چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

راه رفتن


  بالا رفتن از پله و مبل
اين مرحله معمولاً با تلاش کودک براى خزيدن بر روى پله‌ها و بالا رفتن از صندلى دسته‌دار (مبل) شروع مى‌شود.
۱. به او نشان دهيد که چگونه با کشاندن شکم خود مى‌تواند به حالت رو به عقب از پله‌ها پائين بيايد. بعداً مى‌توانيد به او ياد بدهيد که چگونه نشيمنگاه خود را روى پله‌ها بگذارد و پائين بيايد و در مرحله‌ٔ بعد دست شما را مى‌گيرد يا آن را به ديوار تکيه مى‌دهد و از پله‌ها بالا و پائين مى‌رود.
۲. اجازه دهيد که کودک از سر و کول شما بالا برود به اين ترتيب اگر بخواهد به زمين بيفتد مى‌توانيد از اين کار جلوگيرى کنيد:
- يک تشکچهٔ بزرگ براى بالا رفتن در اختيار او بگذاريد.
- يک تاير (لاستيک اتومبيل) کهنه در اختيار او بگذاريد.
- يک کارتن را از روزنامه پر کنيد.
- اجازه دهيد از اسباب‌بازى‌هاى سوارشدنى (Riding toys) بالا و پائين برود.
  راه رفتن
وقتى که کودک توانست بايستد، خيلى کُند و با کمک گرفتن از وسايل اطراف خود (مانند کاناپه و مبل) راه رفتن را شروع مى‌کند. سپس آنها را مى‌گيرد و از فاصله‌اى باريک بين آنها مى‌گذرد. بعدها سعى خواهد کرد که از فواصل عريض‌تر بگذرد و چون براى اين کار لازم مى‌شود که براى لحظه‌اى دست‌هاى خود را رها کند، متوجه مى‌شود که بدون کمک هم مى‌تواند بايستد و به اين ترتيب ياد مى‌گيرد که در فضاى باز جلو برود.
- مبلمان و وسايل داخل اتاق را طورى ترتيب دهيد که بتواند با ايمنى در اتاق حرکت کند.
- با او راه برويد. هنگامى که به کمک نياز دارد، خود او شما را متوجه خواهد کرد که هر دو دست او را بگيريد يا يکى از آنها را و يا فقط يک انگشت او را. براى اينکه متوجه شويد که مى‌تواند به تنهائى راه برود، دست او را رها نکنيد: زيرا با اين کار، اعتماد و اطمينان او را از دست مى‌دهيد.
- يک روروک يا يک اسباب‌بازى چهار چرخ که بتواند آن را جلو براند در اختيار او بگذاريد. بايد مطمئن شويد که اين وسيله مى‌تواند وزن او را در صورتى‌که خود را به آن فشار دهد، تحمل کند.
- چند قدم دورتر از او بايستيد و او را تشويق کنيد که نزد شما بيايد.
- وقتى ياد گرفت به تنهائى راه برود، براى اينکه او را بيشتر تشويق کنيد، از روش‌هاى ديگرى هم مى‌شود استفاده کرد.
- چون دوست دارد چيزى را به دنبال خود بکشد، و کيسه‌اى به او بدهيد که اشيائى را داخل آن بگذارد.
- با او بازى 'برو و بيار' را بکنيد.
- با استفاده از وسايل داخل اتاق، با او قايم‌باشک کنيد.
برای رسیدن به هم ، به دنبال هم بدوید. اگر نفر سوٌمی هم در این بازی شرکت کند ، بازی لذت‌بخش‌تر و جالب‌تر خواهد شد. این بازی ، بچه را به دویدن وا می‌دارد و وقتی می‌بیند که یک کودک بزرگ‌تر هم همراه او مشغول دویدن است غرق لذّت می‌شود.
براى کودکان نوپا بسيار دشوار است که به حالت راه رفتن، کسى را دنبال کرده يا حتى در حالى که دست خود را به چيزى گرفته‌اند، راه بروند. شايد براى آنان بسيار آسان‌تر باشد که در اطراف يک نقطه بچرخند. راه رفتن در بيرون از منزل بيشتر لذت‌بخش مى‌شود اگر او را با کالسکه به يک پارک ببريد، خود شما بنشينيد و اجازه دهيد دور و بَر شما راه برود.


همچنین مشاهده کنید