سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

فرق بین گوسفند و بز


اغلب فرق بين گوسفند و بز سؤال مى‌شود، در واقع تشخيص بعضى از نژادهاى بز با گوسفند مشکل است. بيشتر فرق‌هاى گوسفند و بز قابل تشخيص نيست، مثلاً گوسفند داراى ۵۴ کروموزوم و بز ۶۰ کروموزومى است. بز اکثراً دم خود را بالا نگه مى‌دارد درصورتى‌که دم در گوسفند (اغلب گوسفندان به‌جاى دنبه دم دارند) به طرف پائين افتاده است. همه بزهاى نر و بعضى از بزهاى ماده ريش دارند. بز نر داراى خصوصيات بويائى است که با حس بويائى قوچ فرق دارد. قوچ داراى غدد ترشحى در پشت پاها است در صورتى‌که بز فاقد آن است. بز خيلى کنجکاو، دقيق، تعليم‌پذير، تندرو فرار مقاوم، بى‌قرار، ماجراجو و بى‌باک است درصورتى‌که گوسفند حيوانى آرام و ترسو است.
اگر گوسفند صداى هواپيما را که از پائين پرواز مى‌کند بشنود ترسيده و فرار مى‌کند درصورتى‌که اگز بز همان صدا را بشنود ايستاده و به هواپيما نگاه مى‌کند.
بز حيوانى سرزنده، تند و تيز، قوي، خشن و تحمل زيادى به گرما و سرماى زياد با کمترين امکانات دارد. در موقع جابجا کردن حرکات او بى‌نظم و ترتيب و وحشيانه است به تمام نقاط و جاهاى تازه سر مى‌زند و هرچيزى که براى او تازگى داشته باشد امتحان مى‌کند.
در دفاع از خود بى‌باک و دلير است و اگر به‌وسيله حيوان ديگرى مورد هجوم قرار گيرد هرچند که حيوان بزرگتر از خود باشد در جلو حيوان مى‌ايستد و حالت دفاعى به‌خود مى‌گيرد. بز به‌طور برجسته‌اى حيوان اجتماعى است، خود را به ساير حيوانات نزديک مى‌کند هرچند که متفاوت از خود او باشند.


همچنین مشاهده کنید