سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

قطب‌های بین‌المللی


  قطب‌هاى بين‌المللى
پارک ملى کوير با توجه به نزديکى آن به شهر تهران برخوردارى از چشم‌اندازهاى کم‌نظيرى همچون درياچه نمک و سياه‌کوه به وجود کاروانسراهائى همچون قصر بهرام و عين‌الرشيد و نيز زيست گونه‌هائى همچون يوزپلنگ آسيائى و جبير قطعاً يکى از قطب‌هاى بيابانگردى در جهان مى‌تواند به شمار آيد. پس از آن کوير لوت به دليل برخوردارى از قطب حرارتى کره زمين، شهر خيالى لوت، تنها منطقه بدون حيات زمين و ... در سرمايه‌گذارى‌هاى بين‌المللى توريسم قابل اتکاء است.
همچنين بيابان‌هاى همجوار ارگ بم در کرمان کويرهاى حوالى يزد، منطقه خور و بيابانک و کويرهاى پيرامون طبس در خراسان به دليل امکان مضاعف‌سازى جاذبه‌ها از قابليت‌هاى فوق‌العاده‌ائى برخوردار هستند.
قطعاً پس از شناسائى دقيق مسير مارکوپولو و تأمين حداقل نيازهاى رفاهى و نيز تبليغات کافى در زمينه معرفى اين مسير، مى‌توان به جذب بيابان‌گردان بين‌المللى براى اين مسير طولانى که چندين استان کشور را در بر مى‌گيرد اميد داشت.
  قطب‌هاى ملى
علاوه بر مناطق پيش گفته بسيارى از بيابان‌هاى مناطقى همچون استان‌هاى سمنان، خراسان، اصفهان، کرمان، يزد و سيستان و بلوچستان نيز مى‌توانند قطب‌هائى براى ايرانگردى باشند. بازسازى و معرفى مسيرهاى سياحان مشهورى همچون ناصر خسرو، ابن‌بطوطه، آلفونس گابريل، سون هدين و ... نيز در اين باره قطعاً موفق خواهد بود.
  قطب‌هاى محلى
بيابانگردى به‌عنوان يک قطب محلى اکوتوريستى بيشتر در قالب تورهاى آموزشى قابل توجيه است. فعال شدن مدارس و دانشگاه‌ها در اين‌باره موجب خواهد شد تحرک اقتصادى مطلوبى در معيشت ساکنان نواحى حاشيه بيابان‌ها در استان‌هاى تهران، قم، اصفهان، فارس، يزد، کرمان، سيستان و بلوچستان، خراسان و سمنان پديد آيد.


همچنین مشاهده کنید