سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ / Tuesday, 23 October, 2018

ساختار (Struktur)


  ساختار (Struktur)
ساختار اجتماعى سامان و سپهر (Konstellation) منظمى از عناصر يا بافتى منظم است و به آن نوع از جنبه‌هاى زندگى اجتماعى مربوط مى‌شود که نسبتاً مداوم و مقاوم هستند. نهادهاى اجتماعى گاهى به ‌منزله عناصر ساختارى جامعه مورد بحث قرار مى‌گيرند، ولى بيشتر متفکران معتقدند که به‌وسيله ساختار، گروه‌بندى عناصر اجتماعى نيز بر حسب معيارهاى مشخصي، مثلاً ساختارهاى سنى و طبقاتي، در نظر گرفته مى‌شود (رجوع کنيد به: مبحث ساختارهاى اجتماعى 'بافت‌هاى اجتماعي' ).
  شبکه (Netzwerk)
سامان‌هاى اجتماعى جدا کننده مناسبات بين انسان‌ها در يک ساختار اجتماعي. اين مفهوم در جامعه‌شناسى صورى (formale soziologie) متوجه اين وضعيت است که در آن، قضاياى جامعه‌شناسى خرد (نظير تعامل‌هاى اجتماعي) درباره ارتباطات متقابل و مکمل با يکديگر به‌صورت شبکه به هم پيوسته درمى‌آيند و تا حدى بيانگر سيستم‌ها هستند. بر اين اساس، شبکه‌ها بيشتر به ساختارهاى غيررسمى (informelle Strukturen)، يعنى به مناسبات اجتماعى نهادينه نشده (Nicht-institutionalisierte Sozialbeziehungen) مربوط مى‌شوند. اين مفهوم سابقاً بيشتر معناى مجازى داشت، ولى اخيراً از لحاظ روش‌شناسى و نظري، بسيار پربارتر به‌کار مى‌رود.
  گروه‌ها (Gruppe)
عده نسبتاً زياد و معينى از افراد که اغلب يا يکديگر در تعامل هستند. گاه درجات معينى از ساختارى شدن (مثلاً ساخت يک هنجار، يک نقش و يک ارتباط) به اين تعريف اضافه مى‌شود. برخى تعاريف ديگر، گروه‌ها را به منزله سيستم‌هاى اجتماعى مينياتورى در نظر مى‌آورند، در حالى که شبکه مى‌تواند عنصر واژگانى پيونددهنده بين تعامل و سيستم باشد. آنچه در زبان عاميانه علامت مشخصه گروه است با مفهوم اجتماعى آن تطبيق نمى‌کند (مثلاً گروه کارمندان). در اين موارد، گاهى از شبه گروه (Quasigrppe) يا گروه منفعتى (Interessengrppe) سخن گفته مى‌شود. (رجوع کنيد به: مبحث تکنيک تحقيق ـ تحقيق تجربى در علوم اجتماعي).
  منافع (Interesse)
اگر احساس، اراده و آرزوهاى يک شخص يا يک گروه متوجه هدف خاصى باشد، در آن صورت از منافع صحبت مى‌کنيم. منافع اغلب در نيازهاى خاص، در انگيزه‌هاى خاص يا در تصورات هدفمند (Zielvorstellungen) خاص اشخاص تبلور مى‌يابند و بيشتر خاص نقش‌ها هستند (مثلاً منافع کارمندان، کشاورزان و آوارگان) و در اين حالت بيشتر شکل اتحاديه‌اى به خود مى‌گيرند. مناقشه در اين مورد هنوز ادامه دارد که آيا در وراى منافع ادارک شده ذهني، منافع عينى نيز وجود دارد يا خير.
  ستيز يا تعارض (Konflikt)
ناهماهنگى (Interessendivergenz) ميان منافع اشخاص، گروه‌ها يا شبه‌گروه‌ها (و اغلب بين اتحايه‌ها). تعارض منافع ممکن است به‌صورت تعارض در هدف‌ها، هنجارها يا توزيع رخ دهد. مفهوم تعارض، آغازى براى فرضيات متعدد اصلى است که در درون جامعه‌شناسي، درباره علل، روند و حل تشنجات اجتماعى وجود دارد. برداشت‌هاى متفاوتى در اين باره ابراز شده است که آيا تعارض‌ها، تنها اختلالات سيستم را بيان مى‌کنند يا اينکه در اصل، عناصر ذاتى به‌وجود آورنده حوادث اجتماعى هستند.
  سيستم
نوع ويژه‌اى از ساختار اجتماعى که بر اثر وابستگى متقابل و شديد بين اجزاء آن شکل مى‌گيرد. اين امر بدين معنا است که تغييرات در بخشى از سيستم، سبب تغييرات در بخش‌هاى ديگر مى‌شود. طرفداران نظريه سيستمى عقيده دارند که بافت‌هاى اجتماعى (نظير گروه‌ها، انجمن‌ها و همچنين جامعه در کليت آن) به منزله سيستم اجتماعى فهميده مى‌شوند که گرايش به‌سوى خودتنظيمى (Selbstreulierung) و حفظ حالت تعادل دارند. سيستم‌ها در اين منظر به‌صورت برنامه‌پذير و همچنين هدايت‌پذير درمى‌‌‌آيند. بدين ترتيب، پيچيدگى بى‌نظم آنها کاهش مى‌يابد و پيچيدگى منظم و نظام‌مند جايگزين آن مى‌شود.
