جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

روش‌های نورپردازی و بازسازی رنگ


رنگ بُعد هنرى جديدى به تصوير تلويزيونى سياه - سفيد مى‌افزايد و بيننده را قادر مى‌سازد تا بهتر بتواند سطوح تصوير را از يکديگر تشخيص دهد و جلوه‌هاى رنگى را که در تلويزيون سياه - سفيد وجود ندارد مشاهده کند.
  روش‌هاى نورپردازى و بازسازى رنگ
بعضى‌ها، تلويزيون رنگى را با 'نورپردازى تخت' و کاربرد وسيع نور رنگى مرتبط مى‌دانند، در حالى که چنين نيست. نورپردازى عمومى و تخت به همان ‌اندازه در تلويزيون رنگى بى‌معنا است که در تلويزيون سياه - سفيد. اما نورپردازى يک‌دست و معقول براى نتيجهٔ مطلوب اهميت فراوان دارد - نه نقاط سوخته (رنگ‌پريده و اشباع شده) و نه نقاط نور نخورده. به‌خاطر داشته باشيد رنگ‌ها در نور ملايم مى‌ميرند، در حالى‌که در شرايط نور شديد روشن‌تر و خالص‌تر ديده مى‌شوند.
  نوردهى و رنگ
مقدار نوردهى و توازن نورى از عوامل مهم در تلويزيون رنگى هستند. اگر براى تصحيح نوردهى موضوع روشن، ديافراگم عدسى را ببنديد در نتيجهٔ اين عمل، محيط اطراف آن نيز تيره مى‌شود. در حالى‌که اگر براى جبران فرو نوردهى موضوع، ديافراگم عدسى را باز کنيد ساير بخش‌هاى تصوير روشن‌تر به‌نظر مى‌آيد. بنابراين، تطبيق نوردهى در نورپردازى نامتعادل هنگام برش تصاوير به تغييرات روشنائى منجر خواهد شد.
رنگ‌مايه‌ها و رنگ چهره به‌طور قابل‌ملاحظه‌اى با تغييرات نوردهى يا حرارت رنگى نور تغيير مى‌يابد. رنگ‌مايهٔ پوست تيره، هنگامى که نور زياد دريافت کند زردرنگ به‌نظر مى‌آيد و زمانى که در سايه قرار گيرد، قهوه‌اى سوخته ظاهر مى‌شود. بنابر اين، تضادمندى شديد نور (نسبت نور اصلى به نور پر کننده) مى‌تواند جلوه‌هائى در جداسازى رنگ‌ها ايجاد کند.
  نور رنگى
در برنامه‌هاى فانتزى و کاملاً تصنعي، همه‌ چيز وجود دارد. ممکن است چهره‌ها با رنگ‌هاى خيره‌کننده و الوان از نورهاى مختلف روشن شده باشند. اما در اکثر برنامه‌ها، نورهاى رنگى مخصوص پس‌زمينه‌هاى صحنه است.
بعضى اوقات کوچک‌ترين تغيير در حرارت رنگى يک نور براى تغيير رنگ آن کافى است: به‌طور مثال، حرارت رنگى پائين، حالت چراغ نفتى يا نور شمع را تداعى مى‌کند. در اين صورت با ورقه‌هاى رنگى شفاف در جلوى چراغ‌هاى موردنظر يا تغيير تعادل رنگ مجراى دوربين مى‌توان رنگ تصوير را اصلاح کرد. پرداخت‌هاى رنگى ديگرى نيز مثل رنگ آبى براى حالت 'مهتاب' يا قرمز - نارنجى براى نور آتش وجود دارد.
نور رنگى امکان مى‌دهد تا تغييراتى در رنگ وسايل صحنه و سيکلو ايجاد کنيد. هنگامى که نور رنگى با نقش‌هاى متنوع استفاده شود، جلوه‌هاى جالبى را با هزينهٔ بسيار کم در اختيار مى‌گذارد. از طرف ديگر، مراقب باشيد نور سفيد (نورهاى اصلى يا پُرکننده) اين پرداخت‌هاى نورى را مخدوش نکند.


همچنین مشاهده کنید