پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کتاب‌ها و تصاویر (۴)


  خودتان کتاب درست کنيد
اين يک روش خوب و ارزان براى تهيهٔ کتاب‌هاى متنوع و فراوان است: با استفاده از صفحه‌هاى مقوّائي، سوراخ کردن و رد کردن روبان و يا نخ محکم از داخل آنها، مى‌شود يک کتاب ساده درست کرد.
از يک کتاب کهنه يا آلبوم عکس کوچک هم مى‌شود استفاده کرد، به‌خصوص آلبوم‌هاى داراى پوشش پلاستيکى که مى‌شود عکس را در آنها گذاشت. عکس‌هائى را انتخاب کنيد که مى‌دانيد فرزند شما از نگاه کردن به آنها لذّت مى‌برد. مثل عکس خود شما يا تصاوير نقاشى شدهٔ اشياء آشنا و مورد علاقهٔ او.
براى آشنا کردن کودک با کلمات، اولين کتاب را اين نوع را مى‌توانيد خود شما براى او درست کنيد. از اولين کلمه‌اى که کودک ادا مى‌کند، شروع کنيد. عکس آن را در آن بچسبانيد و کلمه را زير آن بنويسيد. به اين ترتيب، کودک به‌تدريج ياد مى‌گيرد که کلمات را هم مى‌شود گفت و هم مى‌شود نوشت. فايدهٔ ديگر اين کتاب، ثبت کلمات بيان شده توسط کودک و نگهدارى از آنها است.
با بريدن پشت کارت‌هاى تبريک و وصل آنها به يکديگر هم مى‌توان کتاب درست کرد.
  نوار
بيشتر بچه‌ها از گوش دادن به نوارهاى قصه لذّت مى‌برند. مخصوصاً آنهائى را که خود شما ضبط کرده باشيد. از اين نوارها براى تشويق او به خواب و استراحت استفاده کنيد و يا در اوقاتى که وقت کافى براى توجه کامل به او نداريد، مثل زمان مسافرت‌هاى طولانى با اتومبيل. بهتر است از نوارهائى استفاده کنيد که داستان‌هاى کوتاه داشته و در فواصل آن از اشعار و آوازهاى کودکانه استفاده شده باشد.
  اشعار آهنگين مخصوص مهدهاى کودک و کتاب‌هاى شعر کودک
اين کتاب‌ها ضمن اينکه شما را به ياد اشعار کودکانهٔ قديمى مى‌اندازند، شايد شما را با اشعار جديد هم آشنا کند، و لذا بسيار ارزشمند هستند. چون اين کتاب‌ها براى مدتى بسيار طولانى مورد استفادهٔ شما خواهند بود، بهتر است کتابى را انتخاب کنيد که ضمن صحافى خوب و محکم، داراى تصاوير بزرگ باشد.
  اولين کتاب‌هاى قصه
توضيح دربارهٔ تصاوير کتاب‌ها، طبيعتاً منجر به خواندن قصه مى‌شود. از سن شانزده ماهگى به بعد، مى‌توانيد اين کار را با قصه‌هاى بسيار ساده شروع کنيد. براى بعضى از بچه‌ها، نشستن و گوش دادن کار بسيار مشکلى است در حالى که بعضى ديگر حتى با وجودى که مطلب را نمى‌فهمند از صدا و آهنگ کلمات لذت مى‌برند.
قصه‌هائى را انتخاب کنيد که بيشتر از تصوير و کمتر از کلمات استفاده کرده باشند. داستان‌هاى قافيه‌دارى که عبارات موزون آنها بارها و بارها تکرار مى‌شوند، براى کودکان جذاب و دلنشين هستند، حتى اگر نتوانند از آنها سر در بياورند. داستان‌هاى عاميانهٔ سنتى داراى چنين خصوصياتى هستند.
از کتاب‌هائى با موضوعات گوناگون و متفاوت استفاده کنيد تا نوع کتاب مورد علاقهٔ کودک خود را پيدا نمائيد. با عضو شدن در يک کتابخانهٔ عمومي، مى‌توانيد کتاب‌هاى موردنظر خود را امانت بگيريد و از پرداخت مخارج اضافى معاف شويد.
کتاب‌هائى با موضوعات مربوط به مسائل روزمره و عادي، بسيار مورد علاقهٔ بچه‌ها مى‌باشد ممکن است قصه‌هاى تخيلى را هم دوست داشته باشند. اما بايد کاملاً مواظب باشيد و اگر با خواندن قصه‌اي، در او کوچکترين نشانهٔ ترس يا ناراحتى ديديد، آن را کاملاً جدّى تلقّى کنيد.


همچنین مشاهده کنید