلهٔ ريشه‌ها و ساقه‌ها جذب و به راحتى در گياهان حرکت مى‌کنند. اين ترکيبات با جلوگيرى از تقسيم سلول در نوک ريشه و ساقه، رشد گياه را متوقف مى‌کنند. پس از آن به‌تدريج قدرت گياه کاهش يافته و تقريباً يک تا سه هفته پس از تيمار، علايم آن آشکار مى‌شود. اين علايم در بعضى گونه‌ها با ايجاد رنگ قرمز مايل به ارغوانى آغاز به زردى و بافت‌مردگى مى‌انجامد. علايم گفته شده از نوک برگ شروع و تا قسمت‌هاى مسن‌تر گياه ادامه مى‌يابد.


همچنین مشاهده کنید