پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رادیوئی


طر‌ح‌هاى تبليغات تجارى مى‌بايد به‌وسيله متخصصان ورزيده و در بسيارى موارد با همکارى و هفکرى گروه متخصصان ماهر با توجه به تکنيک‌هاى روانشناسى و جامعه‌شناسى تهيه گردد. ابزارهاى تبليغات تجارى عبارتند از:
آگهى ديوارى و توزيعي، پستي، بروشور و کاتالوگ، مطبوعاتي، راديوئي، تلويزيوني، سينمائي، پوستر، جاده‌ها، وسايل نقليه عمومي، تأسيسات عام‌المنفعه، جشن‌ها و مجالس، نمايشگاه، افراد متخصص و هدايا و جوايز.
  آگهى ديوارى و توزيعى
شرحى که متضمن مشخصات و مزاياى کالائى است تهيه مى‌شود و برحسب مورد و در صورت اقتضاء با تصوير و آرم مربوط به‌صورت آگهى کاغذى چاپ شده و بر ديوارها يا پانل‌‌هاى ويژه شهرى الصاق مى‌گردد و نيز مى‌توان تعدادى از آنها را در معابر و منازل پخش و توزيع نمود نحوه انتخاب واژه‌ها و ترکيب عبارات و نوع کاغذ و چاپ و ابعاد کاغذ يا کارت مى‌تواند در نتيجه اين اقدام تبليغى مؤثر باشند کم‌ترين خطاى محتوائى يا شکلى ممکن است با بى‌اعتنائى عابرين و دورانداختن آگهى‌ها توسط دريافت‌کنندگان باشد.
  پستى
آگهى‌ها و اطلاعيه‌ها به‌وسيله پست براى اشخاصى که قبلاً نشانى آنها يادداشت شده ارسال مى‌گردد. بديهى است گيرنده آگهى پستى بايد به ‌نحوى در صورت تحت‌ تأثير قرار گرفتن بتواند مشترى بنگاه تجارى ذينفع بشود و اين مستلزم اين است که موضوع آگهى مورد نياز او باشد و نيز مفاد آگهى از جهات مختلف او را قانع و راضى کند، ارسال آگهى با پست و با ذکر نام گيرنده عموماً براى دريافت‌کنندگان خوش‌آيند است.
  بروشور و کاتالوگ
مشخصات و ويژگى‌هاى کالا در يک ورق کاغذ يا چند ورق به‌صورت جزوه چاپ مى‌شود و اکثراً همراه با عکس و توضيحات ضرورى قسمت‌ها و قطعات مختلف شيئى مورد نظر مى‌باشد و نشانى‌هاى مراکز فروش و شمار‌ه‌هاى تلفن آنها در آن مندرج است. مرغوبيت کاغذ و جاپ و عکس در کاتالوگ مهم است و بايد چشمگير باشد. زياده‌روى در حجم جزوه و تعداد صفحات و توضيحات مفصل فنى خسته‌کننده است و بايد از آن پرهيز شود اعمال تکنيک‌هاى هنرى مانند نقاشى و گرافيک و گنجاندن ماهرانه آنها در متن و حاشيه کاتالوگ مى‌تواند مؤثر باشد.
  مطبوعاتى
درج آگهى در مطبوعات رايج و متداول است. روزنامه‌هاى کثير‌الانتشار حاوى اثر و برد بيشترى است اما گاهى يکنواختى شکل و کادر يک آگهى با انبوه آگهى‌هاى ديگر روزنامه موجب مى‌شود که به چشم نيايد يا به‌سرعت از ديدگاه خواننده بگذرد بنابراين انتخاب صفحه و جاى چاپ آگهى و کادربندى آن در روزنامه واجد اهميت است. روانى و در عين حال متانت و استحکام متن مورد توجه خواننده قرار مى‌گيرد. به‌کار بردن عناوينى از قبيل 'توجه کنيد!' ، 'ما به شما مژده مى‌دهيم' ، 'يکبار انتخاب کنيد هميشه مشترى ما خواهيد بود' و امثالهم جملاتى تکرارى و توهين‌آميز است در تنظيم همه آگهى‌ها بايد اين نکته ملحوظ گردد که مخاطبين مورد امر و نهى قرار نگيرند و احساس کنند که فقط مطلبى را محترمانه به اطلاع آنها رسانيده‌اند.
همان‌طور که دفعات کم چاپ آگهى احياناً موجب فراموشى خوانندگان و کم‌اعتنائيى آنها مى‌شود تکرار و مداومت در چاپ مرتب و هر روزه يک آگهى نيز باعث دلزدگى و خستگى و گاه عصبانيت مخاطبين را فراهم مى‌کند به‌طورى که نتيجه‌اى عکس و منفى را در بر خواهد داشت.
تزئين آگهى با کاريکاتورهاى مضحک و کودکانه در اکثر موارد ضايع‌کنندهٔ اثر مطلوب در اذهان عمومى است اما مزين نمودن آن با خطوط و علامات هنرى وزين به آن صلابت و وقار مى‌دهد در آگهى‌ها اکثر اقتضاء مى‌‌کند که جمله‌اى به‌صورت شعار اصلى و پيام ثابت منظور و ملحوظ گردد. در انتخاب اين پيام کوتاه بايد نهايت خوش سليقگى و هنرمندى به‌کار رود چون در دريافت آن خط فاصل جذب و جلب توجه با دفع و رد آن اندازه يک تار مو بيشتر نيست. آنقدر شعارهاى لوس و سبکسرانه توسط تبليغات‌چى‌هاى ناشى و غافل مورد استفاده قرار گرفته که حساسيت مردم را برانگيخته است به‌طورى که پذيرش و حسن اثر از خواندن پيام‌هاى اصلى آگهى‌ها با تأمل تحقق مى‌يابد.
