سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

سوزش دل


   انواژيناسيون
عبارت است از فرو رفتن قسمتى از روده در قسمت ديگر که به‌وسيله حرکات دودى روده تشديد مى‌شود. شروع بيمارى ناگهانى و بيشتر در کودکان ديده مى‌شود، درد شديد، استفراغ، رنگ‌پريدگى و بى‌قرارى از جمله علائم اين بيمارى است.
   سيلياک
از بيمارى‌ەاى روده‌اى است که در نتيجه بدى جذب غذا به‌وجود مى‌آيد. علت بيمارى وجود ماده‌اى به نام گلوتن است که در آرد گندم و جو موجود بوده و اين بيماران قادر به تحمل آن نيستند. بى‌اشتهايي، توقف رشد و نمو، لاغري، کم‌خوني، شکم برآمده، مدفوع، پرحجم و متعفن از جمله علائم اين بيمارى است.
   انگل‌هاى روده‌اى
آسکاريس، کرمک يا اکسيور، کرم‌هاى قلاب‌دار، تريشين و کرم کدو از انگل‌هاى روده‌اى شايع به‌شمار مى‌روند که هر کدام با علائم و اختلالاتى در بدن همراه است. مثلاً کرم‌هاى قلاب‌دار در رشد جسمى و روانى انسان اثر مى‌گذارند و کم‌خونى شديدى ايجاد مى‌کنند که زمينه را براى ابتلاء به بيمارى‌هاى متعددى فراهم مى‌سازند. آسکاريس مى‌تواند انسداد روده ايجاد کند و يا با راه رفتن به نقاط ديگر بدن مانند مجارى صفراوى و پرده صفاق، بيمارى‌هاى وخيم‌ترى ايجاد نمايد. هم‌چنين اکسيور مسؤول ايجاد مواردى از آپانديسيت در انسان است.
   آسيت
عبارت است از جمع‌ شدن مايع در حفره شکم که در اثر بيمارى‌هاى کبدي، قلبى و کليوى ايجاد مى‌شود.
   يرقان
زرد شدن پوست و مخاط سفيده چشم را که در نتيجه افزايش ماده رنگى يا پيگمان‌‌هاى صفرا در خون است، زردى يا يرقان مى‌گويند. بسته شدن راه‌هاى صفرا، هموليز گلبول‌هاى قرمز خون و بيمارى‌هاى کبد از علل اصلى ايجاد يرقان به‌شمار مى‌روند.
  سيروز کبدى
بيمارى مزمنى است که با از بين رفتن تدريجى سلول‌هاى کبدى همراه مى‌باشد. رژيم غذايى بد و نادرست، انسداد طولانى مجارى صفراوي، بيمارى‌هاى عفونى مانند هپاتيت ويروسي، مصرف طولانى الکل، انباشته شدن کبد از آهن و مس از جمله علل اين بيمارى بوده و کوفتگى و خستگي، اختلال دستگاه گوارشي، عدم مقاومت در مقابل بيمارى‌ها، لاغرى و ناتواني، کبد و طحال بزرگ از علائم بيمارى به‌شمار مى‌روند.
  کله‌سيستيت
عبارت است از آماس کيسه‌صفرا که به‌ صورت حاد يا مزمن ديده مى‌شود. سنگ کيسه صفرا شايع‌ترين علت بيمارى بوده و درد شديد، تهوع و استفراغ، تب و لرز، افزايش گلبول‌هاى سفيد خون، سديمانتاسيون بالا، از جمله علائم اين بيمارى است.
   سنگ‌هاى صفراوى
بيمارى شايعى است و سنگ ممکن است در کيسه صفرا و يا مجراى کلدوک باشد. اين بيمارى در زنان شايع‌تر است. علت بيمارى در اکثر موارد نامعلوم بوده ولى عفونت، حاملگي، ديابت و چاقى را در به‌وجود آمدن اين سنگ‌ها بى‌تأثير نمى‌دانند.
   هپاتيت
آماس بافت کبد را گويند. در اغلب موارد تورم و آماس ياخته‌هاى کبد، بر مجارى صفراوى داخل کبد فشار آورده و خروج صفرا را از کبد دچار اختلال مى‌سازد که نتيجهٔ آن بروز يرقان مى‌باشد.
   اسهال
عارضه‌اى است که در آن حرکات دودى روده‌ها تشديد و تسريع مى‌شود و در نتيجه دفعات دفع مدفوع بيشتر شده و با درد کم يا زياد همراه است. رعايت اصول بهداشت فردى و تغذيه صحيح تا حدود زيادى در جلوگيرى از ابتلاء به اسهال مؤثر است.
   يبوست
اين عارضه که عبارت از خشکى مدفوع و ناراحتى در دفع آن است با رعايت اصول تغذيه صحيح، تمرينات ورزشى و نوشيدن کافى مايعات قابل پيشگيرى است.
  سوزش دل
اين عارضه يکى از معمول‌ترين ناراحتى‌هاى هاضمه است که با احساس درد در ناحيه سينه شناخته و مشخص مى‌شود. در اين موارد مقدارى از ترشحات معده وارد مرى گرديده، ناراحتى و تحريک اين ناحيه را باعث مى‌گردد.
ترس و اضطراب، دلواپسي، فعاليت زياد، افراط در استعمال الکل، دخانيات، چاى و قهوه از عوامل مؤثر در بروز اين ناراحتى است. اين عارضه به هيچ‌وجه با اختلالات قلب ارتباطى ندارد.


همچنین مشاهده کنید