سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

پنج تا شش سالگی


۱. خصوصيات بازى‌ها در سنين سه تا شش‌سالگى را مى‌توان چنين برشمرد: بازى همراه با حرکات بدني؛ استفاده از نيروى تخيل در بازى‌ها؛ علاقه به رقابت و تقليد؛ علاقهٔ شديد به بازى با گِل و خاک؛ شکستن و نابود کردن اسباب‌بازى‌ به‌منظور پى بردن به محتويات آنها و بالاخره، نپذيرفتن هيچ‌گونه قيد و قانون و قاعده‌اى در بازي.
۲. کودک در شش‌سالگى مستطيل (با دو قطر آن)، لوزى (با محور طول افقي) و دايره و مثلث به‌صورت مماس داخل و خارج مى‌کشد.
- کودک در شش‌سالگى پلهٔ شش مکعبى مى‌سازد.
- کودکان در شش تا هفت‌سالگى معلومات خود را که از تجارب شخصى و يا از داستان‌هاى نقل شده کسب کرده‌اند، به‌صورت ماهرانه‌اى در بازى‌ها به‌کار مى‌گيرند.
- کودک در شش‌سالگى بازى‌هاى فردى را که به‌صورت دويدن و بالا رفتن بود، به‌صورت بازى‌هاى جمعى درمى‌آورد و بيشتر اوقات با کودکان ديگر بازى مى‌کند ولى يک همبازى را ترجيح مى‌دهد و تمايل به بازى در گروه‌هاى کوچک در او ديده مى‌شود. او بازى ابداع مى‌کند و در هنگام بازى قواعد و مقررات آن را تغيير مى‌دهد.
- کودکان در چهار تا شش‌سالگى به بازى‌هاى نمايشى علاقه دارند و از اين طريق احساس لذت مى‌کنند.
- کودکان در سن پنج تا شش‌سالگى مى‌توانند به فعاليت‌هائى از قبيل بازى‌هاى نمايشى ساختن عروسک‌هاى خيمه‌شب‌بازى براى کلاس، مجسمه‌سازى از افراد براى روى صحنه و غيره اقدام کنند.
- بازى ذوقى تقريباً در پنج تا شش‌سالگى ظاهر مى‌شود.
- در پنج تا شش‌سالگى بيشتر اوقات علاوه بر سه‌چرخه، دوچرخه‌سوارى نيز مى‌کنند. پريدن با يک پا به‌طور يک در ميان و جست و خيز کردن، تسلط بيشتر روى حرکات ظريف بدن، شروع استفاده از وسايلى مانند مسواک، قيچي، اره، مداد، چکش و سوزن براى دوخت و دوز.
- در شش‌سالگى مى‌تواند توپ را با راکت تنيس بزند؛ توپ را با يک دست مى‌گيرد؛ از مقررات بازى پيروى و همبازى را انتخاب مى‌کند.
- فهرست اسباب‌بازى‌هاى مناسب براى کودکان پنج تا شش‌ساله:
ميز تحرير و صندلى - جعبهٔ رنگ و وسايل نقاشى - وسايل باغبانى (بيلچه، شن‌کش و ...) فرفره - طناب براى طناب‌بازى - وسايل خياطى (سوزن و نخ) دوچرخه - توپ با راکت - قيچى و کاغذ - انواع عروسک (عروسک خيمه‌شب‌بازى و ...) - گِل رس، خاک، شن، خميربازى.


همچنین مشاهده کنید