جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نقش اطلا‌ع‌رسانی همگانی


يک برنامه اطلاع‌رسانى همگانى به چهار پرسش اساسى جامعه محلى پاسخ مى‌دهد:
- در مورد گردشگرى داخلى چه چيز مثبتى براى گفتن وجود دارد؟
- جامعه محلى در مورد چه موضوعاتى بايد طرف مشورت قرار گيرد؟
- چه کمکى و به چه کسى بايد ارائه شود؟
- گردشگران داخلى چه کسانى هستند و چگونه‌اند؟
در پاسخ به اين چهار پرسش، يک برنامهٔ اطلاع‌‌رسانى همگاني:
- توضيح مى‌دهد و مشخص مى‌‌‌‌کند.
- توضيح مى‌دهد، مشورت مى‌کند و مورد توجه قرار مى‌دهد.
- توضيح مى‌دهد و کمک فراهم مى‌آورد.
- توضيح مى‌دهد و تفسير مى‌کند.
برنامهٔ‌ اطلاع‌رسانى همگانى به جهانگردان نيز ويژگى‌ها و وجوه مهم فرهنگ محل و چگونگى برخورد و رفتار را به‌منظور حداکثر بهره‌بردارى از ديدار خود توضيح مى‌دهد.
اطلاع‌رسانى همگانى شباهت‌هاى بسيارى با بازاريابى دارد. کار اطلاع‌رسانى همگانى انتقال انديشه‌ها، ارزش‌ها و برنامه‌ها است و از بسيارى از ابزار مورد استفادهٔ بازاريابى نظير روابط همگاني، ابزار تبليغاتي، آگهى دادن و فروش بهره مى‌گيرد. اطلاع‌رسانى همگانى سعى مى‌‌کند نکته و ديدگاهى را تفهيم کند، مردم را مشارکت دهد، آنها را آگاه سازد، آموزش دهد، از آراء و نظرهاى آنها منتفع شود و حمايت آنها را جلب کند.
در سطح ملي، برنامهٔ اطلاع‌رسانى همگانى را خود دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى هماهنگ خواهد کرد. اين برنامه بايد اساساً نقش جهانگردى در توسعهٔ اقتصادى و اجتماعى و چشم‌انداز آتى توسعهٔ جهانگردى را پوشش دهد. ديگر عناصر اطلاع‌رسانى عمومى بايد در سطح جامعهٔ محلى سازماندهى شود.
البته دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى بايد رهنمودها، پيشنهادها، منابع و مواد را براى دست‌اندرکاران محلى و دفاتر ديدار کننده تهيه و ارائه کند. دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى همچنين در سطح فعاليت‌هاى ديگر نظير رقابت‌هاى داخل کشورى را هماهنگ مى‌کند.
يک بخش مهم اطلاع‌رسانى همگاني، متوجه مفهوم توسعهٔ پايدار (Sustainable Development) مى‌شود. نه به‌عنوان يک عقيده خشک و ذهني، بلکه به روش‌هائى عملى و عيني. اين امر شامل تعهد به حفظ استانداردهاى بالاى زيست‌محيطى از طريق کنترل‌هاى معقول و منطقى است.


همچنین مشاهده کنید