سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

تولید مو و کرک


از زمانى که بز اهلى شده بشر عملاً از موى آن در توليد لباس استفاده کرده است. امروزه از مو و کرک بز براى توليد لباس‌هاى بسيار ظريف و نخ براى توليد لباس‌ها و فرش‌هاى گران‌قيمت و برس‌هاى نقاشى استفاده مى‌کنند. بيشتر بزها داراى دو نوع مو هستند که از فوليکو‌ل‌هاى اوليه و ثانويه رشد مى‌کنند در بيشتر بزها موهاى اوليه موى اصلى پوشش بدن را تشکيل مى‌دهد و در بعضى از نژادها اين موها رشد خيلى زيادى کرده و به حيوان ظاهرى خشن و ژوليده مى‌دهد. به‌طور عموم بزهائى که در مناطق سردسير زندگى مى‌کنند داراى موهاى زبر و درازى هستند. در بعضى از نژادها که در مناطق سردسير زندگى مى‌کنند علاوه‌بر موهاى دراز، بز داراى موهاى بسيار باريک و ظريفى است که کشمير ناميده مى‌شود و براى توليد لباس‌هاى بسيار گران‌قيمت مورد استفاده قرار مى‌گيرد. در صنعت نساجى کشمير تنها به کرک‌هائى که در زير موهاى بز رشد مى‌کنند و کمتر از ۱۹ ميلى‌متر قطر دارند اطلاق مى‌شود. ميکرون است که بستگى به سن بز دارد.
مهم‌ترين ويژگى موهر جلاى آن است. تمام موها در سطح خارجى داراى فلس‌هائى هستند، اين فلس‌‌هاى در موهر به حالت مسطح هستند و سبب مى‌شود که موهر براق و درخشنده به‌نظر برسد. در بهترين نوع موهر (آنقورا) نقره‌اى خوش رنگ است.
جهت افزايش توليد و کيفيت موهر جفتگيرى‌هائى پى در پى بين نژادها صورت گرفته است. اين جفتگيرى‌هاى بين نژادى سبب شده است کرک جديدى که خصوصيات بين موهر و کشمير دارد به‌وجود آيد که به آن کشقورا (Cashgora) گويند. کشقورا کمتر از ۲۲ ميکرون قطر دارد داراى جلاى ملايمى بوده و خيلى نرم است و در موقع لمس کردن مثل ابريشم به نظر مى‌رسد.
بز نژاد آنقوره را سالى دوبار مو و کرک چينى مى‌کنند، يکى بلافاصله قبل از زايش و يکى قبل از جفتگيرى مناسب‌ترين زمان چيدن موقعى است که کرک‌ها ۱۵-۹ سانتى‌متر طول داشته باشند که معمولاً در حدود ۶-۵ ماه به اين اندازه مى‌رسند.


همچنین مشاهده کنید