چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گردش داخل شهری (Local outing)


وقتى کودک را در کالسکهٔ خودش مى‌گذاريد و او را با خود براى گردش به بيرون از خانه مى‌بريد، با دنيائى تازه و وسيع آشنا مى‌شود که او را به نگاه کردن و ديدن برمى‌انگيزد احتمالاً کودکان حتى در اين سنين از نگاه کردن به اشياء و اشخاص لذّت مى‌برند - وقتى او را به پارک مى‌بريد سعى کنيد کالسکهٔ او را جائى بگذاريد که بتوانند حرکت برگ‌ها، سايه‌ها و يا ابرها را تماشا کند.
گردش براى جلوگيرى از خستگى و بى‌حوصلگى کودک، گسترش دامنهٔ تجربه‌هاى او، روبه‌رو شدن با مردم و تمرين راه رفتن به هنگامى که قادر به اين کار است، يک نياز به‌شمار مى‌آيد. اگر در طول گردش دربارهٔ چيزهائى که مى‌بينيد با او صحبت کنيد، به پيشرفت او در زبان هم کمک مى‌شود. در ضمن، فرصت مناسبى براى شما هم هست، چون مى‌شود راحت‌تر او را سرگرم کرد.
براى گردش‌هاى طولاني، آمادگى قبلى لازم است. غذا و لوازم موردنياز او مثل: خوراک، آب، پوشک، اسباب‌بازى و يک پتوى مناسب همراه داشته باشيد. بچه‌هاى بزرگتر و نوپا نمى‌توانند مدتى طولانى آرام بمانند و بايد براى رفع خستگى گاه‌گاهى آنها را از کالسکه يا صندلى مخصوص آنها در اتومبيل بيرون بياوريد.
  گردش داخل شهرى (Local outing)
اين کار ممکن است براى شما عادى باشد، اما براى يک کودک همهٔ چيزهائى را که مى‌بيند جذّاب و بديع است و چون دامنهٔ دقت او خيلى کم است از صحنه‌هاى در حال تغيير لذّت مى‌برد. اگر ديديد حوصلهٔ او سر رفته و خسته شده است، اسباب‌بازى‌ او را به کالسکه ببنديد يا بعضى از خريدهاى کوچک خود را به او بدهيد تا نگه دارد. وقتى که کودک مى‌تواند راه برود، بايد براى ديدن و وارسى چيزهائى که مى‌بيند به او فرصت بيشترى بدهيد.
  پيشنهادات براى گردش
بديهى است که انتخاب نوع گردش به شرايط فردى شما بستگى دارد. مى‌توانيد از روزنامه‌هاى محلى و کتابخانه‌ها براى کسب اطلاعات در مورد امکانات گردشى محل زندگى خود (براى انتخاب نوع گردش) استفاده کنيد. اينک چند پيشنهاد در مورد مکان‌ها مناسب:
- رفتن به مکان‌هائى که بشود عبور قطار، قايق يا هواپيماها را تماشا کرد.
- سوارى کوتاهى در قطار؛ اتومبيل‌سوارى با اتوبوس (هر نوع وسيلهٔ نقليه‌اى که کمتر مورد استفادهٔ شما است). ديدن نماى بيرونى کلانترى و آتش‌نشانى يا تماشاى کارگران راهسازى و ساختمانى در حين کار.
- 'کارواش' (محل شستشوى اتومبيل)، استخر مخصوص مرغابى‌ها، پارک کشاورزي، باغ‌وحش، فروشگاه حيوانات دست‌آموز، کتابخانه و استخر شنا.
  سفرهاى طولانى
چون کودکان خردسال معمولاً در طول سفر به خواب مى‌روند، بهتر است برنامهٔ سفر را طورى تنظيم کنيد که با زمان خوابيدن آنها منطبق باشد. اينک چند پيشنهاد (براى سرگرم کردن آنها در طول سفر):
- پشت صندلى‌هاى جلو و دو طرف درهاى عقب اتومبيل چند عکس بچسبانيد.
- چند نوع اسباب‌بازى با خودتان برداريد و به تناوب به او بدهيد. بهتر است قبلاً آنها را طورى بسته‌بندى کنيد که کودک به راحتى بتواند آنها را باز کند. با استفاده از نخ محکم، چند اسباب‌بازى را به صندلى مخصوص او آويزان کنيد.
- براى او آوازها و اشعار کودکانه بخوانيد يا از نوار آنها استفاده کنيد.
- گاه‌گاهى خوراکى‌هاى سبک مثل پنير، بيسکويت، هويج، سيب، انگور بى‌دانه و کشمش بى‌دانه که او را کثيف نکنند به او بدهيد.
- بعد از هر يک ساعت رانندگي، پنج دقيقه توقف کنيد تا کودکانى که مى‌توانند راه بروند قدرى پاهاى خود را حرکت دهند و قدمى بزنند.
  مشارکت اجتماعى
بچه‌ها از بودن با ديگران لذت مى‌برند و توجه ديگران بر آنها تأثيرى مطلوب دارد. ولى تا حدود سه سالگي، قادر به درک مفاهيم مشارکت و رعايت نوبت نيستند، و نمى‌توانند به‌درستى با بچه‌هاى ديگر بازى کنند. اما اگر بزرگترها براى حفظ آرامش بر کار آنها نظارت داشته باشند، با شادمانى در کنار يکديگر (نه با يکديگر) بازى مى‌کنند. رفت و آمد با دوستانى که بچه دارند و يا بردن آنها به جاهائى که امکان با بچه‌ها بودن براى آنها ميسّر است، فرصت‌هاى ارزشمندى براى شروع رشد مهارت‌هاى اجتماعى آنها فراهم مى‌آورد.


همچنین مشاهده کنید