چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

روش‌های دست دادن


در دست دادن، فشار آوردن با کف دست به سمت پائين به‌طور حتم پرخاشگرانه‌ترين روش است زيرا فرصت کمى به دريافت‌کننده براى تعيين يک ارتباط برابر مى‌دهد. اين نوع دست دادن مختص اشخاص سلطه‌گر و پرخاشگرى است که هميشه آغازگر نيز هستند. محکم دست دادن با کف دست رو به پائين، دريافت‌کننده را مجبور مى‌کند که به يک حالت سلطه‌پذير درآيد زيرا او ناچار است در پاسخ، کف دست را رو به بالا بگيرد.
چندين روش جهت خنثى کردن 'فشار با کف دست به سمت پائين' وجود دارد. شما مى‌توانيد از شيوهٔ قدم به راست استفاده نمائيد، اما گاهى اوقات اين کار دشوار است زيرا دست شخصى که آغازکننده دست دادن است، اغلب سفت و کشيده است، و مانع از اجراى اين شيوه مى‌شود. يک حرکت ساده، گرفتن بالاى دست طرف مقابل قبل از دست دادن با وى است (تصوير A - برطرف کردن فشارى که با کف دست به سمت پائين ايجاد شده). چنين شيوه‌اي، شما را تبديل به طرف سلطه‌گر مى‌کند زيرا نه تنها کنترل را به‌ دست داريد، بلکه دست شما در وضعيت برتر و روى دست او قرار گرفته، در حالى‌که کف دست شما نيز رو به پائين است. از آنجائى که اين برخورد مى‌تواند براى مهاجم خجل‌کننده و آزاردهنده باشد، پيشنهاد مى‌گردد با مراقبت و احتياط به‌کار گرفته شود.
مصافحه 'دستکشي' گاهى اوقات مصافحهٔ سياستمداران نيز ناميده مى‌شود. در اين نوع دست دادن، شخص آغازکننده يک فرد قابل اعتماد و صادق را در ذهن شخص مقابل تداعى مى‌کند، اما چنانچه اين شيوه براى شخصى که به تازگى با او آشنا شده‌ايد به‌کار برود، تأثير معکوس مى‌گذارد و شخص مقابل (دريافت‌کننده مصافحه) در مورد قصد و نيت احساس ترديد مى‌کند. روش دستکشى بايد فقط براى اشخاصى که آشنائى کامل با آغازکننده مصافحه دارند، به‌کار برود.
تنها تعداد معدودى از مصافحه‌ها به اندازه مصافحه 'ماهى مرده' غيرقابل پذيرش هستند، به‌خصوص اگر دست سرد يا نوچ باشد. حس نرمى و بى‌روحى مصافحه 'ماهى مرده' آن را به‌عنوان يک روش غيردوستانه در سراسر جهان شناسانده و اغلب مردم آن را به افرادى که از نظر شخصيت ضعيف هستند نسبت مى‌دهند که دليل عمده آن برگرداندن راحت کف دست به سمت بالا است. نکته جالب اين است که بسيارى از مردم از اين روش استفاده مى‌کنند، از عمل خود ناآگاه مى‌باشند، بنابراين بهتر است قبل از اينکه راجع به روش مورد نظر مصافحهٔ خود در آينده تصميم‌گيرى نمائيد، از دوستان خود راجع به روشتان در دست دادن نظرخواهى کنيد.
روش 'خردکنندهٔ انگشتان' علامت انحصارى تيپ پرخاشگر است. متأسفانه، هيچ راه مؤثرى براى برطرف کردن آن وجود ندارد. مگر توهين کلامى که يک حرکت فيزيکى مانند کوبيدن مشت به بينى طرف!
روش 'دست سفت و کشيده' نيز همانند روش فشارآوردن با کف دست رو به پائين، معمولاً توسط افراد پرخاشگر استفاده مى‌شود که هدف اصلى آن حفظ فاصله و جلوگيرى از ورود شما به حريم خصوصى (صميمي) آغازکننده مصافحه است. اين روش همچنين توسط افرادى که در روستا بزرگ شده‌اند و از حريم خصوصى بزرگ‌ترى برخوردار هستند، جهت حمايت از اين حريم استفاده مى‌شود. روستائيان البته، هنگام دست دادن به اين روش معمولاً به سمت جلو خم مى‌شوند يا حتى روى يک پا مى‌ايستند.


همچنین مشاهده کنید