چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نظارت بر اجراء قوانین و مقررات


فعاليت‌ها راه را براى دستيابى به اهداف و نتايج هموار مى‌کنند. فعاليت‌هاى سه حوزه از هفت حوزه‌اى که برنامه پوشش مى‌دهد، در اينجا برشمرده مى‌شوند: توسعهٔ سازمانى / مديريت، کنترل و مقررات، و تحقيقات.
   مديريت و توسعهٔ سازمانى
نتيجهٔ ۱. سياست / استراتژى‌ها:
- بررسى سياست‌ها و استراتژى‌هاى توسعهٔ جهانگردي. اين‌کار همواره از جمله فعاليت‌هاى اصلى مديران دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى است. سياست‌ها به‌ندرت به تعديل نياز دارند، اما استراتژى‌ها بايد با شرايط و فرصت‌هاى در حال تغيير هماهنگ شوند.
- آغاز اقداماتى براى تسهيل جهانگردي، به‌عنوان مثال، آسان کردن الزامات مربوط به صدور رواديد.
نتيجهٔ ۲. توسعهٔ سازمانى:
- نقش‌ها و وظايف دواير منطقه‌اى دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى را دائماً بررسى کنيد.
اين دواير بايد در اجراء برنامه‌ريزى نقشى را ايفاء کنند، و اين امر نيازمند تعريف‌هاى روشن و دقيق، آموزش‌ها و دستورها و تخصيص منابع است.
- فعاليت‌هاى برنامه‌ريزى را در هريک از اين مناطق هماهنگ کنيد، توان بالقوهٔ جهانگردى براى توسعهٔ آتى را مدنظر قرار دهيد. هريک از طرح‌هاى دواير منطقه‌اى به نتايج و اهداف کلى کمک مى‌کنند.
- در سطح منطقه‌اي، مطمئن شويد که اين دواير از روابط کارى مؤثرى يا بخش خصوصي، دولت محلى و ديگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاى بخش خصوصى برخوردار هستند.
- عملکرد دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى را از طريق توسعهٔ مهارت‌ها، دانش و تجربهٔ کارکنان ارتقاء دهيد. اين مهم از طريق مشارکت در دوره‌هاى آموزشى يا تکميلى مختلف عملى مى‌شود.
نتيجهٔ ۳. مديريت بر مبناى هدف:
- از طريق برنامه‌هاى آموزشي، مديريت بر مبناى هدف را معرفى کنيد. همايش‌ها بايد روى اين مسائل کار کنند: درک نيازها تعيين اهداف و طراحى و تدوين برنامه‌ها؛ افزايش مشارکت، فعاليت و تعهد؛ و کنترل نتايج به‌دست آمده.
- روش مديريت بر مبناى هدف را براى همه بخش‌هاى دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى مورد استفاده قرار دهيد.
- مناطق تداخل عمليات و همکارى بين بخش‌هاى ضرورى را تعيين کنيد. براى اداى وظايف مشترک، گروه‌هاى کارى تشکيل دهيد.
- فرآيند و طرح سازمانى برنامه‌ريزى توسعهٔ کلى جهانگردى را مورد بررسى مستمر قرار دهيد؛ شرح شغل‌ها و شرح وظايف، و بهبود روابط متقابل کارى ضروري.
نتيجهٔ ۴. همکارى ميان‌بخشى:
- اثربخشى روابط کارى بين بخش خصوصى و دولتى را از طريق بهره‌گيرى از هرگونه ساز و کارهاى هماهنگ‌کننده يا مشاوره‌اى حفظ کنيد.
- در انجام اصلاحات درنگ نکنيد. ساز و کارهاى جديد يا اضافى را تشکيل دهيد (شوراها، کميت‌ها، گروه‌هاى کاري) و يا ساز و کارهاى موجود را حذف يا اصلاح کنيد.
  نظارت بر اجراء قوانين و مقررات
اين فعاليت‌ها به قرار زير هستند:
نتيجهٔ ۱. شناسائى نيازها:
- عملکرد خدمات و تسهيلات مختلف جهانگردى را با استانداردهاى تثبيت‌شده براى هتل‌ها، رستوران‌ها، تأسيسات سرگرمى و پذيرائي، دفاتر مسافرتى و تورگردان‌ها مقايسه کنيد، و بخش‌هائى را که به اصلاح نياز دارند، مشخص نمائيد.
- شکايت‌هاى جهانگردان و نتايج همهٔ تحقيقات و بررسى‌ها و آزمون‌ها را دقيقاً بررسى کرده و موارد نيازمند عمليات اصلاحى را مشخص کنيد.
- نمونه‌هاى قوانين و مقررات جهانگردى را در سطح بين‌المللى بررسى کنيد و روش‌هاى اصلاح شده را مورد توجه قرار دهيد.
- هماهنگى نزديک با بخش خصوصى را حفظ کنيد و در مورد حداقل استانداردهاى کيفيت، با همکارى و همفکرى اين بخش، توصيه‌هاى مشترک را طراحى و ارائه نمائيد.
- همه رويه‌هاى گمرکي، مهاجرت و امنيتى مربوط به جهانگردى را بررسى کنيد، با مقامات مسئول دولتى همکارى کنيد و براى هرگونه تغيير لازم توصيه‌هائى ارائه دهيد.
- رويه‌هاى ارزيابى طرح جهانگردي، جداول ارزيابى آثار زيست‌محيطي، تأييد مشوق‌ها و سرمايه‌گذاري، و اعطاء پروانه‌ها و مجوزها را بررسى کنيد و براى هرگونه تغيير لازم توصيه‌هائى ارائه دهيد.
- نيازها و رويه‌هاى مربوط به کنترل‌هاى برنامه‌ريزى فيزيکى (مقررات ساخت و ساز و بخش‌بندى و برنامه‌ريزى کاربرى زمين) را ارزيابى کنيد.
نتيجهٔ ۲. اصلاحات و تغييرات:
- به‌منظور ارائهٔ پاسخ بهتر به نيازهاى موردنظر، تغييرات يا اصلاحات لازم در مورد مقررات تثبيت‌شده را توصيه و پيشنهاد کنيد.
- به‌منظور رسيدن به استانداردهاى کيفى مطلوب، تغييراتى را در حداقل استانداردهاى لازم براى انواع خاصى از تأسيسات تدوين و ارائه کنيد.
- به‌منظور رسيدن به نتايج برشمرده در ديگر بخش‌هاى برنامه؛ مقررات و قوانين جديد مفيد را توصيه کند.
- در مورد همهٔ اصلاحات، تغييرات و مقررات جديد، با بخش خصوصى مشورت کنيد.
- با مقامات منطقه‌اى در مورد تدوين و تضمين اجراء مقررات برنامه‌ريزى و بخش‌بندى همکارى کنيد (با بخش توسعهٔ محصول همکارى نزديکى داشته باشيد).
- به شهردارى‌ها و فرماندارى‌ها در مورد تدوين و معرفى هرگونه مقررات محلى مؤثر بر جهانگردي، هرگونه که لازم است کمک کنيد.


همچنین مشاهده کنید