جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نشر نتایج حاصل از تحقیقات


در سال‌هاى اخير تغييرات تکنيکى متعددى در بخش کشاورزى مشاهده شده است. عمده اين پيشرفت‌ها از جنبه سرمايه‌اى بوده است. مثلاً استفاده از تجهيزات و ماشين‌آلات جديد، بهبود سيستم‌هاى زهشکى و آبياري، تغييرات مربوط به ساختمان‌ها و امثالهم نشانه‌هائى از اين قبيل پيشرفت‌هاى فنى است. علاوه بر موارد فوق پيشرفت‌هاى چشمگيرى نيز در شکل بذرهاى اصلاح شده، شيوه‌هاى جديد دامداري، تغذيه بهتر دام، تغييرات در نوع کودهاى شيميائي، پيشرفت در آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها و سموم ديگر به‌وجود آمده است. همچنين در مديريت مزرعه نيز بهبودهائى حاصل شده است. به هر حال اين قبيل پيشرفت‌ها باعث صرفه‌‌جوئى در نيروى کار و حتى زمين شده است. براى مثال استفاده از ماشين‌آلات مدرن مثل تراکتور و کمباين، به‌کارگيرى بذرهاى اصلاح شده و مواردى از اين قبيل را مى‌توان ذکر نمود.
لازم به ذکر است که رعايت تناسب اين تغييرات با ساير شرايط توليدى لازمه ايجاد پيشرفت در امر توليد محصولات کشاورزى است. براى اين منظور به‌طورکلى به روش‌هاى زير مى‌توان در کشورهاى در حال توسعه زمينه اين پيشرفت‌ها را فراهم و سپس آن را گسترش داد:
   آموزش در حين عمل
بسيارى از تغييرات تکنولوژيکى ناشى از تجربه در داخل مزارع است. بنابراين زارعين با تکرار يک روش توليدى خاص، به‌طور تجربى نحوه ترکيب بهينه نهاده‌ها را درخواهند يافت.
   نشر نتايج حاصل از تحقيقات
امروزه نقش تحقيقات در پيشبرد اهداف کشاورزى از اهميت بالائى برخوردار است و تجربه کشورهاى توسعه يافته‌تر اين امر را تأييد مى‌کند. بنابراين لازم است با جهت دادن تحقيقات در زمينه بهبود روش‌هاى توليد، آنها را در مزارع پياده نمود.
   استفاده از تجربيات ساير کشورها
در بسيارى از کشورها که شرايط تقريباً مشابهى با کشور موردنظر دارند، پيشرفت‌هاى فنى بسيارى در امور مختلف کشاورزى به چشم مى‌خورد. بسيارى از اين تغييرات حاصل تحقيقات و تجربيات گوناگون است. پس يکى ديگر از منابع تغييرات فنى استفاده از همين دستاوردها است. البته پرواضح است که قبل از استفاده از اين منبع بايستى همخوانى تغييرات فنى با شرايط منطقه‌اى مورد بررسى واقع شود.


همچنین مشاهده کنید