پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

التهاب زردپی عضلهٔ دوسر


شانه يک مفصل مرکب است که توسط مفصل شدن استخوان بازو، استخوان کتف، و استخوان چنبرى ايجاد شده است. مفصل شانه به‌وسيلهٔ عضلهٔ دالى (دلتوئيد) و مجموعهٔ عضلات گردانندهٔ بازو احاطه شده است که در اطراف انتهاى فوقانى استخوان بازو به‌هم ملحق مى‌شوند و يک پوشش عضلانى را تشکيل مى‌دهند. پوشش عضلانى گرداننده بازو شامل زردپى‌هاى پنج عضله است که به بالاى استخوان بازو متصل مى‌شوند و بازو را به سمت خارج مى‌گردانند.
   التهاب کيسهٔ دور مفصل شانه
اين عارضه با درد و حساسيت در خارج و نوک شانه مشخص مى‌شود. شما ممکن است در بلند کردن بازو و دور کردن آن از کنار خود يا گرداندن بازو به سمت خارج مشکل داشته باشيد. شانه کردن مو يا پوشيدن کت بدون کمک ديگران ممکن است غيرممکن باشد. زردپى‌هاى عضلات گرداننده بازو که زير کيسهٔ دور مفصل شانه قرار دارند نيز ممکن است ملتهب شوند. التهاب در اثر فرسايش ناشى از حرکت تکرارى بازو، کشش حاد، و يا آسيب‌‌ديدگي، ايجاد مى‌شود. التهاب کيسهٔ دور مفصل شانه در ورزش‌هائى که بازو در اثر حرکت روى سر قرار مى‌گيرد، مثل شنا، تنيس، گلف، بيس‌بال شايع است. اگر التهاب کيسهٔ دور مفاصل درمان نشود، ممکن است مفصل شانه خشک شود و حرکت آن به‌طور دائم از دست برود.
   درمان
تا حد امکان به شانهٔ خود استراحت دهيد و سعى کنيد از فعاليت‌هائى که باعث شروع عارضه شده است و يا موجب بروز مجدد درد مى‌شود، خوددارى کنيد. اگر درد شديد باشد، پزشک ممکن است بستن و آويزان کردن دست را توصيه کند. کيسهٔ يخ را (از روى يک حوله) دوبار در روز به‌ مدت ۳۰ تا ۶۰ دقيقه روى شانهٔ خود بگذاريد.
درد و التهاب اغلب با مصرف داروهاى ضد التهاب غيراستروئيدى مثل ايبوپروفن (به مبحث دردها و مسکن‌ها مراجعه کنيد)، برطرف مى‌شود. براى جلوگيرى از بى‌تحرکى بايد با ملايمت شانه خود را حرکت دهيد. يکى از اين حرکات تمرينى حرکت 'آونگي' است که براى انجام آن از ناحيهٔ کمر به جلو خم مى‌شويد و بازوى خود را به عقب و جلو و طرفين حرکت مى‌دهيد و دست‌هاى خود را مى‌چرخانيد. اين کار را چند بار در روز انجام دهيد. در صورت تداوم درد، پزشک ممکن است تمرين‌هاى ديگرى را توصيه مى‌کند.
در موارد شديدتر، پزشک ممکن است مخلوطى از کورتيکواستروئيد و يک ماده بى‌حس‌کننده را در شانهٔ شما تزريق کند.
در صورتى‌که پرتونگارى رسوب کلسيم (التهاب زردپى همراه با رسوب کلسيم) را نشان دهد، ممکن است برداشتن اين رسوب‌ها از طريق جراحى لازم باشد. احتمال بهبودى کامل از طريق درمان زياد است.
   التهاب زردپى عضلهٔ دوسر
فرسايش زردپى عضلهٔ دوسر در محل عبور آن از ناودان عضلهٔ دوسر در قسمت قدامى بالاى استخوان بازو ممکن است باعث التهاب اين زردپى و غلاف آن شود که باعث درد به‌ويژه هنگام بلند کردن بازو مى‌شود. اين عارضه که تحت عنوان التهاب زردپى عضله دوسر شناخته مى‌شود، اغلب به‌وسيلهٔ حساسيت موضعى در قسمت قدامى بالاى استخوان بازو تشخيص داده مى‌شود. درمان مشابه التهاب کيسهٔ دور مفصل شانه است.
   پارگى پوشش عضلانى گرداننده بازو
پارگى پوشش عضلانى گرداننده بازو وقتى ايجاد مى‌شود که زردپى‌هاى احاطه‌کننده مفصل شانه پاره يا شکافته شوند. درد زيادى ايجاد مى‌شود و ممکن است قادر به حرکت بازو و دور کردن آن از بدن خود نباشيد. پارگى زردپى‌ها معمولاً در اثر ضربه يا فعاليت زياد ايجاد مى‌شود. در صورت بروز اين عارضه بايد به پزشک مراجعه کنيد. او ممکن است پرتونگارى مفصلى شانه را براى کشف پارگى‌ رباط‌ها، درخواست کند. در پارگى کامل ممکن است جراحى ضرورى باشد، ولى اکثر پارگى‌هاى نسبى را مى‌توان با بى‌حرکت کردن مفصل يا بستن و آويزان کردن بازو و به دنبال آن افزايش تدريجى حرکات تمريني، درمان کرد.
   فيبروميالژى شانه
فيبروميالژى شانه يک درد عميق عضلانى است که بين گردن و شانه حس مى‌شوند. علت فيبروميالژى شانه ممکن است حرکات تکرارى بازو به طرف عقب يا پشت کمر باشد. اعمالى مثل نگه داشتن گوشى تلفن بين سر و شانه يا خوابيدن روى بالش‌‌هاى بلند ممکن است باعث بروز اين درد شوند.
   درمان
براى کاهش التهاب از گرما روى موضع استفاده کنيد، به‌طور مکرر زير دوش آب گرم برويد، و يکى از داروهاى ضدالتهاب غيراستروئيدى مثل ايبوپروفن را مصرف کنيد. از فعاليت‌هائى که درد را تشديد مى‌کند، خوددارى کنيد. سعى کنيد با يک بالش و يا بدون آن بخوابيد. اگر عارضه به‌ سرعت برطرف نشد به پزشک مراجعه کنيد.
   افتادگى شانه
افتادگى شانه يک نشانگان دردناک است (مشابه فيبروميالژي) که در اثر تحت فشار قرار گرفتن اعصاب و عروق خونى بين گردن و شانه ايحاد مى‌شود. اين عارضه به نشانگان خروجى قفسهٔ سينه نيز معروف است. علل اين عارضه عبارتند از: افتادگى شانه به‌علت وضعيت نامناسب، سنگينى پستان‌ها، قرار دادن بازو روى سر هنگام خواب (به آن فلج شب شنبه مى‌گويند)، و وضعيت نامناسب هنگام کار. حمل کوله‌پشتى سنگين يا بار روى شانه‌ها نيز مى‌تواند باعث بروز اين نشانگان شود. شايع‌ترين علائم عبارتند از احساس درد در شانه‌ها و بازوها، کرختى و گزگز در دست‌ها و انگشتان.
   درمان
بهترين درمان پيشگيرى است. سعى کنيد شرايط يا فعاليت‌هائى را که موجب درد مى‌شوند شناسائى کنيد و از آنها بپرهيزيد. خانم‌هائى که پستان‌هاى بزرگى دارند با پوشيدن سينه‌بندهاى نگهدارنده تسکين مى‌يابند.


همچنین مشاهده کنید