جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

از تولد تا ۱۲ ماهگی (۲)


- در ماه هشتم، از ميان اسباب‌بازى‌ها، آن را که دوست دارد انتخاب مى‌کند. اگر شىء از گهواره بيرون بيفتد، خود را به سوى آن مى‌کشاند.
۱. در هشت تا يازده‌ماهگى اسباب‌بازى‌هائى را که از ديد او پنهان شده است، فعالانه مى‌جويد و براى به‌دست آوردن آن، موانع را کنار مى‌زند.
۲. در هشت ماهگى اسباب‌بازى‌هاى خود را پرتاب مى‌کند که اين کار براى کودک نوعى بازى تلقى مى‌شود. نوع ديگر بازى براى کودک، به هم زدن دو شيء، يا دو مکعب يا اسباب‌بازى است.
۳. در هشت تا دوازده‌ماهگى پرتاب کردن اشياء هرچه بيشتر و هرچه دورتر سرگرمى او مى‌باشد. بنابراين، اسباب‌بازى‌هاى نشکن را در اختيار او بگذاريد. بر روى ميز کوچک صندلى غذاخورى او اسباب‌بازى‌هاى کوکى را قرار دهيد. خرسى که مى‌رقصد يا لاک‌پشتى که سرش را تکان مى‌دهد، کودک را تا سر حد اشک ريختن مى‌خنداند. عروسک‌هائى که مى‌توان آنها را با پيچاندن به هر شکلى درآورد نيز او را خوشحال خواهند کرد. هنگام استحمام او از اسباب‌بازى حيوانات شناور مثل ماهى قرمز، اردک، نهنگ و يا قورباغه استفاده کنيد.
- در نه تا ده‌ماهگى اگر کودک ديگرى بخواهد اسباب‌بازى او را بگيرد، مقاومت مى‌کند.
۱. در نه‌ماهگى اگر به اسباب‌بازى نخ وصل کنيم، آن را به‌طرف خود مى‌کشاند و اگر شىء را مخفى کنند، براى پيدا کردن آن کنجکاوى به خرج مى‌دهد.
۲. در هشت تا نه ماهگى اسباب‌بازى خود را به کودکان ديگر مى‌دهد.
- در ده‌ماهگي، کودک بر اعصاب حرکتى تسلط بيشتر مى‌يابد. مى‌ايستد و اسباب‌بازى را به‌دست مى‌گيرد و اگر آن را، در برابر ديدگان خود، در زير پوششى پنهان کنند، مى‌رود و برمى‌دارد. در اين دوره، کودک براى کشف و يافتن دنياى اطراف خود تلاش مى‌کند. اشياء را در دست مى‌گيرد و به دفعات مى‌چرخاند و با آنها ور مى‌رود. آنها در ميان انگشتان خود نگه مى‌دارد و اغلب به دهان خود مى‌برد. دوست دارد شىء را که در دست اوست، روى چيزى بکوبد و از اين کار لذت مى‌برد. کودک، در اين سن، دوست دارد اشياء را قطعه‌قطعه کند و از داخل کردن شىء در شيءِ ديگر لذت مى‌برد.
۱. در ده‌ماهگى اشياء را داخل جعبه مى‌گذارد و دوباره بيرون مى‌آورد.
۲. در ده‌ماهگى با دست‌ها، به‌صورت بال زدن پرندگان، بازى مى‌کند.
۳. در ده‌ماهگي، اگر اسباب‌بازى در دست او باشد، ولى اسباب‌بازى ديگرى به وى داده شود، آن را هم مى‌گيرد و سعى مى‌کند هر دو اسباب‌بازى را در يک دست نگه دارد.
۴. در ده تا دوازده‌ماهگى مداد در دست مى‌گيرد.
- کودک در يازده و دوازده‌ماهگي، با گرفتن نخى که به ماشين اسباب‌بازى يا وسايل چوبى بازى او بسته شده است، مى‌تواند آنها را به‌طرف خود بکشد.
۱. در يازده و دوازده‌ماهگى به اجسامى کوچکى مانند (دکمه، چشم شيشه‌اي، حفره‌ها) علاقه‌مند است.
۲. در يازه و دوازده‌ماهگى از بازى مشترک (دالّى موشه - پنهان کردن اجسام و دنبال هم کردن) لذت مى‌برد.
- در يک‌سالگى از اسباب‌بازى‌هاى کوکى که راه مى‌روند و صدا مى‌دهند خوشش مى‌آيد و توجه او به آنها جلب مى‌شود. در ضمن، به پرنده‌ها، حيوانات، وسايل نقليه و آدم‌هائى که حرکت مى‌کنند نيز توجه نشان مى‌دهد. مى‌توان او را نشاند و با قل دادن توپ، با توپ‌بازى او را آشنا کرد.
۱. کودک تا يک‌سالگي، با هر وسيله‌اى که در اختيار او قرار گيرد، بازى و آنها را از چند جنبه بررسى مى‌کند: از لحاظ زبري، نرمي، طعم، صدا و امثال آن. براى بچه‌هاى اين سن جغجغه، عروسک، حلقه‌هاى نرمى که تميز کردن آنها آسان باشد، بسيار مناسب است.
۲. کودکى که تازه مى‌خواهد راه بيفتد، به اشيائى علاقه دارد که بتواند با آنها کارى انجام دهد؛ نه چيزهائى که فقط آنها را نگاه يا لمس کند. کاسه‌هاى پلاستيکى رنگارنگ، عروسکى که آن را در بغل بگيرد، بادکنک رنگي، توپ خوشرنگ و بازيچه‌اى مثل رورواک که کودک آن را به سمت جلو هل بدهد، از وسايل مطلوب او در اين سن هستند.
۳. کودک در يک‌سالگى به اسباب‌بازى‌هائى مثل توپ، قطعات خانه‌سازي، عروسکى به شکل حيوان و يا ماشين که بتواند آن را به دنبال خود بکشد، ليوان و مکعب‌هاى تو خالى که بتوان آنها را در داخل هم جاى داد، يا بر روى هم چيد نياز دارد.
۴. اسباب‌بازى‌ها بايد در آغاز زندگى تا يک‌سالگي، سبک و صدادار باشد. کودک، در يک‌سالگى از اسباب‌بازى‌هاى کودک که راه مى‌روند و صدا مى‌دهند، خوشش مى‌آيد و توجه او به آنها جلب مى‌شود.
- اسباب‌بازى‌هاى زير بر اى سن يک تا دوازده‌ماهگى پيشنهاد مى‌شود:
جغجغه، عروسک (پارچه‌اي) - حلقه‌هاى پلاستيکى - مکعب‌هاى چوبى - توپ خوشرنگ - رورواک - بادکنک رنگى - کاسه‌هاى پلاستيکى رنگارنگ و انواع ليوان بزرگ و کوچک - پيمانه‌هاى پلاستيکى رنگارنگ - قطعات درشت خانه‌سازى - مکعب‌هاى توخالى - اسباب‌بازى‌هاى صدادار (دايره زنگي، طبل و ...) - اسباب‌بازى‌هاى کوکى - اشياء شناور براى آب‌بازى (ماهي، اردک پلاستيکى و ...) - ماشين، گارى و حيوان که بتوان آن را با نخ به دنبال خود کشيد - وسايل معمولى خانه (مثل بشقاب، قابلمه، قاشق، فنجان و ...).


همچنین مشاهده کنید