شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
برترین زن
این عقیده كه حضرت فاطمه علیهاالسلام برترین زنان جهان است، چگونه با آیهای كه حضرت مریمعلیها السلام را برترین زنان عالم معرفی میكند، سازگار است؟
مفسران دو پاسخ به این سؤال دادهاند كه عبارتند از:
۱) مراد این آیه، برتری حضرت مریم بر همه زنان جهان در عصر خود است. این پاسخ هم مشابه قرآنی دارد و هم دلیل روایی بر آن دلالت میكند.
خداوند درباره بنیاسراییل فرموده است: «و همانا من شما را بر جهانیان برتری دادم».۱ در تفسیر نمونه، چنین آمده است: شاید بعضی تصور كنند كه منظور از «فَضَّلْتُكُمْ عَلَی الْعالَمِینَ»، این باشد كه [خدا] آنها را بر تمام جهانیان، در تمام ادوار، برتری بخشیده است؛ ولی با توجه به سایر آیات قرآن، روشن میشود كه مقصود، برتری آنها نسبت به افراد محیط و عصر خودشان است؛ زیرا در قرآن میخوانیم: «شما (مسلمانان) بهترین امتی بودید كه برای نفع انسانها آفریده شدهاید».۲
در تفسیر نورالثقلین از پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله نقل شده است كه فرمود: «مریم، سرور زنان جهان در عصر خود بود؛ اما دخترم فاطمه علیهاالسلام، سرور همه زنان جهان، از آغاز تا پایان است».
۲) این آیه قید زمانی ندارد و مربوط به همه زمانهاست؛ ولی قید موضوعی دارد و از این رو، منافاتی با سروری حضرت زهرا علیهاالسلام بر همه زنان عالم، در كمالات والای انسانی ندارد.
در قرآن مجید، یكسری از ویژگیها و امتیازات برای حضرت مریم بیان شده است. این ویژگیها، از اختصاصات او نیست و افراد دیگری نیز در رتبه او و چه بسا بالاتر از او به چنین مقاماتی رسیدهاند؛ اما آنچه از اختصاصات حضرت مریم است و بدان وصف بر همه زنان عالم امتیاز یافته، چگونگی ولادت فرزند وی است.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مینویسد: «[این كلمه ]از خصایص وجودی حضرت مریم، انگشت روی هیچ خصیصهای به جز ولادت عجیب فرزندش نمیگذارد. این است كه «اصطفاء» از هر جهت نیست؛ بلكه آن گونه فرزند آوردن، مراد است».
غیر از كلمه «اصطفاء»، كلمات دیگری درباره حضرت مریم آمده كه اختصاص به وی ندارند؛ مانند: «تطهیر»، «تصدیق به كلمات خدا و كتابهای او»، «قنوت» و «محدثه بودن».
در تفسیر اطیب البیان نیز امتیاز خصوصی حضرت مریم علیهاالسلام بر دیگر زنان، چگونگی زاییدن حضرت عیسی علیهالسلام بیان شده و در سرّ بیان «وَ اصْطَفاكِ عَلی نِساءِ الْعالَمِینَ»۳ آمده است: «بیان این جمله، برای این است كه دیگر زنی نتواند چنین دعوایی بكند و بهانه به دست بیاورد». بنابراین، اگر آیه دارای قید زمانی نباشد، حضرت مریم را فقط در چگونگی فرزند آوردن، از همه زنان جهان ممتاز دانسته است و این، با برتری حضرت زهرا علیهاالسلام در مجموع كمالات عالی انسانی، منافاتی ندارد.
منبع : پرسمان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب چین دولت رئیس جمهور پاکستان رئیسی گشت ارشاد مجلس شورای اسلامی کارگران رهبر انقلاب سریلانکا
کنکور تهران پایتخت سیل قم سازمان سنجش فضای مجازی اصفهان زنان شهرداری تهران سلامت پلیس
خودرو دلار آفریقا قیمت خودرو قیمت دلار تورم قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی سایپا ایران خودرو ارز
فیلم سریال پایتخت تلویزیون موسیقی سریال ترانه علیدوستی سینمای ایران سحر دولتشاهی مهران مدیری کتاب شعر
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
فلسطین رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا روسیه حماس طالبان اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال جام حذفی آلومینیوم اراک استقلال فوتسال بازی بارسلونا تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال تراکتور
سامسونگ همراه اول ناسا الماس تسلا تیک تاک فیلترینگ
مالاریا زوال عقل پیری کاهش وزن سلامت روان داروخانه