پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تنظیم خبرهای هنری، فرهنگی و علمی


روش نگارش و تنظيم خبرهاى هنري، فرهنگى و علمى معمولاً با استفاده از سبک هرم وارونه صورت مى‌گيرد. تنها بهره‌گيرى از واژگان ويژه چنين رويدادهائي، آنها را از حالت رسمى و خشک بودن همچون خبرهاى سياسى و اقتصادي، خارج مى‌کند. ظرافت و لطافت پديده‌هاى فرهنگى و هنرى و شگفتى خبرهاى علمى به‌خودى خود بهره‌گيرى از کلمات و عباراتى را مى‌طلبد که بتوان با آنها، خوانندگان ار به‌طرز مناسبى در جريان چنين رويدادهائى قرار داد.
مثال: (خبرهاى هنرى)
وقتى سخن از نقاش سورئاليست است، همگان به ياد 'سالوادوردالي' مى‌افتند، اما نمايشگاه جديد آثار نقاش بلژيکي، 'رنه ماگريت' که از دوم ماه اوت در گالرى 'هيورد' لندن برگزار شد، نشان داد که او نه تنها نقاش خلاق و مبتکرى است، بلکه ايجاز در آثار او ثابت مى‌کند که کارهاى او برتر از دالى و حتى 'ماکس ارنست' است.
هنگامى که ماگريت (۱۹۶۷-۱۸۹۸م) سيزده ساله بود در سال ۱۹۱۲ مادر او خود را به رودخانه انداخت و غرق شد و دو هفته بعد در حالى‌که لباس او، صورتش را پوشانده بود، جسد او را از رودخانه گرفتند، اما ماگريت مدعى شد که ديده است، دو ساعت بعد مادر او را از رودخانه گرفته‌اند.
بررسى‌هاى بعدى نشان داد که اين تصور درست نيست و زائيده تخيلات او است. اين خيال‌پردازى و افسانه در اکثر آثار او تأثير گذاشته است. تصويرهاى بى‌حس و بى‌صورت او اغلب در کنار ساحل قرار دارند.
رنه مارگريت، در سال ۱۹۲۶ به گروه غيررسمى نويسندگان، موسيقى‌دانان و نقاشان بلژيک که قابل مقايسه با سورئاليست‌هاى پاريس بودند، پيوست سپس به حومه پاريس نقل مکان کرد ولى به‌زودى از محيط مشاجره آميز پاريس خسته شد و در سال ۱۹۳۰ به بروکسل بازگشت و بقيه عمر خود را در آنجا سپرى کرد.
به‌خاطر همين دورى از مرکز هنرى بود که آثار او چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما بعد از جنگ دوم جهانى با نمايش آثار هنرمندان نوگرا در موزه هنرهاى 'نوين' نيويورک در ۱۹۶۵ نقش مهم او در تکميل سورئاليسم شناخته شد.
يکى از ويژگى‌هاى اين نمايشگاه وجود تابلوهاى زرق و برق‌دار ماگريت در مدت جنگ دوم جهانى است.
قرار است اين نمايشگاه در نيويورک، هوستون و واشنگتن نيز برگزار شود.
(کيهان فرهنگى - سال نهم - شماه ۷ - مهرماه ۷۱- با تغيير و تلخيص )
مثال: (خبرهاى علمى)
دانشمندان در دانشگاه واشنگتن يک ربوت کوچک ساخته‌اند که مى‌تواند آغازى براى طراحى و ساخت ربوت‌هاى ارزان قيمت و مناسب انجام کارهاى دقيق مانند ميکروجراحى‌ها و ساخت قطعات ريز الکترونيکى باشد.
اين ربوت جديد که فقط ۱۰ سانتى‌متر ارتفاع دارد، قادر است با هدايت کامپيوتر، حرکات دقيقى با ضريب دقت يک هزارم سانتى‌متر انجام دهد.
با چنين ضريبى از دقت، مى‌توان از اين ربوت در تزريق مواد ژنتيکى به دورن يک سلول زنده استفاده کرد.
سازنده اين ربوت مى‌‌گويد شکافتن يک سلول با اين دستگاه مانند شکافتن يک سيب است.
(کيهان علمي- سال چهارم. شماره ۶ - شهريور ۷۱ - با تغيير و تلخيص)
مثال: (خبرهاى هنرى)
نواى جادوئى موسيقى ايرانى سه روز تالار وحدت را در غروب پر رايحه بهارى حال و هوائى ديگر خواهد بخشيد.
اين بار انجمن موسيقى ايران با همکارى سروش نت‌ها را به ميهمانى سازهاى ايرانى و محلى مى‌برد.
ارکستر سمفونيک تهران و ارکستر صدا و سيما اين برنامه ويژه را با نام 'درازل' در روزهاى هشتم تا دهم ارديبهشت ماه، اجرا خواهند کرد.
علاقه‌مندان به موسيقى ايرانى و محلي، نورآورى‌هاى ويژه‌اى که در متن موسيقائى و سازبندى اين برنامه است، خواهند شنيد.
'درازل' را محمد بيگلرى با طرح و نظارت مهدى کلهر ساخته است و فريدون ناصرى ارکستر را رهبرى خواهد کرد.
رهبرى گروه کر نيز با گرگين موسيان است.


همچنین مشاهده کنید