سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

آلپین انگلیسی (British Alpine)


   نژاد سانن (Saanen)
خاستگاه اين نژاد از دره‌اى به اين نام در کشور سويس است. سفيدرنگ و در بعضى مواقع داراى لکه‌هاى رنگى در روى پوست گوش و پستان است. وزن در ماده‌ها در حدود ۶۰ کيلوگرم و در نرها در حدود ۸۵ کيلوگرم است. نرها در مواقعى ماده‌ها داراى ريش هستند. سانن يکى از نژادهاى شيرى است که ساليانه در حدود ۲۰۰۰ کيلوگرم شير توليد مى‌کند.
   توگنبرگ (Toggenburg)
از نظر عملکرد اين نژاد خيلى شبيه سانن است، خاستگاه توگنبرگ از کشور سويس است. رنگ آن قهوه‌اى روشن بوده و قسمت‌هاى انتهائى بدن روشن‌تر است.
در مواردى موهاى اين نژاد خيلى بلند است طورى که پاهاى حيوان را مى‌پوشاند در اين نژاد نيز نرها و ماده‌ها داراى ريش هستند. از نظر جثه از سانن کوچکتر و مقدار توليد شير آن از سانن کمتر است.
   آلپين انگليسى (British Alpine)
رنگ اين نژاد سياه و قسمت‌هاى انتهائى بدن سفيد و اندازه بدن او به اندازه توگنبرگ است. مقدار توليد شير او کمتر از سانن بوده ولى کيفيت شير او بالا است.
   آنقولونوبيان (Anglo-Nubian)
اين نژاد از تلاقى بزهاى انگليسى با نژادهاى زارئيبى از مصر و جامانپارى از هندوستان به‌وجود آمده است. نژادى است با جثه بزرگ وزن در ماده‌ها ۷۰ کيلوگرم و در نرها ۱۰۰ کيلوگرم گوش‌ها بزرگ و افتاده و رنگ متغير است.
مقدار توليد شير کم ولى مقدار پروتئين و چربى آن بالا است. علاوه بر توليد شير حيوان بدنى بزرگ و عضلانى دارد که براى توليد گوشت مناسب است.
   آنقورا (Angora)
خاستگاه آنقورا ترکيه است تا اواسط سال ۱۸۸۰ اجازه نمى‌دادند اين نژاد از ترکيه خارج بشود. ولى حالا تعداد قابل ملاحظه‌اى از اين نژاد در آمريکا، آفريقاى جنوبي، آرژانتين، استراليا و نيوزلند وجود دارد.
نژاد آنقورا نسبت به بزهاى نژاد شيرى کوچکتر است. بز ماده بالغ ۵۰-۴۵ کيلوگرم و نرها ۶۵-۶۰ کيلوگرم وزن دارد. از خصوصيات اين نژاد داشتن موهاى بلند است که ماهيانه در حدود ۵/۲ سانتى‌متر رشد مى‌کند. رنگ بز نژاد آنقورا معمولاً سفيد است و ممکن است به رنگ سياه و قهوه‌اى تيره نيز باشد. آنقورا بيشتر به گوسفند شبيه است تا بز و اگر با نژادهاى ديگر تلاقى داده شود بزغاله‌هاى با کيفيت لاشه بالائى توليد مى‌کند.
   نژاد باربارى (The Barbari)
خاستگاه اين نژاد از شمال هندوستان و پاکستان است وزن بز ماده بالغ بين ۲۰-۳۵ کيلوگرم، با توجه به اندازه جثه مقدار توليد شير آن زياد است و در حدود ۷/۱-۶/۱ کيلوگرم در روز. از اين نژاد به‌صورت دومنظوره استفاده مى‌شود.
تعداد ۳ زايش در دو سال و در هر زايش ۲ تا ۳ بزغاله امر متداولى است.
   نژاد بيتال (The Beetal)
خاستگاه اين نژاد از هندوستان و پاکستان است. نژادى است دومنظوره توليد شير آن به‌طور متوسط ۷/۱-۲/۱ کيلوگرم است اغلب يک بزغاله و به‌طور اتفاقى دو برغاله در هر زايش به‌دنيا مى‌آورد.
   نژاد بوئر (The Boer)
خاستگاه اين نژاد آفريقاى جنوبى است. نژادى است دومنظوره وزن بز ماده بالغ ۶۰-۷۵کيلوگرم و روزانه ۳/۱ تا ۸/۱ کيلوگرم شير توليد مى‌کند.
   گلدن گرنزى (Golden Guernesy)
رنگ اين نژاد قهوه‌اى تند يا قرمز است. معمولاً موهاى بلندى دارد و در مواردى پاهاى حيوان را مى‌پوشاند. اين نژاد به‌خوبى نژادهاى شيرى مورد اصلاح قرار نگرفته على‌رغم اين قابليت زيادى در توليد شير دارد.
   باگوت (Bagot)
اندازه اين نژاد در مقايسه با نژادهاى شيرى کوچک است. موها بلند و زبر، رنگ مو در قسمت جلو بدن (سر و شانه‌ها) سياه و بقيه سفيد است. شاخدار و بلندى شاخ در نرهاى بالغ تا يک متر مى‌رسد.
   بز کشميرى (Cashmere Goat)
کشمير عبارت از موهاى خيلى نازکى است که به‌عنوان عايق در بين موها در بزهاى مناطق سردسير رشد مى‌کنند. بزهائى‌که کشمير زيادى توليد مى‌کنند در چين و کشورهاى همسايه هيمالايا يافت مى‌شوند.


همچنین مشاهده کنید