پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نژادها و خصوصیات نژادی گاوهای شیری


گاوهائى که به‌عنوان نژاد شيرى پرورش داده مى‌شوند در اثر انتخاب و اصلاح آنها به‌مدت زمانى طولانى در جهت توليد بيشتر شير به‌وجود آمده‌اند. صفات ديگرى که در گاوهاى شيرى بيشترى در نظر گرفته مى‌شوند عبارتند از:
۱. رنگ و تيپ شيروارى.
۲. نژاد انتخاب شده در منطقه عموميت داشته باشد.
۳. تقاضا به توليدات او در جامعه وجود داشته باشد.
۴. مورد علاقه شخص دامپرور باشد.
عموميت داشتن يک نژاد در يک منطقه سبب مى‌شود که اصلاح و بهبود آن بهتر صورت بگيرد، علاوه بر اين گاودار مى‌تواند حيوانات اضافى در گله خود را بفروشد و برعکس در صورت نياز به تليسه جهت جايگزينى و يا گاو نر به‌عنوان پدر گله به‌راحتى از منطقه تأمين بکند. در موقع انتخاب بايد بيشتر در انتخاب افرادى که توليد زيادى دارند تأکيد بشود تا نژاد درصد چربى شير در نژادهاى مختلف متفاوت است، در بعضى از جوامع تقاضا براى شير با درصد چربى بالا بيشتر است ولى در بعضى ديگر جوامع برعکس است.
   آيرشاير (Ayrshire)
خاستگاه آيرشاير اسکاتلند است، رنگ در اين نژاد قرمز و سفيد است و ممکن است قهوه‌اى و سفيد باشد. از خصوصيات نژادى آيرشاير نحوهٔ اتصال محکم پستان به بدن، فرم شاخ‌ها و تناسب اندام مى‌باشد. در مقايسه با ساير نژاد نسبتاً شرور ولى قابليت چريدن (Grazing ability) خوبى دارد.
   بروان سويس (Brown Swiss)
خاستگاه اين نژاد از کشور سويس است. رنگ آن قهوه‌اى روشن يا تيره است. براون سويس بعد از هلشتاين بزرگترين نژاد از نژادهاى شيرى است. بسيار آرام است، به علت داشتن اندازهٔ بدن نسبتاً بزرگ، سفيد بودن چربى بدن براى توليد گوشت مناسب است.
نژادى است ديررس، قابليت چريدن در اين نژاد خوب است. مقاومت زيادى در مقابل تغييرات شديد آب و هوائى دارد بدون اينکه در مقدار توليد شير آن تغييرى محسوسى روى دهد.
   گرنزى (Guernsey)
خاستگاه گرنزى از جزيره‌اى به همين نام در فرانسه است، رنگ در اين نژاد آهوئى روشن و يا تيره است که ممکن است لکه‌هاى سفيدى در نقاط مختلف بدن داشته باشد. نژادى است زودرس با جثهٔ کوچک.
نژادى نسبتاً آرام و عادت‌پذير است. استعداد چريدن آن ضعيف و رنگ شير و چربى بدن او زرد رنگ است از نظر توليد گوشت اهميت چندانى ندارد.
   هلشتاين - فريژن (Holstein-Friesian)
بزرگترين و پراکنده‌ترين نژاد، در بين نژادهاى گاوهاى شيرى است. رنگ آن سياه- سفيد و يا قرمز-سفيد است، خاستگاه آن هلند بوده ولى در اکثر نقاط پراکنده شده است، قابليت سازگارى بيشترى دارد، مقاومت آن در برابر سرما بيشتر است، استعداد چريدن آن ضعيف است. به‌علت رشد سريع کيفيت بهتر گوشت، براى توليد گوشت نيز مناسب است.
   جرزى (Jersey)
نژاد جرزى از نظر جثه کوچکترين نژاد در بين نژداهاى شيرى است. شير نژاد جرزى بالاترين درصد چربى را دارد. گاو نژاد جرزى حساس و شرور است.
نژادى است زودرس، رنگ شير اين نژاد زرد رنگ است. رنگ حيوان آهوئى يکدست و ممکن است لکه‌هاى سفيدى هم داشته باشد.


همچنین مشاهده کنید