جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پخش خبر


اخبار معمولاً به سه شکل مکتوب، صدائى و تصويرى تهيه و تنظيم مى‌شوند. اخبار صدائى و تصويرى در بخش‌هاى تدوين صدا و تصوير آماده و تحويل پخش خبر و اخبار مکتوب وارد سيستم رايانه‌اى پخش خبر مى‌شوند. در ادارهٔ پخش، تحريريه‌هاى متعددى با وظايف متمايز، شبانه روز فعاليت مى‌کنند. تحريريهٔ پخش خبر، مرکز دريافت اخبار داخلى و خارجى است. سردبيران پخش خبر با مجموعهٔ زيادى از خبرها مواجه هستند و اين در حالى است که مدت زمان کوتاهى براى پخش آنها در اختيار دارند و از اين‌رو انتخاب تعداد و مدت خبرها و تنظيم فهرست اخبار به شناخت و دقت فراوان نياز دارد.
اهم فعاليت‌هائى که در تحريريهٔ پخش خبر انجام مى‌شود، به‌شرح زير است:
۱. تعيين خبرهاى مهم و اولويت آنها براى پخش
۲. تلفيق کردن خبرهاى با موضوع واحد
۳. دسته‌بندى موضوعى خبر و انتخاب آنها
۴. تنظيم خبر متناسب با زبان راديو و تلويزيون
دبيران تحريريهٔ خبر راديو، خبرها را با توصيف بيشترى از محيط رويداد تنظيم مى‌کنند که از طريق شنيدن آنها مخاطبان از خبر بهتر آگاه مى‌شوند و دبيران تحريريهٔ خبر تلويزيون، علاوه بر انتخاب بخش‌هاى تصويرى مهم هر رويداد بر موارد ضرورى که از طريق تصوير قابل ارائه نيست، تأکيد مى‌کنند. خبرهاى تلويزيونى موجزتر از خبرهاى راديوئى و مکتوب است.
۵. رعايت اختصار
خبرهائى که حجم آنها زياد است و امکان اختصار آنها نيست، به لحاظ اهميت، آنها را به چند خبر کوتاه تقسيم مى‌کنند و هر پاراگراف خبر در يک بخش خبرى پخش مى‌شود.
۶. تنظيم و بازنويسى مجدد خبر در صورت نياز
۷. نظارت بر تدوين خبرها و گزارش‌هاى راديوئى و تلويزيونى
۸. ارتباط با تحريريهٔ توليد خبر براى رفع نقايص
۹. مستند کردن اخبار با صدا و تصوير
۱۰. مشخص کردن تلفظ کلمات دشوار براى گويندگان خبر
۱۱. رعايت منافع ملى براى انتخاب خبرهاى قابل پخش
۱۲. توجه به حساسيت‌هاى سياسي، اجتماعى و امنيتى کشور
براى نمونه وقتى کالائى در جامعه با کمبود مواجه است و کمبود تصنعى نيست پخش خبر درباره علل کمبود کالا ممکن است به گرانى و کمبود بيشتر آن دامن زند. يا مثلاً وقتى روابط دو کشور با يکديگر رو به بهبود است، آشکار کردن اختلاف‌ها به روابط دو کشور لطمه خواهد زد.


همچنین مشاهده کنید