  نهاد
يک سيستم از هنجارها و قواعد مداوم و مقاوم که حول ارزش‌هاى محورى و کارکردهاى اصلى يک جامعه مى‌گردند و به هم مربوط مى‌شوند. به‌عنوان مهم‌ترين نهادهاى جامعه مى‌توان اين نهادها را ذکر کرد: خانواده، اقتصاد، حقوق، مالکيت، مذهب و غيره. مهم‌ترين وجه مشخصه 'نهاد' اين است که در هر جامعه، مجموعه‌هاى هنجارمند مشابهى ـ البته با وجود تفاوت در محتواى شکل‌گيرى آنها ـ تکامل مى‌يابند. مسأله قابل ذکر ناهمگونى (Heterogenität)، اجزاء مورد بحث آنها است (مثلاً مالکيت و اقتصاد). صرف‌نظر از زبان معمولي، اغلب در مفهوم اصلى اشکال خاصى از سازمان‌ها و تشکيلات به ‌منزله نهاد معرفى مى‌شوند (مثلاً کليساها، کارگاه‌ها و بيمارستان‌ها).
  کارکرد (Funktion)
سهم و به‌عبارت ديگر نتيجه کار يک عنصر اجتماعى است براى نايل شدن به حفظ يک وضعيت نهائى (يک سيستم اجتماعي). اغلب اين مفهوم در معناى تأثير (در نظر گرفته شده) به‌کار مى‌رود (که به آن کارکرد علنى نيز مى‌گويند.) از لحاظ جزئيات بايد ميان نتايج مثبت کارکردى (eufunktionale) و نتايج منفى کارکردى (dysfunktionale) تفاوت قائل شويم. در مورد اخير، تأثير اختلال‌آور يا حتى تأثير مخرّب کارکردى باعث به‌وجود آمدن ارزش کاذبى (Schwellenwert) مى‌شود که به‌وسيله ساز و کارهاى خودتنظيمى ديگر نمى‌توان آن را متعادل ساخت.
  قدرت (Macht) و سلطه (Herrschaft)
(از نظر وبر) قدرت در داخل يک رابطه اجتماعي، عبارت است از بخت پيش‌بردن اراده خود به‌رغم مقاومت موجود، بدون توجه به اينکه اين بخت بر چه اصلى مبتنى است. در اين تعريف مقاومت شرط لازم براى تحقق قدرت تلقى نمى‌شود و همچنين اين موضوع بدون پاسخ مى‌ماند که اين قدرت مورد بحث چه زمينه و زيرساختى را دارا است. برخلاف قدرت، سلطه يعنى اعمال قدرت نهادينه شده به‌صورت مشروع و قانوني. در عين حال با اين تعريف درجه نهادينه شدن و بعد (و همچنين دلايل) قانونى بودن قدرت به‌طور کلى يک امر تجربى تلقى مى‌شود نه يک مسأله لغوي.
  نابرابرى
گوناگونى ويژگى‌هاى فردى که مى‌توانند از لحاظ اجتماعى هم بى‌اهيمت (مثل گروه خوني) و هم مهم باشند (مثل درآمد يا جنسيت). ويژگى‌هائى که از نظر اجتماعى مهم هستند، در مواردى از لحاظ ارزشى خنثى هستند و سبب تمايز افقى (Horizontalen Differenzierung) مى‌شوند. البته ويژگى‌هاى مهم اجتماعي، کم و بيش داراى بار ارزشى هستند (و آنها عبارتند از: عوامل مربوط به وضعيت اجتماعى-Statusdaktoren، مثل تعيلم و تربيت و وضعيت شغلي) که گاهى سبب تمايز عمودى (Vertilalen Differenzierung) و اعتبار اجتماعى متفاوتى مى‌شوند.
  قشر (Schicht) و طبقه (Klasse)
اگر بتوان اکثر افراد را در يک سيستم مبتنى بر تمايزهاى عمودى مرتب کرد، در آن صورت از قشربندى‌هاى اجتماعى سخن گفته مى‌شود. اين يک مسأله تجربى است که قشرها واقعاً تا چه حد متبلور مى‌شوند و به اين ترتيب آشکارا يکديگر را محدود مى‌کنند. افراطى‌ترين شکل قشربندى اجتماعى را مى‌توان در جامعه طبقه‌بندى شده (Kastengesellschaft) هند يافت. همچنين جامعه صنفى قرون وسطى و آنچه به‌نام جامعه طبقاتى ذکر مى‌شود، قابل يادآورى است. آنچه مورد بحث و اختلاف است اين است که آيا تا چه حد مى‌توان در شرايط کنوني، از مرزبندى روشن طبقاتى و قشرها صحبت کرد و اينکه آيا اصولاً مفهوم طبقه‌بندى اجتماعي، مطابق با شرايط امروزى هست يا نه. در ارتباط تنگاتنگ با ساختار طبقه‌بندى اجتماعى مفهوم تحرک (Mobilität) قرار دارد. هر چه جامعه‌ بازتر و نفوذپذيرتر (Durchlässiger) باشد، به همان نسبت تحرک اجتماعى بيشتر به‌وقوع مى‌پيوندد.
مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
دنباله , زمان برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت , سبد کارگران , کتابخانه های , دانلود تقویم 1394 , مسافر گرفتار , احمد منتظری , سیدمهدی محمدی فرماندار قدس , آفت محصولات , سوز ,

