پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مواد سمعی ـ بصری و چاپی


  مواد سمعى ـ بصرى و چاپى
مواد چاپ‌شده و سمعى و بصرى (ويديو)؛ اطلاع‌رساني، تبليغ و پيشبرد يا آموزش را مدنظر دارند. به‌عنوان مثال بروشور يک ابزار تبليغاتى است، نقشهٔ يک شهر اطلاعاتى را در اختيار شما مى‌گذارد و يک جزوهٔ چاپ‌شده مربوط به يک موزه، اساساً هدفى آموزشى دارد.
البته ممکن است هر سه هدف مذکور را در يک مادهٔ چاپ‌شده مشاهده کرد، به‌عنوان مثال بروشورى که فقط تبليغاتى نيست، نقشهٔ شهرى که جاذبه‌هاى جهانگردى شهرى را معرفى و تبليغ مى‌کند؛ جزوهٔ مربوط به يک موزه که مى‌تواند انجام کارها يا ديدن چيزهاى ديگر را توصيه کند و حاوى چند آگهى نيز باشد.
معمولاً مردم مادهٔ کاملاً تبليغاتى را نزد خود نگه نمى‌دارند. البته اگر اين ماده حاوى اطلاعات مفيد يا محتواى خوب و غنى آموزشى براى استفاده‌ها و مراجعات بعدى باشد، مردم آن را به‌خوبى حفظ و نگهدارى مى‌کنند. بايد هر هدفى (آموزشي، تبليغي، اطلاع‌رساني) تا آنجا که ممکن است به روشنى تعريف و تبيين شده باشد.
اگر قرار است اين مواد پست شوند، اندازه و وزن آنها حائز ‌اهميت است و بايد مشخص شوند. بروشورها به‌طور سنتى کوچک هستند تا پست کردن آنها آسان باشد. اما ممکن است بروشور مقصد اصولاً براى قرار گرفتن در قفسهٔ کتاب با عرضه در يک نمايشگاه مدنظر باشد. بنابراين اندازهٔ آن بايد بزرگ‌تر، حروف آن پررنگ‌تر و از جذابيت بيشترى برخوردار باشد.
  بروشورها
بايد هدف اصلى و دقيق بروشور و چگونگى استفاده از آن تعريف و مشخص شود. تعيين هدف به تعيين اندازه، طرح و چارچوب بروشور کمک مى‌کند.
بروشور نبايد مطالب يا تصاوير بسيار زيادى داشته باشد. در اين بروشور بايد اطلاعاتى نظير نقشه‌ها، آدرس‌ها، دفترها و مراکز ذخيرهٔ جا، شماره‌هاى تلفن و فاکس نيز گنجانده شده باشد. بروشورها بايد جامع، مطالب آن وزين و در عين حال شيوا باشد و سيماى کلى مقصد را منعکس کنند.
تعداد و انواع بروشورها به مقصد بستگى دارد؛ به‌عنوان مثال، ممکن است بروشور کلي، ورزشى و يا در مورد جاذبه‌هاى فرهنگى باشد. نوع بروشور به ترکيب محصول و بازار، شامل هر دو بخش گردشگرى عام و خاص، وابسته است. بروشورهاى جدا ممکن است براى بخش‌هاى خاصى نظير شنا و غواصى با پياده‌روى تهيه شده باشد. بروشور ويژه را ممکن است يک تورگردان با يک خط‌هوائى به‌طور مشترک به‌منظور حمايت از يک برنامهٔ ويژه توليد کنند.
  پوسترها
پوسترها ابزارى محبوب و مؤثر در عمليات تبليغ و پيشبرد به‌شمار مى‌روند. اگر پوسترها مناسب باشند، نمايش داده خواهند شد. اين پوسترها بايد سيماى عمومى مقصد را جذاب و جالب به تصوير درآورند. همچنين مى‌توان به‌منظور جبران هزينه‌ها، پوسترها را به عموم مردم فروخت.
  ويديوهاى تبليغاتى
ويديوهاى تبليغاتي، رايج‌ترين مواد سمعى ـ بصرى هستند. اين نوع کارهاى ويديوئي، ابزارى مهم در ارتقاء ذهنيت و سيماى عمومى مقصد به‌شمار مى‌روند. ويديو حامل پيامى کلى و قوى است: اين، همان مکان است؛ آنچه هستيم اين است؛ اين آنچه شما خواهيد يافت است. اين فيلم ويديوئى بايد حدود ۱۵ الى ۲۰ دقيقه (نه بيشتر) باشد، از هيجان لازم (Fast moving) برخوردار بوده، جامع باشد و اثرى فورى داشته باشد. همچنين بايد از ابتدا تا انتها توجه مردم را به خود معطوف کند.
به همين علت يک فيلم ويديوئى بايد حرفه‌اى توليد شود. به مناقصه گذاشتن ساخت اين فيلم روش خوبى است. اين امر ارزيابى خلاقيت و برترى فيلمسازان را امکان‌پذير مى‌سازد. همچنين مى‌توان ارزيابى کرد که آيا آنها به درستى سيماى عمومى مقصد را تفسير کرده‌اند؟
از سى‌دى‌رام‌ها (Rum ـ CD) و دستگاه‌هاى چند رسانه‌اى نيز مى‌توان در امر تبليغات و ترويج جهانگردى استفاده کرد.
  ساير وسايل تبليغى
اين مواد شامل اقلامى نظير فندک‌ها، قلم‌ها، کارت‌هاى اعتباري، کيف‌ها، قلم‌دان‌ها (Writing cases) و کارت‌پستال‌ها مى‌شود. بر روى اين مواد جانبى نام دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى و نگارهٔ (Logo) آن حک شده و براى روابط عمومى و اهداف تبليغى و معمولاً به شکل هدايا استفاده مى‌شود. باز هم طرح و کيفيت اين مواد بايد مناسب سيماى عمومى مقصد باشد.
  تبليغات ويژه
گاهى تبليغات ويژه در خارج در ادامهٔ مشارکت در يک نمايشگاه جهانگردى اجراء مى‌شود. در همان هفته، انواع فعاليت‌ها را مى‌توان برنامه‌ريزى کرد: جشنوارهٔ آشپزى و غذا، نمايشگاه‌هاى مُد، نمايش‌هاى عاميانه، کنسرت‌ها و رسيتال‌هاى موسيقي. اين بخشى از يک عمليات کوتاه مربوط به يک سوژه خواهد بود. بايد همواره بر نتايج موردنظر تأکيد کرد. اثربخشى عمدتاً بر تدارک، پوشش، زمان‌بندي، پشتيبانى و بودجه وابسته است.


همچنین مشاهده کنید