چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شورای ملی آموزش‌‌های نظری و عملی جهانگردی


  شوراى ملى آموزش‌‌هاى نظرى و عملى جهانگردى
دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى به‌دنبال راه‌هائى براى دستيابى به بهترين هماهنگى ممکن بين سازمان‌ها و نهادهاى مختلف فعال در امر توسعهٔ منابع انسانى است. مى‌توان يک کميته يا شوراى ملى آموزش نظرى و عملى جهانگردى ايجاد کرد. اين کميته يا شورا مى‌تواند مشاوره‌اى (Advisory) يا مشورتى (Consultative) باشد و هدف آن نيز گرد هم آوردن همهٔ شرکت‌ها و گروه‌هاى علاقه‌مند مختلف باشد. اين شرکت‌ها و گروه‌ها عبارتند از: مؤسسات دولتى مسئول جهانگردي، نيروى کار و آموزش عملي؛ سازمان‌هاى کارگرى (اتحاديه‌ها)؛ و اتحاديه‌هاى تجارى و حرفه‌اى (کارفرمايان). همچنين اتحاديهٔ آموزشگاه‌هاى جهانگردى و هتلدارى کشور (در صورت وجود) و يا سازمان‌هاى مشابه نيز مى‌توانند در اين کميته يا شورا عضو باشند.
اين کميته يا شورا امکان مشارکت فعال بخش جهانگردى را در زمينه‌هاي: تعيين و تدوين استانداردها و بررسى سياست‌ها، اهداف و نتايج، فراهم مى‌آورد. اين کميته يا شورا همچنين بر فعاليت‌هاى آموزش نظرى و علمى نظارت مى‌کند و در صورت ضرورى شدن اقدامات اصلاحى و تعديل و سازگاري، اين اقدامات را کنترل مى‌کند. اين کميته يا شورا بايد:
- شرايط بازار کار و همهٔ روندهاى مربوط را کنترل کند.
- نيازهاى فعلى و آتى جهانگردى به کارکنان، مديريت، سرپرستي، کارکنان ماهر و غير ماهر را تحت بررسى دقيق و مداوم قرار دهد.
- مؤسسه‌ها و مراکز آموزش نظرى و عملى موجود و تناسب آنها با نيازهاى مشخص را مورد بررسى دقيق قرار دهد. بامقامات و سازمان‌هاى مسئول صميمانه همکارى کند و هرگونه تغيير يا اصلاحاتى را که مناسب تشخيص مى‌دهد توصيه کند.
- بر اساس موارد بالا، ايجاد هرگونه مراکز جديد يا طراحى برنامه‌هاى جديد را توصيه کند و اهداف و برنامه‌هاى پيشنهادى اين مراکز و طرح‌ها را ارائه کند.
- به‌منظور تشويق استفاده از فعاليت‌ها و برنامه‌هاى مناسب، با نظام دانشگاهى روابط نزديکى برقرار کند.
- بخش خصوصى را به اقداماتى براى تدارک برنامه‌ها و تسهيلات آموزشى تشويق کند و مشوق‌هاى مالى و مالياتى را توصيه کند.
- بخش خصوصى را به تدوين و اجراء برنامه‌هاى آموزشى ضمن خدمت، ايجاد رهنمودها و سازماندهى کارگاه‌هاى آموزشى تشويق کند.
- يک بانک اطلاعاتى جديد را در مورد تعداد و زمينه‌هاى علمى سخنرانان، استادان و مربيان مورد نياز براى تأمين نيازهاى فعلى و آتى ايجاد کند و تحت نظارت مداوم قرار دهد.
- رهنمودهائى را راجع به توسعهٔ شغلى آموزش دهندگان نظرى و عملي، فنون و مشارکت آنها در برنامه‌هاى متوسط و پيشرفته مطالعات بعدى تهيه و تنظيم کند.
- سازماندهى همايش‌ها و کارگاه‌هاى آموزشى را در زمينه‌هاى فنون سرپرستى و مديريت و آموزش نظرى و عملى اين فنون به مدرسان و مربيان ترويج کند (مربيان را پرورش دهد).
- با مقامات مسئول ذى‌صلاح و مربوط در امر توسعهٔ استاندارهاى مهارت‌هاى شغلى و آزمايش و صدور تأييديه براى شغل‌هاى مورد نظر، همکارى تنگاتنگى داشته باشد.
- به‌عنوان يک کارفرما، سيماى عمومى بخش را ارتقاء دهد و روش کارمنديابى را بهبود بخشد.
- آموزش کاربردى زبان‌هاى خارجى براى جهانگردى را گسترش دهد.
- هر فعاليت ديگرى را که به توسعهٔ آموزش نظرى و عملى براى بخش جهانگردى و بهبود کلى استانداردها کمک مى‌کند، عهده‌دار شود.
  ارتباط ميان سطوح آموزش
آموزش عملى بايد همواره ادامه يابد. بر اساس تجربيات کار را آغاز کرد، آموزش عملى را با تقاضاهاى در حال تغيير سازگار کرد و مهارت کارکنان را توسعه داد و به روز کرد. بايد بين مراحل و انواع آموزش عملى حلقه‌ها و پيوندهائى وجود داشته باشد. هر نوع روش جديد آموزش عملى بايد مرحله‌اى ديگر از پيشرفت شخصى را به همراه داشته باشد.
اين پيوندها و ارتباطات مهم هستند. آموزش نظرى و عملى را نبايد طبقه‌بندي، و سپس در قفسه‌هاى تنگ مهر و موم کرد. کارکنان بايد بتوانند بين سطوح و انواع مختلف دوره‌هاى آموزشى جابه‌جا شوند. به‌عنوان مثال، سرآشپز بايد اجازه داشته باشد که مديريت بخواند. فارغ‌التحصيل رشتهٔ مديريت بايد مجاز باشد تا آشپزى را نيز ياد بگيرد.


همچنین مشاهده کنید