پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به پیشینه تحقیقات درباره ارزش‌های خبری (۳)


  جدول رتبه ارزش‌هاى خبرى تحقيقاتى که از الگوى والتر وارد استفاده کرده‌اند
 
ارزش‌هاى خبرى
 
رتبه نظرى٭
تحقيق
والتر وارد
۱۹۶۷
تحقيق
لورتروکارتر
۱۹۷۰
تحقيق
جرج رودز
۱۹۷۰
تحقيق
کارل گالو
۱۹۷۳
تحقيق
رونالد اسنايپز
۱۹۷۳
تحقيق
نعيم بديعى
۱۹۷۶
تحقيق
نعيم بديعى
۱۹۸۷
CPI ۱ ۱ ۲ ۱ ۱ ۱ ۱ ۱
OPI ۲ ۳ ۱ ۲ ۴ ۵ ۲ ۵
OI ۳ ۲ ۳ ۳ ۲ ۴ ۴ ۸
PI ۴/۵ ۷ ۸ ۶ ۵ ۲/۵ ۳ ۲
I ۴/۵ ۶ ۴ ۴ ۸ ۲/۵ ۶ ۳
CI ۶ ۴ ۶ ۸ ۷ ۸ ۵ ۴
CP ۷ ۵ ۷ ۷ ۳ ۷ ۱۰ ۶
O ۸ ۸ ۵ ۵ ۶ ۶ ۸ ۱۱
c ۹ ۱۱ ۹ ۱۱ ۹ ۱۱ ۷ ۷
OP ۱۰ ۹ ۱۱ ۹ ۱۰ ۹/۵ ۹ ۹
P ۱۱ ۱۰ ۱۰ ۱۰ ۱۱ ۹/۵ ۱۱ ۱۰
N ۱۲ ۱۲ ۱۲ ۱۲ ۱۲ ۱۲ ۱۲ ۱۲
٭ رتبه نظرى براساس ميانگين داد‌ه‌هاى هفت تحقيق حاضر محاسبه ششده است و مى‌توان آن را به‌عنوان رتبه‌بندى ترکيب دوازده‌گانه ارزش‌هاى خبرى از جنبه نظرى فرض کرد.
برخورد = C، دربرگيرى = I، شهرت = P، عجيب = O، بدون ارزش خبرى = N
در جدول ماتريس ضريب همبستگى، مقادير ضريب همبستگى رتبه اى اسپير من بين هفت تحقيقى که از دوازده ترکيب الگوى خبرى وارد استفاده کرده اند ، نشان داده شده است.
  جدول ماتريس ضريب همبستگى رتبه‌اى اسپيرمن بين ارزش‌هاى خبرى تحقيقاتى که از الگوى خبرى دکتر وارد استفاده کرده‌اند
BI BA S G R C W
۰/۶۵ ۰/۷۸ ۰/۷۷ ۰/۸۹ ۰/۸۷ ۰/۸۷ ۱ W
۰/۵۵ ۰/۷۹ ۰/۸۷ ۰/۸۲ ۰/۹۴ ۱ C
۰/۵۴ ۰/۸۰ ۰/۹۱ ۰/۸۴ ۱ R
۰/۵۸ ۰/۷۳ ۰/۷۷ ۱ G
۰/۷۴ ۰/۷۸ ۱ S
۰/۷۸ ۱ BA
۱ BI
W = تحقيق والتر وارد، ۱۹۶۷
C = تحقيق لورنز کارتر، ۱۹۷۰
R = تحقيق جرج رودز، ۱۹۷۰
G = تحقيق کارل گالو، ۱۹۷۳
S = تحقيق رونالد اسنايپز، ۱۹۷۳
BA = تحقيق نعيم بديعى (روزنامه‌نگاران آمريکائي، ۱۹۷۶)
BI = تحقيق نعيم بديعى (روزنامه‌نگاران ايراني، ۱۹۸۷)
٭ کليه ضرايب در سطح احتمال ۵ درصد خطا معنى‌دار است. تست يک سويه
جدول (رتبه‌بندى ارزش‌هاى خبرى تحقيقاتى که از الگوى والتر وارد استفاده کرده‌اند) و جدول (ماتريس ضريب همبستگى رتبه‌اى اسپيرمن بين ارزش‌هاى خبرى تحقيقاتى که از الگوى خبرى دکتر وارد استفاده کرده‌اند)، شباهت قابل ملاحظه‌اى بين اولويت‌هاى خبرى تحقيقاتى که از الگوى خبرى سه‌بُعدى استفاده کرده‌اند را نشان مى‌دهد. بين روزنامه‌نگاران چه ايرانى و چه خارجى اختلاف نظر چندانى در شناخت آنها از خبر وجود ندارد. روزنامه‌نگاران براى رويدادى ارزش بيشترى قائل هستند که حاوى ترکيبى از ارزش‌هاى خبرى باشد. نگاهى به ستون رتبه‌بندى جدول رتبه‌بندى ارزش‌هاى خبرى تحقيقاتى که از الگوى والتر وارد استفاده کرده‌اند، مشخص مى‌شود که خبرهائى که رتبه اول تا ششم را به‌دست آورده‌اند همگى حاوى ارزش دربرگيرى هستند. رتبه‌بندى جدول نشان مى‌دهد که هرگاه اين بُعد با ابعاد ديگر ترکيب شود، اهميت بيشترى به رويداد مى‌دهد. رتبه‌هاى اول و دوم نظري، شامل ترکيب سه ارزش خبرى شهرت، برخورد و دربرگيرى براى رتبه اول، شهرت، عجيب و استثناء و دربرگيرى براى رتبه دوم است. در ضمن، بُعد شهرت به تنهائى رتبه ماقبل آخر را به‌دست آورده است و نشان مى‌دهد که روزنامه‌نگاران گرچه براى افراد مشهور اهميت و ارزش خبرى قائل هستند، ولى اين شخص بايد کارى انجام داده باشد که حاوى ارزش‌هاى ديگر هم باشد.
بنابراين، ارزش‌هاى خبرى را مى‌توان به‌عنوان رکن اصلى و پايه تشخيص وقايع خبرى از غيرخبرى دانست و از آنها به‌عنوان عامل مهمى براى بررسى رفتار ارتباطى گزينشگران استفاده کرد. در پايان اين بخش يادآورى اين نکته ضرورت دارد که ارزش‌هاى خبرى به طبقه‌بندى موضوعى اخبار (سياسي، اقتصادي، فرهنگي، ورزشي، هنرى و غيره) اشاره ندارد و مى‌تواند وقايع را صرف‌نظر از موضوع مورد سنجش قرار دهد در برخى از کتاب‌هاى روزنامه‌نگاري، به ارزش‌هاى ديگرى مانند 'پيامدها' (Consequences)، 'علايق انساني' (Human interest)، و... که اکثر آنها هم در قالب ارزش‌هاى خبرى بالا نهفته است و هم در طبقه‌بندى غيرموضوعى اخبار قرار نمى‌گيرد.


همچنین مشاهده کنید