شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

درمان


اکثر مطالبى که در مورد ناخن‌هاى انگشت دست ذکر شد دربارهٔ ناخن انگشت‌هاى پا نيز کاربرد دارد، با اين تفاوت که ناخن‌هاى انگشت پا در اکثر ساعت روز پوشيده‌اند و به اين ترتيب يا از آسيب‌ديدگى محفوظ هستند و يا خارج از ديد و ذهن قرار مى‌گيرند.
   عارضه فرو رفتن ناخن درگوشت پا
ناخن در گوشت فرورفته معمولاً تنها شست را مبتلا مى‌کند و دو علت شايع دارد که عبارتند از: کفش‌هاى نامناسب و گرفتن نادرست ناخن در صورتى‌که دچار ناخن در گوشت فرورفته شديد، کفش پاشنه کوتاه که فضاى کافى براى انگشتان پا داشته باشد، بپوشيد. کفش‌هاى تنيس و دو در صورتى‌که به پوشيدن آنها عادت کنيد، بسيار مطولب هستند.
   درمان
براى برطرف کردن فشار روى ناخن‌هاى در گوشت فرو رفته، پاهاى خود را دوبار در روز به ‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقيقه در آب فرو بريد تا پوست اطراف ناخن‌ها نرم شود. پاهاى خود را کاملاً با حولهٔ تميز خشک کنيد. يک تکه تنزيب کوچک را با يک پماد آنتى‌بيوتيک بپوشانيد و به ملايمت آن را با يک چوب پائين‌آورندهٔ زبان، زير ناخن فرو کنيد تا ناخن کمى از جاى خود بلند شود.
براى مراقبت از ناخن انگشت‌هاى پاى خود، از قيچى‌هاى بزرگ براى گرفتن ناخن‌ها به‌طور منظم و صاف استفاده کنيد. برش ناخن را گرد نکنيد. برخلاف عقيدهٔ عامهٔ مردم بريدن يک تکه از ناخن به شکل V در وسط آن از فرو رفتن ناخن در گوشت جلوگيرى نمى‌کند. از زياد کوتاه کردن ناخن خوددارى کنيد. پاهاى خود را براى پيشگيرى از عفونت خيلى تميز نگه داريد. در صورتى‌که چرک، خونريزي، يا تورم دردناک ظاهر شد، به پزشک يا متخصص بيمارى‌هاى پا مراجعه کنيد.


همچنین مشاهده کنید