شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اسهال گوساله (Calf Scours)


   نفخ (Bloat)
نفخ سبب ضرر و زيان‌هائى در گاوهاى شيرى مى‌شود اين ضرر شامل از بين رفتن خود حيوان و کاهش توليد شير است. گاوداران از خيلى وقت پيش مى‌دانند که بعضى از حيوانات در مقايسه با بعضى ديگر در مقابل نفخ حساس‌تر هستند که در اين مورد فاکتور‌هاى ژنتيکى دخالت دارند. با وجود اين مشخص شده است که بعضى از علوفه‌ها مثل مراتع لگومينوز، بيشتر از ساير علوفه‌ها سبب نفخ در حيوان مى‌شود. نفخ را مى‌توان با مراعات نکات زير در گله کم کرد: ۱. جلوگيرى از چراى مستقيم مراتع لگومينوز. ۲. دادن علوفهٔ خشک هم‌زمان با چرا. ۳. جلوگيرى از سير شدن سريع حيوان موقعى که گرسنه است. ۴. در دسترس بودن نمک و آب در تمام مدت چرا. ۵. جلوگيرى از چرانيدن مراتع يخزده.
   تب شير (Milk Fever)
تب شير سبب کاهش ساليانه زيادى در گاوهاى شيرى است، با قرار دادن مقدار کافى فسفر و کلسيم قابل استفاده براى حيوان در جيرهٔ غذائى اين بيمارى کاهش پيدا مى‌کند.
   کتيوز (Ketosis)
اين بيمارى در گاوهائى که توليد شير آنها بيشتر است ۱۰ روز الى ۶ هفته پس از زايمان بروز مى‌کند. عوامل متعددى سبب بروز اين بيمارى مى‌شود که عمدتاً احتياج بيش‌ از حد حيوان به گلوکز براى توليد انرژى و کمبود غذا براى تأمين اين احتياجات است.
   اسهال گوساله (Calf Scours)
مشخص شده است که اسهال گوساله‌ها در مقايسه با ساير امراض بيشتر از همه سبب ضرر در گاوهاى شيرى مى‌شود. به‌نظر مى‌رسد تغذيهٔ صحيح، ضدعفونى دقيق بهترين روش براى جلوگيرى و کنترل اسهال در گوساله‌ها است. دادن کلستروم، خورانيدن يا تزريق آنتى‌بيوتيک روش مناسب در کنترل اين بيمارى است.


همچنین مشاهده کنید