پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

واکنش در خاک‌ها


   اسم تجارتى و کارخانهٔ سازنده
کازورون - شرکت سهامى يونى رويال
   ساختمان شيميائى
   شکل‌هاى موجود
- سمپاشى به شکل محلول در آب:
۱. پودر وتابل ۵۰ درصد (کازورون W- ۵۰)
- شکل‌هاى خشک :
۱. گرانول ۴ درصد (کازورون G-4)
۲. گرانول ۱۰ درصد (کازورون G-۱۰)
   حرکت و نحوهٔ عمل در گياهان
ديکلوبنيل علف‌کشى عمومى است و از جوانه‌زنى بذر و رشد ريشه و شاخ و برگ گياهان در حال جوانه‌زنى يا سبز شدن جلوگيرى مى‌کند. عملکرد انتخابى آن به‌وسيلهٔ جايگزينى مناسب مخصوصاً در عمق موردنظر به‌دست مى‌آيد.
   واکنش در خاک‌ها
ديکلوبنيل محلوليت کمي، حدود ۲۵ppm در آب داشته و به شدت جذب مواد آلى خاک مى‌شود حرکت آن در خاک محدود است؛ اين ترکيب تمايل به ماندن در لايه‌هاى فوقانى خاک دارد. فشار بخار ديکلوبنيل بالا است (۴- ۱۰ × ۵/۵ ميلى‌متر جيوه در دماى ۱۰ درجهٔ سانتى‌گراد)، لذا گاهى براى جلوگيرى از اتلاف آن مشارکت در خاک توصيه مى‌شود. در خاک بخشى از حرکت آن ممکن است به فرم گازى باشد. به مدت ۲ تا ۶ ماه علف‌هاى هرز را کنترل مى‌کند و در شرايط ايده‌آل، اين مدت به يک‌سال افزايش مى‌يابد.
   گياهان حساس به علف‌کش
بسيارى از گياهان يک‌ساله و گياهان چندساله علفى خاص به ديکلوبنيل حساس هستند.
- علف‌هاى هرز يک‌ساله‌اى که به‌وسيلهٔ آن کنترل مى‌شوند عبارتند از: جو وحشي، چچم يک‌ساله، مولوگو، گندمک، علف خرچنگ، انواع دم روباهي، گزنهٔ سفيد، سلمه، خردل‌هاى وحشي، ارزن تگزاس، شاهي، خرفه، امبروسياها، انواع تاج خروس و انواع علف هفت‌بند.
- گياهان دوساله و چندساله‌اى که به‌وسيلهٔ آن کنترل مى‌شوند شامل: گل قاصد، پامچال شب، زلف پير، دم اسب، نخود تسبيحى و کنگر فرنگى است.
   کاربردهاى اصلى
- در باغ‌ها و قلمستان‌هاى گياهان تثبيت شدهٔ بادام، سيب، خاس، گيلاس، انگور، مانگو، هلو، آلو، گلابي، آلو سياه، فندق هندي، گردو آمريکائي، گردو انگليسي، توت سياه، تمشک و مرکبات به‌صورت قبل از کاشت با خاک مخلوط مى‌شود. همچنين در گياه ذغال اخته نيز از آن استفاده مى‌شود.
- در قلمستان‌ها و گياهان تثبيت شدهٔ خشبى زينتي، بادشکن‌ها و گياهان جنگلى به‌کار برده مى‌شود. از جملهٔ اين گياهان بوتهٔ زينتي، کامليا، کورنوس، نارون، شمشاد، ياس زرد، پيچ امين‌الدوله، ارس، ماگنوليا، افرا، بلوط، برگ نو، گل سرخ و سرخدار مى‌باشند.
- سمپاشى در بهار در يونجه تثبيت شده و بر روى مزارع بذرگيرى شبدر لادينو.
- زمين‌هاى غير کشاورزي، شامل مناطق آبى (فقط کازورون G-10).
- درست قبل از آسفالت کردن در زير آسفالت به مقدار ۲۸۰ تا ۳۳۶ کيلوگرم در هکتار براى کنترل کليهٔ علف‌هاى هرز استفاده مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید