جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اصرار می‌کند قبل از خواب برایش کتاب بخوانید


کودک شما به محبت ديدن و دوست داشته شدن نياز دارد؛ اين يک نياز دائمى و حياتى است. کودکى که دوست داشته نشده کامياب نخواهد شد. کودک، درست از لحظهٔ تولد نيازمند اين است که هم به‌منظور مراقبت و هم تحريک کردن شما عاشقانه او را در بربگيريد و اين نياز به عشق و محبت هيچ‌گاه تغيير نمى‌کند. در حقيقت ممکن است محبت و عشق، همگام با رشد و تحول کودک خود به شکل‌هاى متفاوتى ابراز شود ولى هميشه وجود دارد. گاهى اوقات به‌نظر مى‌آيد او خيلى رشد کرده و بزرگ شده است، حتى يک کودک چهار يا پنج ساله در مقايسه با زمانى‌که کوچک‌تر بوده مى‌تواند پخته‌تر و رشديافته به‌نظر برسد اما هنوز به دوست داشته شدن و عشق نياز دارد.
  اقداماتى در جهت پاسخ به نياز کودک خود به محبت
برخى والدين فکر مى‌کنند که بهتر است علائم عاطفى در همان دوران نوپائى تحول کودک، خاتمه يابند. همچنين مى‌پندارند هنگامى که کودک به سن مدرسه مى‌رسد ديگر نيازى به بوسيدن و در آغوش گرفتن به‌ويژه در مقابل جمع ندارد. آنها احتمالاً جلوه‌هاى بيرونى عشق و محبت از طريق تماس بدنى را مورد تشويق و ترغيب قرار نمى‌دهند، چرا که اين علائم را به‌عنوان ناپختگى و رشدنايافتگى تلقى مى‌کنند، اين کار جاى افسوس دارد. هيچ قانونى وجود ندارد که بگويد در سن خاصى ديگر نبايد کودک را در آغوش گرفت. اگر به انجام اين کار هنوز نياز دارد، پس به آن مبادرت ورزيد. هيچ دليلى وجود ندارد که به کودک شما (يا به شما)، آسيبى برسد.
علاقهٔ خود را به فعاليت‌هاى کودک خود نشان دهيد و او را تشويق کنيد دربارهٔ آنها با شما گفت‌وگو کند. علاقه‌مندى شما در او اين احساس را به‌وجود مى‌آورد که مورد توجه شما قرار گرفته است. همچنين، هنگام آشفتگى و ناراحتى او را راحت بگذاريد. طبعاً مى‌خواهيد نقاط قوت شخصى در او تحول و رشد يابد تا ديگر نيازى نباشد که وقتى مشکلى پيش مى‌آيد به‌سوى کسى بدود و از او کمک بخواهد، اما کودک شما هنوز آماده نيست کاملاً مستقل باشد. او به آرامش‌بخشى و اطمينان‌دهى شما نياز دارد و اين حق او است که اين چيزها را از شما بگيرد.
  محبت و عشق با زبان بدن
  قبل از اينکه براى بازى از خانه خارج گردد شما را در آغوش مى‌گيرد
ممکن است از ديدن اين صحنه ناگهانى که از نياز به محبت خبر مى‌دهد تعجب کنيد، چرا که احتمالاً انتظار داشته‌ايد بدون گفتن حتى يک کلمه بيرون برود. اين نمايش غيرقابل پيش‌بينى عواطف از طريق تماس بدني، يکى از روش‌هاى ابراز اين نياز عاطفى مى‌‌باشد.
  اصرار مى‌کند قبل از خواب برايش کتاب بخوانيد
حالا که ديگر خود مى‌تواند کتاب بخواند، واقعاً آنقدر براى خواندن کتاب به شما محتاج نيست، خود او به تنهائى هم مى‌تواند کتاب بخواند. اصرار و بر ادامهٔ اين عمل به شما مى‌گويد که هنوز نيامند به روابط عاطفى صميمانه با شما است.
  در محدودهٔ صميمى فضاى شخصى وارد مى‌گردد
هنگام تماشاى تلويزيون يا استراحت خانوادگي، ناگهان متوجه مى‌شويد که نزديک شما آرام گرفته است (آنجا که فضاى صميمى شخصى را در اطراف او مهيا مى‌کند). اين عمل که باعث ايجاد تماس بدنى مى‌گردد، يکى از روش‌هاى ابراز نياز مستمر او به دل‌بستگى مى‌باشد.
  اخبار روزانهٔ خود را با شما در ميان مى‌گذارد
در پايان يک‌روز سخت و دشوار، احتمالاً انرژى کمى براى گوش دادن به حرف‌ها و داستان‌هاى کودک کوچک خود داريد، حتى ممکن است اصرار بيش از حد و مداوم او را براى تندتند صحبت کردن ببينيد. به‌هر حال، اين روشى براى حرف زدن با شما است که نشان مى‌دهد هنوز به شما نياز دارد و از گفت‌وگو با شما دربارهٔ حوادث زندگى خود لذت مى‌برد.
  در حضور شما آرامش پيدا مى‌کند
عملکرد عمومى او را وقتى با شما است، مشاهده کنيد. مى‌بينيد که آرام به‌نظر مى‌رسد؛ چهره، ماهيچه‌هاى بازو و پاهاى او آرام هستند؛ کلاً در حالت استراحت و آرامش به‌سر مى‌برد؛ سر او ممکن است کمى به‌سمت عقلب متمايل باشد؛ حتى وقتى کمى شوخى مى‌کنيد، مى‌خندد و هنگام نشستن بر صندلي، به‌جاى اينکه صاف و راست باشد بيشتر شل و آويزان است.


همچنین مشاهده کنید