جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دسته مرغ‌های انگلیسی (English Class) (۲)


   نژاد کورنيش (Cornish)
نژاد کورنيش از نظر تهيه جوجه کبابى امروزه در دنيا اهميت به‌سزائى کسب کرده است. آميخته‌گرى خروس کورنيش با مرغ وايت روک نيم‌چه‌هاى بسيار خوبى از نظر گوشت توليد مى‌کند به‌طورى که وزن آنها در ۸ هفتگى به ۱۸۰۰ گرم مى‌رسد. پرورش نژاد کورنيش به همين منظور در تمام دنيا گسترش يافته است.
اصل اين نژاد جنگى هندوستان به‌نام (Cornish indian Game) بوده که در چند قرن پيش به انگلستان برده شده است و در اواخر قرن ۱۹ کورنيش از اختلاط نژادهاى آسل Assel و مالاى Malay و نژاد جنگى انگليسى English Game و کورنيش جنگى هندوستان به‌وجود آمده است.
پوست مانند نژادهاى ديگر انگليسى سفيد غالب است ولى اخيراً نوع ديگرى از کورنيش به‌وجود آمده است که رنگ پوست آن زرد غالب مى‌باشد از اين‌رو بسته به سليقه بازار در هر کشورى از يک نوع کورنيش مى‌توان استفاده کرد. از نظر کيفيت گوشت و قالب بدن بسيار خوب مى‌باشد. بدن پر گوشت، شانه‌هاى پهن، هيکل نسبتاً بلند، سينه وسيع و برجسته و دست و پا بلند مى‌باشد. فرم بدن کورنيش مخصوص به خود است و به هيچ نژاد ديگر شبيه نيست از اين‌رو به آسانى از روى شکل ظاهر مى‌توان آن را مشخص کرد. تاج در تمام انواع اين نژاد نخودى شکل، منقادر و ساق پا و انگشتان زرد است. تعداد تخم‌مرغ آن بسيار کم و قدرت بارورى و خاصيت جوجه‌آورى آن نيز بسيار پائين مى‌باشد از اين‌رو تکثير آن مشکل بوده و اين امر يکى از دلايل اصلى گران بودن اين نژاد است. از اين نژاد از نظر رنگ سه نوع وجود دارد که عبارت هستند از: کورنيش سفيد، کورنيش سياه، کورنيش قرمز. نوع سفيد آن بيشتر مورد توجه قرار گرفته و از نظر اصلاح نژاد بيشتر در روى آن کار شده است.
- استاندارد وزن در اين نژاد به قرار زير است:
۱. خروس ۵۳۰/۴ کيلوگرم (۱۰ پوند).
۲. مرغ ۴۰۰/۳ کيلوگرم (هفت و يک‌دوم پوند).
۳. نيم‌چه خروس ۶۰۰/۳ کيلوگرم (۸ پوند).
۴. نيم‌چه مرغ ۷۰۰/۲ کيلوگرم (۶ پوند).
   نژاد دورکينگ (Dorking)
شبيه به نژاد سوسکس بوده، از اختصاصات ديگر اين نژاد اين است که تمام انواع اين نژاد داراى ۵ انگشت مى‌باشند.
از نظر تاج به دو نوع با تاج ساده و تاج گل‌سرخى تقسيم مى‌شوند. از نظر رنگ نيز داراى انواع مختلف مانند سفيد-نقره‌اى و رنگارنگ مى‌باشد. در نوع اخير رنگ پرها مختلف است. منقار تيره، ساق پاها و انگشتان سفيد، لاله گوش به رنگ قرمز و رنگ پوسته تخم‌مرغ سفيد است.
- استاندارد وزن در نوع سفيد به قرار زير مى‌باشد:
۱. خروس ۴۰۰/۳ کيلوگرم (هفت و يک‌دوم پوند).
۲. مرغ ۷۰۰/۲ کيلوگرم (۶ پوند).
۳. نيم‌چه خروس ۹۴۰/۲ کيلوگرم (شش و يک‌دوم پوند).
۴. نيم‌چه مرغ ۲۶۵/۲ کيلوگرم (۵ پوند).
   نژاد استرالوپ (Australop)
به‌طورى که نام اين نژاد نشان مى‌دهد اصل آن از استراليا است. اين نژاد در استراليا از نژاد ارپينگتون سياه به‌وجود آمده است. جثه آن به جمع و جورى نژاد ارپينگتون سياه نيست. از نظر تخم‌مرغ بيشتر از نژاد ارپينگتون مورد توجه قرار گرفته است. از نظر گوشتى هم تقريباً خوب است از اين‌رو يک نژاد (تخمي-گوشتي) به شمار مى‌رود. پشت طويل و بدن از جلو به طرف دم، داراى شيب و عمق بدن خوب مى‌باشد. پرها متراکم، تاج ساده، منقار سياه ساق پا و پنجه‌ها سياه است و به‌تدريج که به طرف کف پا مى‌رود سفيد پريده رنگ مى‌شود. رنگ بدن سياه و داراى انعکاس سبز است. اين نژاد به‌خصوص در نقاط مرطوب و بارانى به‌خوبى خواص خود را حفظ مى‌کند. در سال‌هاى اخير آميخته جديدى از اين نژاد به نام استرالوپ سفيد (Ausrtralop white) که آميخته از خروس استرالوپ و مرغ لکهورن است تشکيل شده که از نظر توليد تخم‌مرغ بسيار خوب بوده و از نظر شکل ظاهر نيز بسيار قابل توجه است.
- وزن استاندارد در اين نژاد به قرار زير مى‌باشد:
۱. خروس ۸۵۰/۳ کيلوگرم (هشت و يک‌دوم پوند).
۲. مرغ ۹۴۰/۲ کيلوگرم (شش و يک‌دوم پوند).
۳. نيم‌چه خروس ۴۰۰/۳ کيلوگرم (هفت و يک‌دوم پوند).
۴. نيم‌چه مرغ ۵۰۰/۲ کيلوگرم (پنج و يک‌دوم پوند).
   نژاد ردکپ (Red cap)
تاج در اين نژاد گل‌سرخى و بسيار بزرگ است از اين‌رو به آن ردکپ يا سرخ کلاه مى‌گويند. رنگ تخم‌مرغ در آن سفيد است. مقدار کم از اين نژاد در انگلستان و آمريکا وجود دارد در ساير نقاط مورد توجه قرار نگرفته است.
اندازه آن متوسط، بدن کشيده، سينه برجسته است.
- وزن تعيين شده به قرار زير مى‌باشد:
۱. خروس ۴۰۰/۳ کيلوگرم.
۲. مرغ ۷۰۰/۲ کيلوگرم.
۳. نيم‌چه خروس ۷۰۰/۲ کيلوگرم.
۴. نيم‌چه مرغ ۲۶۵/۲ کيلوگرم.


همچنین مشاهده کنید