پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سنگ آهک


در حدود ۱۰ درصد از مواد خشک بدن مرغ و در حدود ۳۵ درصد از مواد خشک تخم‌مرغ از املاح تشکيل مى‌شود. از اين‌رو تهيه املاح کافى در تغذيه طيور اهميت زيادى دارد.
در جوجه‌ها از نظر تشکيل استخوان و در مرغ‌هاى تخمى از نظر تخم‌مرغ به‌خصوص پوسته آن املاح نقش مهمى را به‌عهده دارند. دانه‌ها و مواد ديگرى که در جيره غذائى طيور به‌کار مى‌روند و داراى مقاديرى املاح و به‌خصوص کلسيم و سديم و کلر مى‌باشند ولى اين مقدار کافى براى تأمين احتياجات جوجه‌ها و مرغ‌هاى تخمى نيست و مى‌بايد از مواد ديگرگى که از نظر املاح غنى هستند استفاده نمود. موادى که به اين منظور بيشتر مورد استفاده قرار مى‌گيرند عبارتند از: پودر استخوان، پودر صدف يا گوش‌‌ماهي، سنگ آهک، سنگ‌ريزه و نمک طعام.
   پودر استخوان
پودر استخوان به طرق مختلف تهيه مى‌شود. ابتدا موادآلى آن را مى‌سوزانند و چربى آن را مى‌گيرند و سپس مواد باقى‌مانده را به‌صورت پودر درمى‌آورند. اين فرآورده داراى مقدار کافى فسفر است.
اين پودر علاوه بر مصرف خوراکى براى دام، کودى غنى از نظر تأمين فسفر مى‌باشد. تهيه پودر استخوان در تمام نقاط ايران امکان‌پذير است. درصد پودر استخوان مورد استفاده در فرمول‌هاى غذائى طيور بسته به سن و احتياجات متفاوت است ولى به‌طور کلى بين ۱-۳ درصد مى‌باشد.
   پودر صدف يا گوش‌ماهى
تهيه پودر گوش‌ماهى در نقاط ساحلى بسيار آسان و ارزان است. گوش‌ماهى‌هاى به‌دست آمده را خرد مى‌کنند به‌صورت آرد نرم براى جوجه‌ها و يا به‌صورت خرد شده براى مرغ‌هاى تخمى به مصرف مى‌رسد. پودر گوش‌ماهى از نظر کلسيم بسيار غنى و ميزان فسفر آن نيز مناسب است استفاده از پودر استخوان و پودر صدف سبب تأمين مقدار کافى کلسيم و فسفر در فرمول مى‌شود.
در جوجه‌ها معمولاً از صدف به‌صورت نرم و همراه با آرد استفاده مى‌گردد. در مرغ‌هاى تخمى چون ميزان احتياج به کلسيم زياد است علاوه بر اضافه نمودن پودر صدف به آرد مقدارى نيز به‌صورت آزاد در اختيار مرغ‌ها قرار مى‌دهند. ميزان کلسيم پودر گوش‌ماهى بسيار زياد است.
   سنگ آهک
سنگ‌هاى آهکى اغلب داراى مقدار کافى مواد کلسيمى هستند در نقاطى که تهيه پودر صدف مشکل است به‌آسانى مى‌توان از سنگ آهک استفاده نمود. سنگ آهک را خورد و به‌صورت آرد به جيره غذائى جوجه‌ها و مرغ‌هاى تخمى اضافه مى‌کنند و در مرغ‌هاى تخمى مقدارى از سنگ آهک بايد به‌طور آزاد در اختيار آنها گذارده شود.
   سنگ‌ريزه
از سنگ‌ريزه‌هامعمولاً طيور براى خرد کردن غذا در داخل سنگدان استفاده مى‌کنند. جنس اين سنگ‌ها مى‌بايد از نوع گرانيت (Geranite) و يا کوارتز (Qwarts) و يا فلدسپار (Feldspar) و يا سنگ‌هاى فسفاتى باشد اندازه سنگ‌ريزه‌ها براى جوجه‌هاى تخمى و مرغ‌ها متفاوت است. اگر جوجه‌ها معمولاً از غذاى تمام آردى استفاده مى‌کنند احتياج به اضافه نمودن سنگ‌ريزه به جيره غذائى نيست ولى در سنين بالاتر حتماً بايد مقادير کافى سنگ‌ريزه در اختيار طيور قرار داد. سنگ‌ريزه علاوه بر اينکه به هضم و خرد شدن غذا کمک مى‌کند تا اندازه‌‌اى از نظر تأمين کلسيم و فسفر نيز مورد استفاده قرار مى‌گيرد.
   نمک طعام
نمک طعام در جيره غذائى تمام دام‌ها به‌کار مى‌رود. نمک طعام منبع اصلى سديم و کلر در بدن مى‌باشد.
استفاده بيش از حد در غذاى طيور سبب ورم کليه و نفريت و حتى مرگ مى‌گردد. از نمک طعام به نسبت ۵/۰ تا ۱ درصد حداکثر در غذاى طيور استفاده مى‌شود. حداقل مقدار کشنده نمک طعام براى جوجه‌هاى در حال رشد ۴ گرم براى هر کيلو وزن زنده مى‌باشد. اگر از موادى مانند کشک يا پودر ماهى که حاوى مقادير زيادى نمک هستند استفاده شود اضافه نمودن نمک طعام به غذا ضرورتى ندارد.


همچنین مشاهده کنید