چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نکات مهم اسباب‌بازی‌های کهنه


روزى مادربزرگى که به ديدن نوهٔ خود مى‌رفت، براى او يک خرس پانداى اسباب‌بازى خريده بود. مادربزرگ به مادر نوهٔ خود گفت: 'حالا مى‌توانى خرس قديمى و از شکل‌افتاده و کهنه را توى سطل آشغال بيندازي!'
کودک از شنيدن اين حرف خيلى ناراحت شد و خرسک دوست‌داشتنى خود را محکم در آغوش گرفت؛ زيرا براى او بسيار خاطره‌انگيز بود و خيلى آن را دوست داشت؛ حتى حالا که کهنه شده و سوراخى در پاى او به‌وجود آمده بود.
مادر کودک ميزان علاقه‌مندى کودک را ديد، قول داد که براى خرسک قديمى او لباسى جديد بدوزد و روى سوراخ پاى آن را هم با يک وصله بپوشاند. کودک، در اين حالت، خوشحال شد و گفت هر دو خرسک در کنار هم و باهم دوست مى‌شوند.
وقتى اسباب‌بازى‌هاى کودک شکسته و يا کهنه مى‌شود، حق نداريم آنها را، بدون اجازهٔ کودک، دور بريزيم و يا اينکه به کسى بدهيم. حتى حق نداريم آنها را به برادر و يا خواهر کوچک او بدهيم. بايد به عقيده و حق تصميم‌گيرى و حس مالکيت کودک احترام بگذاريم و به او فرصت و امکان بدهيم تا ارزش مالکيت را به درستى و عملاً درک کند.
کودک ممکن است از اسباب‌بازى‌ خود هرگز استفاده نکند، ولى به اين دليل که آن را يکى از دوستان، پدر، عمو و ... به او هديه داده است، خيلى آن را دوست داشته باشد.
اگر مى‌خواهيد بفهميد کدام‌يک از اسباب‌بازى‌هاى کودک بيشتر مورد علاقهٔ او است، به هنگام مرتب کردن اسباب‌بازى‌ها با کودک همکارى کنيد، آن‌وقت متوجه ارزشى که او براى اسباب‌بازى‌هاى مختلف خود قائل است خواهيد شد. يا اينکه وقتى کودک ناراحت و بيمار است، همين اسباب‌بازى مى‌تواند مانند دوست قديمى او را خوشحال کند. کودک با او حرف مى‌زند و همانند سنگ صبور خود با او سخن مى‌گويد و احساسات خودش را آشکار مى‌کند.
  نکات مهم اسباب‌بازى‌هاى کهنه
- بعضى از پدران و مادران تصور مى‌کنند اسباب‌بازى‌ کهنهٔ کودک ارزشى ندارد و آن را دور مى‌ريزند، در صورتى‌که ممکن است همان اسباب‌بازى کهنه از اسباب‌بازى‌هاى نو براى کودک ارزش بيشترى داشته باشد.
- به کودک کمک کنيد تا اسباب‌بازى‌هاى شکسته و فرسودهٔ خود را تعمير کند و در صورتى‌که قادر به اين کار نيست، او را در اين کار يارى دهيد.
- اسباب‌بازى‌هاى شکسته و فرسوده بهترين فرصت را به کودک مى‌دهد تا از اسرار درونى آنها سر درآورد و به حس کنجکاوى خود پاسخ مناسب بدهد. از اين‌رو، توصيه مى‌شود که آنها را در اختيار او قرار دهيد تا به هر صورتى‌که مى‌خواهد درآورد و با آنها کار کند. گرچه در بحث مربوط به علل خرابى اسباب‌بازى بيان کرده‌ايم که اسباب‌بازى‌هاى نو و سالم و کهنه و ... همه و همه متعلق به کودک است و براى بازى کردن، نه براى گذاشتن در قفسه و گنجه و ... .
