پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تشویق سرمایه‌گذاری


علاوه بر توسعهٔ فيزيکى محصول (از طريق ايجاد تسهيلات جديد) روش‌هاى متعدد ديگرى براى اجراء اصلاحات وجود دارد.
فرصت‌ها از مکانى به مکانى ديگر، برحسب مشکلات و نيازهاى خاص محلي، تفاوت مى‌کنند. به‌طور کلى اين فرصت‌ها در قالب مقوله‌هاى زير قرار مى‌گيرند:
- ايجاد تنوع و انجام اصلاحات در تسهيلات و خدمات مختلف.
- برپائى جشنواره‌ها و مراسم و مناسبت‌هاى ويژه.
- پيوند مبتکرانهٔ عناصر مختلف محصول به يکديگر، يا بسته‌بندى آنها.
به‌عنوان مثال:
- برگزارى جشنواره‌هاى فيلم يا موسيقي.
- توسعهٔ حمل‌ونقل زمينى در محل به‌ويژه فراوانى و کفايت خدمات تاکسى‌راني.
- ايجاد و بهبود خدمات اطلاع‌رسانى جهانگردي.
- زيباسازى اطراف و محيط‌زيست شهرهاى کوچک.
- معرفى ديگر مسيرها و خط‌سيرهاى مسافرت.
- ايجاد روابط و پيوندهاى بهتر بين جهانگردى و موزه‌هاى محلي.
- بهبود مراکز خريد ويژه جهانگردي، از جمله خريد بدون پرداخت عوارض (Duty free shopping) و...
- گسترش توليد و فروش جزئى آثار هنرى و صنايع‌دستي.
- افزايش شرکت‌هاى جهانگردى کوچک و محدود.
بخش اعظمى از اين توسعهٔ محصول را مى‌توان از طريق ايجاد پيوندهاى بهتر تسهيلات و خدمات مانند وروديه‌هاى زمين گلف و تعرفه‌هاى نازل و ارزان هتل، تخفيف‌هاى خريد، بليت‌هاى ارزان تئاتر و وروديه‌هاى رايگان يا ناچيز براى موزه‌ها يا محل‌هاى تاريخي، عملى کرد.
دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى (GTA) مى‌تواند چند کارگاه را اختصاصاً براى بهبود محصول، با مشارکت تعداد زيادى از شرکت‌ها و گروه‌‌هاى علاقه‌مند در بخش‌هاى دولتى و خصوصى سازماندهى کند.
مى‌توان در سطوح مختلف (ملي، منطقه‌اي، مناطق محلي، شهرهاى بزرگ و کوچک) مجموعه‌اى از نمايشگاه‌ها و کارگاه‌هاى آموزشى يک روزه جهانگردى سازماندهى کرد. مى‌توان اين فعاليت يک روزه را به‌صورت يک جلسهٔ صبح، سپس ناهار و يک جلسهٔ کوتاه در بعدازظهر، زمان‌بندى کرد.
يک جلسهٔ ويژهٔ ارائهٔ گزارش و يک بررسى نهائى (احتمالاً با يک هيئت متشکل از چهار نماينده از بخش خصوصي، تحت رياست دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردي) مى‌تواند به فعاليت اين کارگاه آموزشى با ارائه گزارشى در مورد نتايج حاصله پايان دهد.
  برنامهٔ اجرائى
برنامه اجرائي، طرح و برنامه را سريعاً وارد مرحلهٔ اجراء مى‌کند. اين برنامهٔ اجرائى بايد بر اساس بخش‌هاى موجود در هر منطقه و اصلاحات و توسعه‌هاى پيشنهادى تهيه و تدوين شود. اين برنامه بايد موارد زير را شامل شود: افزايش يا انجام اقدامات بهبوددهنده در تأسيسات زيربنائي، مسيرهاى دسترسى بهبوديافته؛ مناطق و تأسيسات استراحتگاهى اضافى براى همهٔ بخش‌هاى بازار؛ هتل‌هاى بهبوديافته و جديد، رستوران‌ها و مراکز نوسازى‌شدهٔ خريد ويژهٔ جهانگردان، گسترش جاذبه‌هاى فرهنگي، منظره‌اى و ميراث؛ افزودن جاذبه‌هاى ديگر؛ معرفى مناسبت‌هاى ويژه و توسعهٔ ديگر وجوه محصول.
اين برنامه اجرائى همچنين شامل هرگونه تغييرات پيشنهادى در حداقل استانداردهاى مورد نياز مقررات تدوين‌شده و شامل هرگونه طرح‌هاى تشويقى با طرح‌هاى اعطاء وام بدون بهره و وام با بهره، خواهد بود.
