پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سلولز


   ميوه‌جات و سبزيجات
از زمان‌هاى قديم مردم به منابع و خاصيت ميوه‌جات و سبزيجات کم و بيش آشنا گرديده اما آن‌طور که بايد و شايد پى به اهميت و خواص آن نبرده بوده‌اند.
اين هداياى پرارزش که مواد خود را از هوا، آب و زمين گرفته و با اشعهٔ حيات‌بخش خورشيد پرورش يافته و در اختيار بشر قرار گرفته است داراى املاح معدني، ويتامين‌ها و اسيدهاى مختلف مخصوصاً ترکيبات پکتيکى و سلولز است که براى سلامت بدن ضرورت دارد و کمبود هر يک در بدن آشفتگى‌هائى ايجاد مى‌نمايد. ميوه‌جات داراى ترکيبات معطر (اسانس‌ها) و در حدود ۸۰ تا ۹۵ درصد آب دارند و به‌علت دارا بودن آب زياد و املاح معدنى مخصوصاً نمک‌هاى پتاسيم دفع ادرار را زياد کرده و از اين راه موجب دفع سموم و فضولات بدن مى‌گردد و در نتيجه در درمان بسيارى از عفونت‌هاى روده‌اي، کليوي، کبدي، رماتيسم، سنگ کليه و نقرس مؤثر است بعضى از ميوه‌جات به‌واسطهٔ ترکيبات مناسبى که دارد براى درمان عده‌اى از بيمارى‌ها مفيد و گاهى اعجاز مى‌کند و از طرفى چون حالت قليائى دارند باعث مى‌گردد اسيدهاى بدن خنثى مى‌گردد و در مدتى کوتاه رنگ چهره باز شده، جوش‌ها و خيزها و پف‌هاى صورت برطرف شود و پوست با طراوت و حالت نشاط و شادى در انسان ايجاد نمايد.
قند ميوه‌جات از نوع گلوکز و لوولز بوده و داراى شيرينى مطبوع و سودمند براى کبد و نافع براى قلب است و اين قند طبيعى با جذب مستقيم و فورى در بدن با سوختن در بافت‌ها انرژى مورد احتياج را تأمين مى‌نمايد ولى قند کارخانه که با حرارت زياد مى‌جوشانند و با اضافه شدن مواد شيميائى تهيه مى‌گردد از صورت طبيعى خارج مى‌شود و ويتامين‌ها و املاح خود را از دست مى‌دهد و در نتيجه به يک مادهٔ مضر براى بدن تبديل مى‌گردد در صورتى که با مصرف ميوه‌جات شيرين ديگر انسان هيچ‌گونه نيازى به مصرف قند و شکر نداشته و مى‌تواند خرما، عسل، توت، انجير، کشمش را جايگزين آنها نمايد. کلروفيل (سبزينهٔ گياهي) فراوان در سبزيجات نيز روى قلب و عروق اثر مى‌کند و آن را سالم نگه مى‌دارد. مصرف کردن سبزيجات باعث جلوگيرى از کم‌خوني، جذب بهتر پروتئين و فشار متعادل و غيره مى‌گردد. پوست ميوه‌جات و سبزيجات علاوه بر ويتامين‌هاى فراوان داراى سلولز است که باعث تحريک و تقويت حرکات دودى روده مى‌شود و عمل دفع را آسان مى‌کند. بعضى عناصر مانند کلسيم، فسفر در ميوه‌جات و سبزيجات باعث استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها مى‌شود و بعضى مانند آهن براى گلبول‌هاى قرمز خون انسان لازم است.
ميوه‌جات و سبزيجات خام و طبيعى و تازه براى بيمارى‌هاى دستگاه گوارش، کم‌اشتهائي، دفع سنگ‌هاى ادرار، چاقي، يبوست، اگزما، زيادى فشار خون، ناراحتى کليه، تصلب شرائين، نارسائى‌هاى قلبى و غيره مفيده و گاهى شفادهنده هستند. ميوه‌جات و سبزيجات لذيذ و خوش‌طعم و بهتر از هر چيز رفع تشنگى را مى‌نمايد و به همين جهت خام‌گياهخواران احتياج چندانى به نوشيدن آب ندارند. ميوه‌جات و سبزيجات نيز آنزيم‌هائى دارند که در تحليل و جذب مواد غذائى نقش اساسى دارند که در نتيجه بدن از سوخت و ساز بهتر و باصرفه‌ترى برخوردار مى‌شوند.
شادروان صادق هدايت مى‌نويسد:
طبيعت نشان مى‌دهد که انسان بايد از ميوه‌ها و نباتات خام زندگانى خود را بگذراند پختن يعنى خراب کردن و از حال طبيعى خارج کردن خوراکى‌ها است که در آن زهرهاى کشنده توليد مى‌شود (فوايد گياهخوارى - خلاصهٔ صفحهٔ ۵۷ با اندک تغييرى).
شارل ريشه دانشمند معروف فرانسوى مى‌گويد. بايد پذيرفت که انسان يک حيوان است گاهى باهوش و اغلب درنده و نادان است و براى خوراک خود بايد مانند يک حيوان رفتار کند، خوراک طبيعى ما نبايد با آنچه که ميليون‌ها قرن همهٔ گذشتگان ما مى‌خوردند تفاوت داشته باشد (فوايد گياهخوارى - خلاصهٔ صفحهٔ ۵۹ با اندک تغييرى).
