جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سه سالگی


  سه سالگى
کودک با لوازم موردنياز در حال استحمام عروسک خود است.
کودک با وجود اختلالات يادگيرى با علاقه سرگرم تماشاى کتاب است.
در حدود ۳ سالگى کودک به‌راحتى با همسالان خود ارتباط برقرار مى‌سازد. اما معمولاً اين ارتباط در شرايط گروهى کوچک و وابسته به يک يا دو نفر از بزرگترهاى آشنا است. در سال بعد، آنها گام‌هاى سريعترى در جهت جامعه‌پذيرى که موجب توسعهٔ محفل دوستى آنها مى‌شود برمى‌دارند و ميزان تقاضاى آنها جهت توجه مداوم از سوى بزرگترهاى آشنا رو به کاهش مى‌گذارد زيرا آنها خود را به دانشى که در موقع لزوم در دسترس است مجهز ساخته‌اند.
در اين دوره کودکان به بازى در فضاى باز، بازى‌هاى جور کردني، بازى روى ميز، بازى زمينى و بازى‌هاى اجتماعى - فرهنگى علاقه‌مند هستند. اين مرحله روز به روز ادامه و گسترش مى‌يابد و با درک فزاينده کودک از نياز به بحث، تصميم‌گيري، مشارکت، رعايت نوبت و بازى براساس قوانين توافق شده شناخته مى‌شود.
از ۳ سالگى کنترل بر اعضاء و حرکات بيشتر مى‌شود. کودک در اين سن با اعتماد به نفس بيشترى مى‌دود، عقب عقب يا به جوانب راه مى‌رود، روى يک پا مى‌ايستد و در عين حال تعادل خود را حفظ مى‌کند. او اغلب يک پائى از پله‌ها بالا رفته و دوپائى پائين مى‌آيد و از آنکه فاصلهٔ کوتاهى را بپرد و روى زمين نيفتد لذت مى‌برد يا آنکه با اعتماد به نفس سه‌چرخهٔ خود سوار شده و با رکاب زدن، آن را به آرامى به جوانب هدايت مى‌کند. آگاهى فضائى او به خوبى تکامل يافته و مى‌تواند خود و اسباب‌بازى‌هاى خود را به دور اشياء حرکت دهد.
بازى سازنده شامل حمل بلوک‌هاى بزرگ، تخته و مقوا است که براى ساخت خانه، سفينهٔ فضائي، ماشين، بيمارستان، مغازه، ساير ساختمان‌ها و همچنين براى ادامهٔ بسيارى از اعمال خيالى به‌کار مى‌روند و اغلب اين بازى همراه با بچه‌هاى ديگر انجام مى‌شود.
مهارت‌هاى ظريف حرکتى نيز سريعاً از طريق بازى با قطعات و کاردستى‌هاى ساده که استفاده از قيچي، مهره، بازى‌هاى استاندارد، ابزارآلات موسيقي، اشياء چوبي، و بازى‌هاى کامپيوترى ساده را شامل مى‌شود، بهبود مى‌يابد. از ۳ سالگى به بعد به جدول‌هاى پيچيده‌ترى نياز است و جالب توجه است که کودکان در اين سن بيشتر به جور کردن قطعات علاقه‌مند هستند تا ساختن تصوير کامل.
بازى با مواد انعطاف‌پذير مانند خمير، براى کودک فعاليتى جذاب است. نقاشى‌هاى ابتکارى و تفاوت گذاشتن بين رنگ‌ها، شکل‌ها و محتوا در کودک بيش از پيش افزايش مى‌يابد و به‌طور کلى آنها نسبت به افراد، منازل، وسايل حمل و نقل، گل‌ها، حيوانات و ... توجه نشان مى‌دهند. زمانى که کودکى نقاشى مى‌کشد دائماً در مورد آن توضيح مى‌دهد و همان‌طور که پيش مى‌رود نظر خود را دربارهٔ نقاشى خود تغيير مى‌دهد.
  چهار سالگى
در حدود ۴ سالگى کودک از قبل اعلام مى‌کند که تصميم دارد چه چيزى نقاشى کند و قبل از شروع به‌کار تصوير آن را در ذهن خود تجسم مى‌کند. در اين زمان علائم آشکارى وجود دارد که حاکى از آن است که کودک نسبت به کنترل توجه خود اقدام نموده و در مورد توقف يک عمل و از سرگيرى مجدد آن تصميم مى‌گيرد.
ساخت موسيقى با استفاده از صداى ابزارآلات ساده و خانگى مى‌تواند فعاليتى ارزان و خوشايند باشد که کودک را در توليد آهنگ و صداى زير و بم و توانائى تشخيص اصوات گوناگون يارى مى‌رساند. بعضى از کودکان، ممکن است در سنين اوليه استعداد و توانائى خارق‌العاده‌اى از خود نشان دهند.
  پنج سالگى
اين کودک با دقت بسيار جاى خانه‌ها و اتومبيل‌ها را انتخاب مى‌کند. او تصميم گرفته که راه‌آهن را در پشت منازل جاى دهد، خانه‌ها و آپارتمان‌ها را با فاصله بچيند و اتومبيل‌ها را پشت ايستگاه راه‌آهن قرار دهد تا نشان دهد که منتظر بازگشت مسافرين هستند.
  شش سالگى
کودک مى‌تواند روى هر يک از دو پا با چشمان بسته بايستد. قادر است به زيبائى تعظيم کند. به خوبى به سراغ اجسام و اشخاص مى‌رود. حرکت‌هاى سر، تنه، و بازو به آرامى همزمان و يکنواخت مى‌شود. در ساختن برج با استفاده از مکعب‌هاى اسباب‌بازى دقت زيادى مى‌کند، و مواظب است تا کج بالا نرود.
  شش و نيم سالگى
اين کودک به طريقه‌اى صحيح ماکت را مى‌چيند. خواهر کوچکتر او هم که سرگرم بازى خود است اصرار دارد که هواپيماى مسافرى خود را در بازى خواهر بزرگتر شرکت دهد. او هم به خواهر کوچکتر خود اجازه مى‌دهد تا هواپيماى خود را در فضاى بازى فرود آورد.


همچنین مشاهده کنید