  اسباب‌بازى‌هاى کودک در مسافرت
پيش از آنکه به مسافرت برويد، همان‌طور که به فکر تغذيه، ظروف آشپزي، لباس، جاى خواب، و وسايل بهداشتى هستيد، بايد به فکر کودک، بازى‌ها و اسباب‌بازى‌هاى لازم براى او باشيد.
در مسافرت، کودک به لباس خيلى زيبا و نو نياز ندارد. او به بازى و جست‌وخيز علاقه‌مند است. او در توقفگاه‌ها و در حين گردش به بازى و دويدن خواهد پرداخت و در صورت محروم شدن از اين تفريحات، مسافرت براى او لذت‌بخش و خوشايند نخواهد بود. در زمان مسافرت اسباب‌بازى‌هاى مورد علاقهٔ کودک را، تا حد امکان، همراه ببريد تا خيال شما و او از اين جهت راحت باشد. بهتر است اسباب‌بازى‌هاى کوچکى که جاى کمترى را اشغال مى‌کند، برداريد. اسباب‌بازى‌هائى مانند ماشين، توپ، حيوانات، بازى‌هاى جمعى و غيره براى مسافرت مناسب است.
توجه داشته باشيد که برداشتن بعضى از اسباب‌بازى‌هاى مطلوب کودک مثل عروسک، خرس پشمى و ... که بسيار مورد علاقهٔ کودک قرار دارد و حتى شب‌ها آنها را در کنار خود مى‌خواباند، لازم و ضرورى است.
اگر با خودرو مسافرت مى‌کنيد، کتاب و مداد رنگى براى نقشى توصيه نمى‌شود، زيرا تکان و لرزش خودرو چشم او را خسته مى‌کند. ولى در مسافرت با قطار، کتاب و مدادرنگى اشکال ندارد و مورد استقبال کودکان واقع مى‌شود.
  نکات مهم سفر
- اگر با خودرو شخصى سفر مى‌کنيد، دست‌کم هر دو ساعت يک‌بار (به تشخيص خودتان) جائى را براى رفع خستگى و بازى کودک انتخاب کنيد که انرژى متراکم خويش را، با تحرک و بازي، تخليه کند و خطرى براى آنان نداشته باشد (با رعايت نکات ايمني).
- وقتى کودک خسته مى‌شود، براى او قصه بگوئيد، به‌ويژه قصه‌هاى دوران خردسالى خودش و يا قصهٔ دوران کودکى پدر و مادر و برادران و خواهران او را که براى او لذت‌بخش و توجه‌برانگيز است. مى‌توانيد نوار قصهٔ کودکان هم براى او بگذاريد.
- اگر با قطار مسافرت مى‌کنيد، کودک را گه‌گاه براى گردش به راهرو ببريد و دربارهٔ مناظرى که از پنجرهٔ قطار مى‌بينيد و نحوهٔ کارکرد، سوخت، سرعت، ايمنى و ايستگاه‌هاى قطار براى او حرف بزنيد.
- در مسافرت، به هنگام پيشامدهاى ناگهاني، مثل پنچر شدن خودرو، خرابى و ... تا حد امکان سعى کنيد روحيه‌اى شاد و بانشاط داشته باشيد تا به کودکان و خانواده خوش بگذرد و خاطره‌اى شيرين و به ياد ماندنى از مسافرت داشته باشند.
- پيش از مسافرت، اسباب‌بازى‌هاى مورد علاقهٔ کودک را بخريد و در جعبه‌اى با کاغذ کادو بسته‌بندى کنيد و در حين مسافرت، هر وقت کودک خسته و عصبانى شد و بناى ناسازگارى را گذاشت، يکى از آن جعبه‌ها را به او بدهيد. قطعاً کودک بسيار خوشحال و مسرور خواهد شد و بدين‌وسيله گُلِ لبخند را بر لبان کودک خود خواهيد نشاند.


همچنین مشاهده کنید