مقالات پربیننده امروز
بانک اطلاعاتی کتاب / گفتاری از سیاووش شاهنامه , بانک اطلاعاتی کتاب / پمپئی شهری که ناپدید شد , بانک اطلاعاتی کتاب / Le nouveau sans frontieres 1: methode de francais:cahier c'exercices , بانک اطلاعاتی کتاب / راهنمای کامل انگلیسی برای دانشجویان کشاورزی شامل: ترجمه دقیق متون, حل کلیه تمرینها, ... , بهداشت , دانستنی‌های پزشکی , بیماریها / توصیه هایی برای مبتلایان به آرتروز زانو , بانک اطلاعاتی کتاب / معماری سیستمهای کامپیوتری , بانک اطلاعاتی کتاب / ایندیانا جونز , بانک اطلاعاتی کتاب / تعارض فرهنگی دولت و مردم در ایران: دولت در ورطه فرهنگ: تحلیلی جامعه‌شناختی از ناهمگرایی فرهنگ ... , بانک اطلاعاتی کتاب / تحلیل مدارهای الکتریکی , فرهنگی و هنری , موسیقی , موسیقی ایران / هویتی به نام اینسرت ,

برخی منابع مهم خبری
tabnak.ir تابناک , parsnews.com پارس نیوز , home.abrarnews.com روزنامه ابرار , siasatrooz.ir سیاست روز , rooznamehsaba.ir روزنامه صبا , gsm.ir جی اس ام , yjc.ir باشگاه خبرنگاران , plus.ir تی وی پلاس , icana.ir خانه ملت , tarafdari.ir طرفداری ,



وبگردی
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین!
فیلم | دستگیری ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده‌روی اربعین! - ۳ مرد با لباس زنانه در مسیر پیاده روی اربعین دستگیر شدند. دادستان شهرستان حمیدیه استان خوزستان گفت: افرادی که شامگاه گذشته در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی دستگیر شده اند، هیچگونه انگیزه امنیتی نداشته اند. علی بیرانوند به ایرنا گفته بعد ازظهر جمعه ماموران انتظامی حمیدیه به یک خودروی پراید مشکوک شدند که پس از متوقف کردن آن متوجه شدند 6سرنشین مرد داشته که سه نفرشان پوشش زنانه دارند. این افراد برای تحقیقات…
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.