شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا
پیشینه قالیبافی در ایران(۲)
از انواع قالىهاى اين دوره مىتوان قالىهاى ترنجدار را نام برد. ترنج نقشى است که در وسط قرار دارد و داراى گونههاى مختلف است و گاه دو طرف ترنج شکلهاى ديگر و يا ظرف و گلدانى نيز ديده مىشود. در هر نوع قالى نزديک ربع ترنج ديده مىشود. اين نوع قالىها داراى يک حاشيه داخلى است که در داخل حاشيه بزرگ خارجى قرار دارد. در سطح قالي، انواع نقوش گياهى (اسليمي) ديده مىشود و اشکال حيوانى و انسانى موجود نيست. اين نوع قالى بيشتر در نواحى شمال ايران و تبريز و کاشان بافته مىشود. | ||
نوع ديگر قالىهاى اين دوران قالىهاى گلدار است که داراى نقوش گل و ساقه مىباشد و بيشتر در شهرهاى مرکزى بافته مىشود. | ||
قالىهاى حيوانى با اشکال حيواني، قالىهاى گل و باغچهدار، قالىهاى سجادهاى که در اطراف آن و حواشى بالاى آن خطوط نسخ و کوفى و نستعليق نوشته مىشده و در وسط قالى طاق نمايى نشانر محراب بوده است، قالىهاى لهستانى که از ابريشم و تارهاى طلا و نقره بافته مىشده و رنگهاى متنوع و زيبايى داشته و به لهستان صادر مىشده، از ديگر قالىهاى اين دوران به شمار مىروند. | ||
در دوره صفوى تجارت قالى رواج رو به افزايشى داشت که در دورهەاى بعد بهدليل افزايش تقاضا، کيفيت قالىها تنزيل يافت. | ||
در دوران زنديه و نادري، قاليبافى رونقى نداشت؛ اما با آغاز سلطنت ناصرالدينشاه رونق مجددى يافت و تاريخ جديدى در عرصهٔ قالىبافى ايران گشوده شد. و تجارت فرش مهمترين فعاليت بازرگانى ايران گرديد. | ||
در همين زمان، انواع تقلبهاى رايج در بافت قالى و وفور رنگهاى شيميايى بدون کيفيت، آغاز شد که صدمات جبرانناپذيرى به صنعت فرش ايران وارد نمود. | ||
در دورهٔ پهلوى مراکز جديدى از جمله مؤسسه قالى ايران، مدرسه صنايع مستظرنه و هنرستان عالى اصفهان و شرکت سهامى فرش ايران تأسيس شد. اما شرکتهاى چند مليتى که در دورهٔ قاجار فعاليت خود را آغاز کرده بودند، به کار خود خاتمه دادند و شکوفايى موجود در دورهٔ صفويه بوجود نيامد | ||
در دوران معاصر سازمانهاى زيادى در زمينهٔ فرش ايجاد شدند. يکى از ويژگىهاى مهم دوران معاصر، تعدد مراکز تصميمگيرى در زمينهٔ طرح، رنگ، بافت و بازرگانى فرش ايران است. امروزه همچنين فرشهاى زينتى و ابريشمى زيادى به بازار عرضه مىشود. دانش فرششناسى نيز، پس از يک قرن حضور در غرب، در سه دههٔ اخير به ايران نيز سرايت کرده و علاقمندانى را بهخود جلب نموده است. | ||
فرش هنر است و هنر بعنوان عصاره تفکرات و دهنيات و تصورات انسان، اعمال روزانه او را تحت تأثير قرار مىدهد. و فرش بعنوان هنر و صنعتى مردمى و اشتغال روازنه بافندگان، بدون شک از ذهنيات ايشان تأثير مىگيرد. | ||
| ||
واردکنندگان عمده فرش ايران کشورهاى اروپايى هستند و بازارهاى امريکا قريب به پنجاه سال است که در جرگهٔ مصرفکنندگان اين کالاى هنرى درآمده است. بطورکلى بازارهاى فرش ايران در دو گروه قرار مىگيرند: | ||
۱. گروه بازارهاى سنتى و ثابت: کشورهاى اروپايى و آسيايى مانند آلمان، انگلستان، اتريش، فرانسه، عربستان در اين گروه قرار دارند. | ||
۲. گروه بازارهاى جديد: ژاپن، برزيل، اروپاى شرقي، استراليا، زلاند نو از مهمترين کشورهاى اين گروهاند. | ||
به منظور گسترش مصرف فرش ايران در بازارهاى جهانى و توسعه صادرات فرش اين کشور در بين رقباى سرسخت موجود و با توجه به اينکه برخى از کشورها از جمله چين، پاکستان و حتى سرزمينهاى اروپايى گامهاى مفيدى در جهت ارتقاء کمى و کيفى فرش خود برداشتهاند، مؤثرترين اقدام حفظ نام نيک اين دستباف از طريق نظارت کامل بر مواد مصرفى در توليد و طراحى و بافت آن است. |
همچنین مشاهده کنید
مسعود پزشکیان انتخابات پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران انتخابات 1403 ستاد انتخابات کشور دولت چهاردهم
تهران هواشناسی شهرداری تهران قتل پلیس راهور سرقت پلیس قوه قضاییه حوادث اربعین سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار خودرو بورس قیمت طلا واردات خودرو دلار قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی دولت سیزدهم قیمت سکه بازار خودرو
ماه محرم الناز شاکردوست سریال تئاتر سینمای ایران هنرمندان تلویزیون بهاره رهنما سینما بازیگر کتاب فیلم
کنکور ۱۴۰۳
رژیم صهیونیستی جنگ غزه روسیه انگلیس جو بایدن غزه فلسطین آمریکا چین دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین سازمان همکاری شانگهای
استقلال فوتبال پرسپولیس یورو 2024 تیم ملی آلمان تیم ملی اسپانیا باشگاه پرسپولیس علیرضا بیرانوند لیگ برتر کریستیانو رونالدو ترکیه نقل و انتقالات
سرطان هوش مصنوعی بهمن موتور سامسونگ فناوری ناسا گوگل اپل نخبگان
تغذیه ورزش کاهش وزن کمردرد تب دنگی فشار خون