پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دسته مرغ‌های آمریکائی (American Class)


نژادهاى موجود در اين دسته اولين بار در آمريکا پرورش داه شده و بعداً به ساير کشورها برده شده است. تعدادى نژاد استاندارد شده در اين دسته قرار دارد که ۴ نژاد آنها از نظر اقتصادى بسيار مهم هستند. اين نژادها از جفتگيرى نژادهاى کوچک مديترانه‌اى و نژادهاى بزرگ آسيائى که از آسيا و مديترانه به آمريکا برده شده است به‌وجود آمده‌اند و داراى مشخصات زير هستند:
از نظر اندازه حد متوسط نژادهاى مديترانه‌اى و آسيائى مى‌باشند. بلوغ جنسى در آنها سريع‌تر از نژادهاى سنگين است ولى به‌سرعت بلوغ جنسى در نژادهاى مديترانه‌اى نيست حس مادرى در آنها زياد است و پس از بلوغ به‌زودى چربى گرفته و چاق مى‌شوند ساق پا بدون پر- پوست بدن و رنگ ساق پا زرد است (به‌جزء نژاد جاواجرسى که پوست آنها زرد ولى ساق پا سياه مى‌باشد) تمام اين نژادها داراى لاله گوش قرمز رنگ هستند. پوسته تخم‌مرغ در همه نژادها به‌جز لامونا (Lamonas) قهوه‌اى است در نژاد لامونا پوسته سفيدرنگ مى‌باشد از نظر بهره نژادهاى اين دسته براى گوشت و تخم‌مرغ هر دو مناسب مى‌باشند. اخيراً برخى از نژادهاى اين دسته از توليد جوجه‌ کبابى مورد توجه فراوانى قرار گرفته است نژادهاى مهمى که در اين دسته مورد توجه مى‌باشد عبارت است از:
نژاد پليموت روک، نژاد ويندوت، نژاد ردايلندرد، نژاد نيوهمشاير.
   نژاد پليموت روک (Plymouth Rocks)
يکى از نژادهاى فوق‌العاده خوب آمريکائى مى‌باشد که در تمام دنيا مورد توجه قرار گرفته است و تقريباً امروزه اين نژاد را در تمام نقاط گيتى مى‌توان يافت. زيرا اندازه بدن خوب، گوشت عالي، ميزان تخم‌مرغ مناسب است. اصل اين نژاد از ايالت کنکتيکوت Connecticut و از آميخته‌گرى بين دو نژاد کوشين سياه Black cochin و دومينيک Dominique در سال ۱۸۶۵ به‌دست آمده است و اولين بار در سال ۱۸۷۴ استاندارد مشخص آن منتشر شده است. عمق بدن خوب و رشد سينه بسيار قابل توجه است تاج ساده بوده و حد متوسط وزن آنها به قرار زير مى‌‌باشد:
خروس در حدود ۳۰۰/۴ کيلوگرم (نه و يک‌دوم پوند)، مرغ ۳۹۰/۳ کيلوگرم (هفت و يک‌دوم پوند)، نيم‌چه خروس ۶۲۰/۳ کيلوگرم (۸ پوند)، نيم‌چه مرغ ۷۱۰/۲ کيلوگرم (۶ پوند).
اين نژاد دارى رنگ‌هاى مختلف مانند سفيد، باقلائي، خرمائي، طلائى و آبى و خط و خط نخودى و کبکى است ولى دوجور سفيد (White rok) و گل باقلائى Barred plymouth rock آن بيشتر از جورهاى ديگر مورد توجه قرار گرفته است.
معمولاً در انواع رنگين اين نژاد رنگ خروس‌ها، روشن‌تر از رنگ مرغ‌ها است. در نوع باقلائى در خروس‌ها مخطط بودن پر از رنگ سفيد و سياه تقريباً به يک اندازه است ولى در مرغ‌ها رنگ سياه اغلب يک برابر و نيم رنگ سفيد است از اين‌رو تيره‌تر به‌نظر مى‌رسند.
نوع گل باقلائى پليموت روک را مى‌توان در شرايط روستائى به‌خوبى نگهدارى نمود. نوع پليموت روک سفيد امروزه بيشتر از جورهاى ديگر در دنيا مورد توجه قرار گرفته به‌خصوص از نظر توليد جوجه کبابى معمولاً آميخته‌هاى خروس کورنيش با مرغ وايت‌روک توليد آميخته‌هاى بسيار عالى مى‌کند که اغلب در ۸ هفتگى وزن آنها به ۲ کيلوگرم مى‌رسد.
اين نژاد در ايران از چند سال پيش به‌خصوص از نظر توليد جوجه کبابى Broiler مورد توجه مرغداران قرار گرفته است.
   نژاد ويندوت (Wuandottes)
از قديمى‌ترين نژادهاى استاندارد شده آمريکائى مى‌باشد. اخيراً يک جور از ويندوت‌ها از تقاطع و جفتگيرى بين براهما سياه Dark Brahmas و هامبورگ Hamburgs و کورنيش سفيد White cornish به‌دست آمده است.
اين نژاد داراى بدن نسبتاً گرد و جمع و جور و پائين افتاده است. پشت کوتاه و رنگ پوست زرد مى‌باشد. نژاد خوبى از نظر توليد گوشت و تخم‌مرغ مى‌باشد و در عين حال به‌خوبى مى‌توان آن را از نظر گوشت پرورش داد. ميزان توليد تخم‌مرغ آن نيز خوب است. از نظر رنگ داراى انواع سفيد، نخودي، طلائي، کبکى و نقره‌اى است نوع سفيد آن بيشتر از جورهاى ديگر مورد توجه قرار گرفته است وزن آن برحسب استاندارد به قرار زير است:
خروس تقريباً ۸۵۰/۳ کيلوگرم (هشت و يک‌دوم پوند)، مرغ ۹۵۰/۲ کيلوگرم (شش و يک‌دوم پوند)، نيم‌چه خروس تقريباً ۴۰۰/۳ کيلوگرم (هفت و يک‌دوم پوند)، نيم‌چه مرغ ۵۰۰/۲ کيلوگرم (پنج و يک‌دوم پوند).


همچنین مشاهده کنید