چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نژادهای با پشم ظریف (Urial)


نژادهاى موجود در اين دسته مقدار قابل توجهى پشم ظريف توليد مى‌کنند. اين نژادها قبلاً گوشت خوبى توليد نمى‌کردند و کميت و کيفيت لاشهٔ آنها خوب نبود، ولى در اثر اصلاح و انتخاب‌هاى مکرر کميت و کيفيت لاشهٔ آنها بهتر شده است.
اين نژادها امروزه عمدتاً جهت توليد پشم پرورش داده مى‌شود، خوش بنيه و پرطاقت هستند و غريزهٔ زيادى به زندگى گروهى و گله‌اى دارند و مى‌توانند از مراتع فقير به‌خوبى استفاده بکنند.
اين نژادها مى‌توانند غيرفصلى بارور شده حتى در فصل پائيز نيز بره توليد بکنند ولى از نظر دوقلوزائى اهميت چندانى ندارند و بيشتر به‌صورت تکزا هستند. مهم‌ترين اين نژادها عبارتند از: مرينوس، رامبويه، دبوليت، چويت.
   مرينوس (Merino)
خاستگاه اصلى مرينوس اسپانيا است ولى با توجه به کميت و کيفيت پشم توليدى مرينوس به نقاط مختلف دنيا برده شده و براساس اصلاحات و انتخاب‌هائى که در محل‌هاى مختلف روى اين نژاد صورت گرفته است، امروزه نژادهاى مختلفى از مرينوس منسوب به کشورهاى مختلف وجود دارد. مرينوس آمريکائى شامل سه تيپ C، B، A است که تيپ‌ها A و B پشم‌هاى آنها چيندار است و به نام مرينوس آمريکائى و تيپ C به‌نام Delain merion معروف مى‌باشند. وزن قوچ ۶۵ تا ۸۰ کيلو و در ميش ۴۵ تا ۶۰ کيلوگرم مى‌شود. رنگ مرينوس سفيد، بدن زاويه‌دار، اندازه متوسط، قوچ‌ها شاخدار ولى ميش‌ها فاقد شاخ هستند. مقدار توليد پشم در يکسال ۹-۱۲ کيلوگرم است.
   رامبويه (Rambouillet)
خاستگاه رامبويه فرانسه است و از مرينوس اسپانياى به‌وجود آمده است. اندازهٔ بدن بزرگ و زاويه‌دار در مقايسه با مرينوس، بدنى پرگوشت دارد ولى در مقايسه با نژادهاى گوشتى براى توليد گوشت مناسب نيست. قوچ‌هاى رامبويه مکمن است شاخدار و بى‌شاخ باشند. تمام ميش‌ها بى‌شاخ هستند، رنگ رامبويه سفيد است. وزن قوچ ۱۱۰ تا ۱۸۵ و در ميش بين ۷۰ تا ۱۰۰ کيلوگرم است.
   دبويلت (Debouillet)
خاستگاه اين نژاد آمريکا است و در اثر تلاقى رامبويه با Delaine Merino به‌وجود آمد است که اولين بار به اين تلاقى در مکزيک صورت گرفته است.
از نظر اندازهٔ بدن متوسط، بدن زاويه‌دار، رنگ سفيد است. قوچ‌ها ممکن است شاخدار و يا بى‌شاخ باشند ولى ميش‌ها بى‌شاخ هستند.
   چويت (Cheviot)
خاستگاه اين نژاد از کوهستان‌هاى شمالى انگلستان و جنوب اسکاتلند است. اندازهٔ بدن متوسط، صورت سفيد، سوراخ بينى سياه است. اين نژاد غريزهٔ زيادى به زندگى گروهى ندارد.


همچنین مشاهده کنید