ممکن است دولت تصميم بگيرد نقشى شتاب‌دهنده در فرآيند توسعه يک يا چند طرح عمده ايفاء کند. اين طرح‌ها بايد با بهره‌گيرى از نقاشى‌ها، نمودارها و جلوه‌هاى ويژهٔ هنرى به شکلى کامل تشريح و تبيين شوند. ممکن است دولت تصميم بگيرد که زمين را براى طرح ويژهٔ جهانگردي، اجازهٔ به شرط تمليک (براساس قاعدهٔ طراحى کن، بساز، دائر کن و حق تملک را بگير) دهد. در اين مورد ممکن است دولت طرح را به مناقصه بگذارد. اگر اين چنين باشد، دولت بايد چارچوب زماني، شرايط اجاره و اهداف عمده و اصلى اين طرح را دقيقاً مشخص کند.
به‌عنوان بخشى از برنامهٔ اجرائي، حمايت بخش خصوصى را مى‌توان در هر برنامهٔ کلى بهبود محصول گنجاند.
  تشويق سرمايه‌گذارى
با توجه به طرح لحاظ شده در برنامهٔ عملي، ممکن است به سرمايه‌گذارى از سوى هر دو بخش دولتى و خصوصى نياز باشد. براى همين دورهٔ پنج ساله بايد يک برنامهٔ تبليغ و ترويج نيز طراحى و تدوين شود.
مى‌توان با همکارى با هر هيئت يا مجموعهٔ سرمايه‌‌گذار - Investment Board (يا هرنوع مجموعه دولتى مشابه)، سفرها و ديدارهاى تبليغى و ترويجى را ترتيب داد. در مورد هرگونه فعاليت تبليغى بايد توافقى مشترک وجود داشته باشد. بعد از اينکه سرمايه‌گذاران بالقوه مشخص و شناسائى شدند، بايد عمليات پيشبرد سرمايه‌گذارى را فقط به‌سوى آنها معطوف ساخت.
نظر يک سرمايه‌گذار را فقط با ارائه ايده‌هاى کلى موجود در پيشنهادهاى يک طرح نمى‌توان جلب کرد. مفاهيم طراحى را بايد با توجه به برآوردهاى هزينه‌اى تهيه نمود و توسعه داد. بايد همچنين معيارهاى کنترل مالى و بازاريابى را طراحى و تدوين کرد. يک دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى بايد قادر باشد يک پروژه را طراحى و ارائه کند و منافع و عوايد عمدهٔ آن را نشان دهد.
مواد تشويقى سرمايه‌گذارى را نيز تهيه کرد. براى سرمايه‌گذاران خارجى بايد يک مجموعه راهنماى سرمايه‌گذارى تهيه و به آنها ارائه نمود. اين مجموعه بايد همهٔ اطلاعات مربوط به سرمايه‌گذارى در کشور، مقررات تجارى و مالياتى و ديگر مقررات مهم را شامل شود. اين مجموعه همچنين بايد اطلاعات ديگرى نظير هزينه‌‌هاى نمونهٔ ساخت (Typical Construction Costs)، تهيهٔ اثاث و مبلمان، تجهيزات و ملزومات ثابت و ملزومات عملياتى و جزئيات برنامه‌هاى آموزشى و بازار نيروى کار را نيز دربر بگيرد.
دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى همچنين بايد معيارهاى مورد استفاده براى ارزيابى تقاضاهاى اعطاء مجوز براى طرح‌هاى جديد تأييد کند و جداول ارزيابى آثار زيست محيطى را به تصويب رساند (با هماهنگى با مؤسسه دولتى مسئول).
دستگاه مذکور، همين طور بايد معيارهاى تأييد و تصويب سرمايه‌گذارى خارجى در طرح‌هاى جهانگردى را (با هماهنگى با هيئت سرمايه‌گذارى يا مؤسسه دولتى مشابه) بررسى و تأييد کند.
  اهداف و نتايج توسعهٔ محصول
- اهداف:
تهيه الگو و طرحى براى برنامه‌ريزى در راستاى توسعهٔ جهانگردي. اين برنامه‌ريزى به سه شکل کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت خواهد بود.
- نتيجهٔ ۱:
يک طرح توسعهٔ محصول که به‌طور کامل و دقيق طراحى و تدوين شده بر اساس منطقه و به‌گونه‌اى که بخشى از يک فرآيند مديريت و برنامه‌ريزى پيوسته را تشکيل دهد.
- نتيجهٔ ۲:
يک برنامهٔ اجرائى توسعهٔ محصول جهانگردي، بر اساس منطقه براى گام اول ـ دورهٔ پنج‌ساله.
- نتيجهٔ ۳:
يک برنامهٔ پيشبرد کارا و مؤثر تشويق سرمايه‌گذارى‌هاى داخلى و خارجى در بخش جهانگردي.


همچنین مشاهده کنید