درج آگهى در مجله همان خصوصيات روزنامه را دارد به اضافه آنکه معمولاً مجله نزد خوانندگان ماندگار است و اوقات بيشترى نيز صرف خواندن و ورق زدن آن مى‌شود لذا بايد در تنظيم آگهى‌ها دقت بيشترى مبذول گردد به‌ويژه تصوير آگهى بايد حتماً زيبا و واضح و از هر جهت مناسب باشد، همچنين انتخاب مجله براى درج آگهى بايد متناسب با موضوع آگهى باشد بعضى از مجلات تخصصى براى انواعى از کالاها براى درج آگهى تجارى بيشتر مناسب است.
  راديوئى
براى جلب‌ توجه مردم و معرفى کالا راديو نيز مى‌تواند وسيله خوبى باشد متن آگهى و کيفيت صداى پخش‌کننده و احياناً نوع موزيک همراه آن و وقت پخش آگهى نکاتى است که براى اثربخشى پيام راديوئى بايد محاسبه و در نظر گرفته شود. شنونده از طريق گوش با پيام‌دهنده ارتباط برقرار مى‌کند چنانچه شعار و پيام کوتاه آگهى به اصطلاح پر مغز و تفکر برانگيز و لطيف باشد تا مدت‌ها با تکرار گهگاهى شنيدن از راديو در خاطرها مى‌ماند.
  تلويزيونى
تلويزيون يک وسيله بسيار معتبر و حساس و جالب تبليغاتى است، زمان در تلويزيون محدود است آگهى‌ها بيش از چند ثانيه وقت در اختيار ندارند و واقعاً تنظيم و تدوين يک فيلم چندثانيه‌اى که محتواى تصويرى و گفتارى خوبى داشته باشد که بتواند حس اثر ببخشد کار مشکلى است و همکارى گروهى را طلب مى‌کند، تلويزيون به همان اندازه که پر بيننده است و با پخش يک فيلم کوتاه تبليغاتى مى‌تواند مشترى و دوستدار فراوانى را براى کالاها و بنگاه‌هاى خدماتى گوناگون دست و پا کند، با همان کاربرد وسيع قادر خواهد بود که نتايج منفى را براى فيلم‌هاى تهى از عوامل کارساز به‌بار آورد در صفحه کوچک تلويزيون و در ميدان رقابت آگهى‌ها آن فيلم تبليغاتى برنده مطلق است و مى‌تواند توجه ميليون‌ها نفر را به خود جلب کند که از ساير فيلم‌هاى مشابه از محتوائى جالب، بديع و تازه برخوردار باشد.
تبليغات تجارى در تلويزيون در اشکال مختلف ميسر است مثلاً يک بنگاه بزرگ صنعتى و تجارى مى‌تواند هزينه تهيه يک فيلم بلند داستانى يا سريال و يا فيلم مستند علمى و غيره را تقبل کرده و به‌ مؤسسه تلويزيون هديه کند با اين قيد که در موقع پخش آن تذکر داده شود که هزينه تهيه اين برنامه را فلان بنگاه که توليدکننده به همان کالا و يا سرويس دهنده چنان خدمتى است پرداخته است. در صورتى‌که برنامه پخش‌شده بينندگان زيادى داشته باشد، مهيج و به ياد ماندنى باشد و عواطف آنها را تحت ‌تأثير قرار دهد موجب اين خواهد شد که نسبت به بنگاه ياد‌شده احساسى از قدردانى و ستايش و احترام به‌وجود آيد.
  سينمائى
در سينما و پيش از شروع فيلم اصلى فيلم‌هاى کوتاه تبليغاتى از پرده سينما نماش داده مى‌شود و موقعيت سالن سينما و حضور دسته‌جمعى تماشاگران و آمادگى زياد آنها براى تماشاى فيلم به‌نحوى است که معمولاً تماشاگران سينما در مقايسه با تلويزيون آنچه را که از پرده سينما، به نمايش درمى‌آيد را با توجه و کنجکاوى زيادترى مى‌بينند و اثرات تماشاى فيلم از پرده سينما در اذهان ماندگارتر است و لذا پيدا است که نمايش فيلم تبليغات تجارى از سينما اهميت ويژه خود را دارد. اما بديهى است که تعداد تماشاگران سينما از تلويزيون کمتر هستند نکات عمده‌اى که در تهيه يک فيلم تبليغاتى تلويزيونى بايد رعايت گردد در سينما هم مورد توجه قرار مى‌گيرد.
  پوستر
معمولاً عنوان کلى و شعار محورى يک آگهى همراه با عکس در کاغذ مرغوب و در ابعاد مختلف متوسط و بزرگ تهيه مى‌شود و گاهى در متن و حاشيه پوسترها از خطوط و نقوش هنرى از جمله گرافيک استفاده مى‌گردد.
بديهى است هرقدر عبارات متن و تصاوير و رنگ‌هاى پوستر ابتکارى و از جهات مختلف متناسب و زيبا باشد توجه‌‌برانگيزتر خواهد بود پوستر را مى‌توان هرکجا که محل عبور و مرور و تجمع است و موانع قانونى و اخلاقى براى نصب و چسبانيدن آن وجود نداشته باشد الصاق کرد و در معرض ديد مردم قرار داد پوستر يک وسيله تبليغى خوب و در دسترس و همگانى است.


همچنین مشاهده کنید