پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نژاد لانگشان (Langshan)


مبداء اين دسته از مرغ‌ها، آسيا بوده است امروزه از نظر اقتصادى زياد مهم نيستند ولى اين دسته از مرغ‌ها را مى‌توان مبداء نژادهاى ديگر دانست زيرا خون اين نژادها در نژادهاى آمريکائى و انگليسى ديده مى‌شود.
در قرن نوزدهم اين نژادهاى از چين و هندوستان به انگلستان و ساير کشورها برده شد و در آمريکا به‌خصوص مورد توجه زيادى قرار گرفت. آميخته‌گرى بين اين نژادها و نژاد مرغ‌هاى دسته مديترانه‌اى سبب به‌وجود آمدن تعدادى از نژادهاى جديد شده است.
از نظر توليد گوشت، خوب ولى سرعت رشد کم و بلوغ در آنها دير انجام مى‌گيرد و به مناسبت سنگينى زياد اغلب قادر به پرواز نيستند ساق پا معمولاً داراى پر مى‌باشد و اين يکى از خصائص مشخص آنها است. رنگ تخم‌مرغ قهوه‌اى است مهم‌ترين نژادهائى که در اين دسته قرار دارند عبارت هستند از: نژاد برهما، نژاد کوشين، نژاد لانگشان.
   نژاد برهما (Brahmas)
اصل اين نژاد از ناحيه براهماپوترا Brahmaputra در هندوستان مى‌باشد. اين نژاد براى اولين بار در سال ۱۸۴۰ به آمريکا و در سال ۱۸۵۳ به انگلستان برده شد. در سال ۱۸۷۴ استاندارد آن تعيين گرديد. در اين نژاد بدن جمع و جور و سنگين، پرها خوش‌منظره و هيکل متناسب است و تاج نخودى شکل است. پرها خوش‌منظره، وجود پر در پاها و پنجه‌ها مشخص‌کننده اين نژاد است.
از نظر رنگ سه جور از اين نژاد مشاهده مى‌شود. جور روشن، جور تيره، جور نخودى. وزن تعيين شده در اين نژاد به قرار زير است:
- وزن در براهماى روشن:
۱. خروس ۴۰۰/۵ کيلوگرم (۱۲ پوند).
۲. مرغ ۳۰۰/۴ کيلوگرم (نه و يک‌دوم پوند).
۳. نيم‌چه خروس ۵۰۰/۴کيلوگرم (۱۰ پوند).
۴. نيم‌چه مرغ ۶۰۰/۳ کيلوگرم (۸ پوند).
- وزن در براهماى تيره:
۱. خروس ۹۰۰/۴ کيلوگرم (۱۱ پوند).
۲. مرغ ۸۰۰/۳ کيلوگرم (هشت و يک‌دوم پوند).
۳. نيم‌چه خروس ۴کيلوگرم (۹ پوند).
۴.نيم‌چه مرغ ۱۷/۳کيلوگرم (۷ پوند).
   نژاد کوشين (Cochins)
اصل اين نژاد از چين و از ناحيه شانگ‌هاى Shanghai مى‌باشد به اين مناسبت به نژاد شانگ‌هاى نيز موسوم است.
اين نژاد داراى بدنى سنگين بوده و در ساق پا پرهاى فراوان ديده مى‌شود رشد سينه کم و به‌طرف پائين کشيده شده، پرها بلند دور از يکديگر است از اين‌رو پرنده را بزرگتر نشان مى‌دهد. توليد تخم‌مرغ در اين نژاد کم است به‌خصوص چون تعداد کرچى در مرغ زياد مى‌باشد کمتر مورد توجه قرار گرفته است. جورهاى اين نژاد عبارت هستند از: جورسياه، جور سفيد، جور نخودى و کبکي. استاندارد وزن در اين نژاد به قرار زير مى‌باشد:
۱. خروس ۹۰۰/۴ کيلوگرم (۱۱ پوند).
۲. مرغ ۸۵۰/۳ کيلوگرم (هشت و يک‌دوم پوند).
۳. نيم‌چه خروس ۴ کيلوگرم (۹پوند).
۴. نيم‌چه مرغ ۱۷۰/۳ کيلو (۷ پوند).
   نژاد لانگشان (Langshan)
اصل اين نژاد از ناحيه لانگشان چين است که بعداً به ساير کشورها برده شده است. در سال ۱۸۷۲ به انگلستان و سپس به آمريکا صادر گرديده است. بدن اين نژاد کوتاهتر ولى عميق‌تر از دو نژاد ديگر است. پاها طويل‌تر و دم بلندتر است و ساق پا داراى پر است. جورهاى مختلفى که در اين نژاد و جور دارد عبارت است از: جورسياه و جور سفيد.
- استاندارد وزن تعيين شده در آنها به قرار زير مى‌باشد:
۱. خروس ۳۰۰/۴ کيلوگرم (نه و يک‌دوم پوند).
۲. مرغ ۴۰۰/۳ کيلوگرم (هفت و يک‌دوم).
۳. نيم‌چه خروس ۶۰۰/۳ کيلوگرم (۸ پوند).
۴. نيم‌چه مرغ ۹۰۰/۲ کيلوگرم شش و يک‌دوم پوند).
- چند نمونه از نژادهاى مهم دسته آسيائى:


همچنین مشاهده کنید