   سلولز
سلولز مادهٔ اساسى گياهان است و الياف نباتى و قشر دانه‌ها را تشکيل مى‌دهد. اين ماده از مولکول‌هاى سخت و به‌هم فشرده تشکيل شده و انسان دياستازى ندارد که بتواند آن را هضم و جذب نمايد ولى دستگاه هاضمهٔ حيوانات دياستازى به نام سلولاز ترشح مى‌کند که باعث هضم آن در نتيجه انرژى مى‌شود. اين ماده براى مبارزه با چاقى خوب است زيرا از يک طرف باعث اتساع معده و روده‌ها شده و اشتهاء را کم مى‌کند و از طرف ديگر انرژى کمى توليد مى‌کند و افراد چاق براى تحرک بيشتر مجبور هستند از چربى‌هاى ذخيرهٔ بدن خود بسوزانند در نتيجه باعث لاغرى آنان مى‌شود. تا کنون عقيده داشتند که مواد سلولزى جذب نمى‌شود ولى امروزه مى‌گويند که کمى از مواد سلولزى در محيط روده‌ها حل و جذب مى‌گردد و قسمت ديگر که جذب نمى‌شود ضمن اينکه روده‌ها را پاک مى‌کند مقدارى سموم هم با خود از راه مدفوع به خارج مى‌برد.
دکتر رجحان مى‌نويسد:
امروزه با پيشرفت صنايع غذائى براى اينکه غذاها آسان جويده شوند، خوشمزه و خوش‌طعم گردند با وسايل ويژه‌اى فيبر آنها را گرفته و حذف مى‌نمايند ولى تحقيقات دانشمندان نشان داده است کم شدن مواد فيبرى رژيم غذائى در بروز بيمارى‌هائى مانند نارسائى قلب، بيمارى قلب و عروق، بالا بودن کلسترول خون، افزايش چربى خون، مرض قند، بيمارى‌هاى روده از قبيل يبوست مزمن، بواسير، آپانديسيت، ديورتيکوليت و بالاخره سرطان رود. لذا توصيه مى‌کنند که براى جلوگيرى از بروز حملات قلبي، براى کم شدن کلسترول خون، معالجهٔ مرض قند، مبارزه با چاق و يبوست لازم است مردم در رژيم غذائى خود مقدار متناسب مواد فيبرى اضافه کنند. در مورد سرطان روده فرضيه‌هاى فعلى بر اين اساس استوار است که رژيم پرفيبر ممکن است سبب رشد باکترى‌هاى مخصوص در رود شود و اين باکترى‌ها قادر به متابوليزه کردن مواد سرطان‌زا به مواد غيرسرطان‌زا در روده گردند (ميوه‌درمانى - خلاصهٔ صفحات ۷۷ و ۷۸).
   آب
آب موجود درطبيعت را از نقطه‌نظر بيولوژيکى به دو گروه تقسيم کرده‌اند و ما براى سادگى آنها را به آب زنده و آب مرده (سنگين) مى‌ناميم. مى‌توان گفت آب زنده همان آبى است که در داخل سلول‌هاى زنده يا محيط ميان‌بافتى وجود دارد. آب معمولى هنگام ورود به بدن بايد تحت تأثير مکانيسم‌هاى پيچيده‌اى قرار گيرد تا به آب زنده تبديل شود اين آب زنده براى تمام فعل و انفعالات معمولهٔ بدن و رشد و ترميم سلولى موردنياز است. توانائى بدن در تبديل آب معمولى به آب زنده با افزايش سن کاهش مى‌يابد يکى از عللى که باعث مى‌شود در سنين بالاى عمر ترميم زخم‌ها کندتر صورت گيرد مى‌توان همين را دانست.
آب زنده در تجزيه‌هاى بيولوژيکى معين شده است که مولکول‌هاى آن به طرز به‌خصوصى در کنار هم قرار دارند آب معمولى هنگام يخ زدن يک چنين حالتى را پيدا مى‌کند همين حالت پس از اينکه يخ ذوب شد و گرماى آن به ۳۰ تا ۴۰ درجه رسيد محفوظ مى‌ماند ولى در گرماى بالاى ۴۰ درجه اين مولکول‌ها از هم دور شده و آب زنده به آب معمولى يا مرده تبديل مى‌شود اگر چنانکه آب معمولى را در محيط طبيعى و فيزيکى بخواهيم به آب زنده تبديل کنيم بايد حرارت آن را تا سر حدّ يخ زدن کاهش دهيم. آب موجود در سلول‌هاى گياهى همگى به‌صورت آب زنده هسند بنابراين آب استفاده شده از مواد غذائى طبيعى نياز به آن تغييراتى که بدن به آن مى‌دهد تا آن را به آب زنده تبديل کند ندارد و اين آب مى‌تواند مستقيماً در اعمال ترميمى سلول شرکت کند و به همين دليل اشخاص پير و مسن نيز با استفاده از آب زندهٔ موجود در گياهان مى‌تواند يک ترميم سلولى خوب و طبيعى مانند جوانان داشته باشد (تلخيص از کتاب‌ افق‌هاى بيکران حيات، صفحات ۷ تا ۱۶).


همچنین مشاهده کنید