پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سبب عداوت عام و بیگانه زیستن ایشان به اولیاء خدا کی ...


بلک از چفسیدگی در خان و مان    تلخشان آید شنیدن این بیان
خرقه‌ای بر ریش خر چفسید سخت    چونک خواهی بر کنی زو لخت لخت
جفته اندازد یقین آن خر ز درد    حبذا آن کس کزو پرهیز کرد
خاصه پنجه ریش و هر جا خرقه‌ای    بر سرش چفسیده در نم غرقه‌ای
خان و مان چون خرقه و این حرص‌ریش    حرص هر که بیش باشد ریش بیش
خان و مان چغد ویرانست و بس    نشنود اوصاف بغداد و طبس
گر بیاید باز سلطانی ز راه    صد خبر آرد بدین چغدان ز شاه
شرح دارالملک و باغستان و جو    پس برو افسوس دارد صد عدو
که چه باز آورد افسانه‌ی کهن    کز گزاف و لاف می‌بافد سخن
کهنه ایشانند و پوسیده‌ی ابد    ورنه آن دم کهنه را نو می‌کند
مردگان کهنه را جان می‌دهد    تاج عقل و نور ایمان می‌دهد
دل مدزد از دلربای روح‌بخش    که سوارت می‌کند بر پشت رخش
سر مدزد از سر فراز تاج‌ده    کو ز پای دل گشاید صد گره
با کی گویم در همه ده زنده کو    سوی آب زندگی پوینده کو
تو به یک خواری گریزانی ز عشق    تو به جز نامی چه می‌دانی ز عشق
عشق را صد ناز و استکبار هست    عشق با صد ناز می‌آید به دست
عشق چون وافیست وافی می‌خرد    در حریف بی‌وفا می‌ننگرد
چون درختست آدمی و بیخ عهد    بیخ را تیمار می‌باید به جهد
عهد فاسد بیخ پوسیده بود    وز ثمار و لطف ببریده بود
شاخ و برگ نخل گر چه سبز بود    با فساد بیخ سبزی نیست سود
ور ندارد برگ سبز و بیخ هست    عاقبت بیرون کند صد برگ دست
تو مشو غره به علمش عهد جو    علم چون قشرست و عهدش مغز او


همچنین مشاهده کنید