چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تارگه (Targhee)


بيشتر اين نژادها در اثر تلاقى نژادهاى با پشم دراز و پشم ظريف به‌وجود آمده و تکامل يافته‌اند. در اين نژادها بيشتر هدف در جهت اصلاح کيفيت لاشه و طول تار پشم بوده است. مهم‌ترين اين نژادها عبارتند از: کلميبا، کوريدال، پاناما، تارگه.
   کلميبا (Columbia)
خاستگاه اين نژاد آمريکا است و در اثر تلاقى قوچ لينکلن با ميش رامبويه به‌وجود آمده و تکامل يافته است. بزرگترين نژاد در بين نژادهاى دورگ است. وزن قوچ بالغ ۱۲۴-۱۰۲ کيلوگرم و وزن ميش ۸۶-۵۶ کيلوگرم و قوچ‌هاى پروار شده مى‌تواند تا ۱۵۰-۱۴۰ کيلوگرم وزن داشته باشد. ميش‌ها پر محصول بوده و استعداد مادرى خوبى دارند. صورت، گوش‌ها و دست و پاى پوشيده از موهاى سفيد رنگ است. در مقايسه با ساير نژادها دست و پاى پوشيده از موهاى سفيد رنگ است. در مقايسه با ساير نژادها دست و پاى اين نژاد درازتر است.
   کوريدال (Corriedale)
خاستگاه کوريدال از نيوزلند و قديمى‌ترين نژاد در بين نژادهاى دورگ پشمى است. نژادى است دومنظوره و در اثر تلاقى قوچ‌هاى لينکلن و لاى‌سيتر با ميش‌هاى مرينوس به‌وجود آمده و تکامل يافته است. کوريدال از نظر اندازهٔ بدن متوسط بوده و وزن قوچ بالغ ۸۱ تا ۱۱۳ کيلوگرم و وزن ميش ۸۳ تا ۵۶ کيلوگرم است صورت، گوش‌ها و انتهاى دست و پا پوشيده از موهاى سفيدرنگ است. هر دو جنس فاقد شاخ بوده ولى در بعضى موارد ممکن است قوچ‌ها شاخدار باشند. استعداد مادرى ميش‌ها ضعيف است.
   پاناما (Panama)
خاستگاه اين نژاد آمريکا بوده و در اثر تلاقى قوچ رامبويه با ميش‌هاى لينکلن به‌وجود آمده و تکامل يافته است. پاناما جثهٔ بزرگى دارد و رنگ صورت، دست و پا و گوش‌ها سفيدرنگ است. اين نژاد در سنين پائين لاشهٔ پرگوشت و با چربى توليد مى‌کند.
   تارگه (Targhee)
خاستگاه اين نژاد آمريکا بوده و در اثر تلاقى قوچ رامبويه با ميش‌هاى کوريدال لينکلن و رامبويه به‌وجود آمده است. نژادى است با جثهٔ متوسط و بى‌شاخ وزن قوچ در حدود ۹۰ کيلوگرم و وزن ميش بالغ ۵۹ کيلوگرم است و شير زيادى توليد مى‌کنند.


همچنین مشاهده کنید