جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هموکروماتوز (Hemochromatosis)


اين عارضه يک بيمارى غير شايع است ک در اثر تجمع بيش از حد آهن در بدن ايجاد مى‌شود. در اکثر افراد اين بيمارى به‌علت يک اشکال وراثتى مشخص بروز مى‌کند که در آن جذب آهن از يک رژيم غذائى عادى بسيار زياد مى‌شود. اين بيمارى توسط انتقال خون‌هاى مکرر (مبحث تالاسمى را مشاهده کنيد) نيز به‌وجود مى‌‌آيد. هموکروماتوز عمدتاً بيمارى افراد را مسنتر است زيرا سال‌هاى زيادى طول مى‌کشد تا آهن اضافى در بدن تجمع يابد. اکثر آهن اضافى در کبد ذخيره مى‌شود و نهايتاً در آنجا باعث بزرگى کبد و نوعى تشمّع کبدى مى‌گردد. به‌دليل تجمع آهن در پوست رنگ خاصى شبيه برنز در آن ايجاد مى‌شود.
   علائم
التهاب مفصلي، ناتوانى جنسى در مردان، قطع قاعدگى در زنان، و بيمارى قند. در صورت شک به‌وجود اين بيماري، مى‌توان به‌راحتى آن را با آزمايش خون که آهن اضافى را در خون آشکار مى‌کند، ثابت نمود. سپس معمولاً با نمونه‌بردارى از کبد که به‌علت وجود آهن رنگ آبى به‌خود مى‌گيرد، اين بيمارى تائيد مى‌شود.
   درمان
درمان عملاً توسط خونگيرى انجام مى‌شود. گرفتن حدود نيم‌ليتر خون غنى از آهن در هفته باعث مى‌شود که مغز استخوان ذخاير آهن بدن را برداشت کند. ذخاير آهن بدن پس از حدود يک‌سال درمان با اين روش به حد طبيعى باز مى‌گردد و بعد از آن خونگيرى تنها گاهى ضرورت مى‌يابد.


همچنین مشاهده کنید