جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


چگونگی ارائه یک سخنرانی خوب و حرفه ای


چگونگی ارائه یک سخنرانی خوب و حرفه ای
اغلب افراد ترجیح می دهند دندانشان کشیده شود، در عوض در مقابل مردم صحبت نکنند. این ترس معمولاً تحت یکی از عنوان های زیر قرار می گیرد:
۱) ابله به نظر آمدن
۲) احساس شکست کردن
۳) فراموش کردن آنچه قرار است گفته شود.
شما باید قادر باشید یک سخنرانی حرفه ای مناسب ارائه دهید و موضوع موردنظر خودتان را به خوبی عرضه کنید وگرنه اعتبار شما و بنابراین شخصیت حرفه ای تان، صدمه خواهد خورد. شما نمی توانید در این مورد مطالعه کنید، فقط باید آن را انجام دهید و از اشتباهات خود بیاموزید. هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا شما نباید نظر خود را به خوبی و با اعتماد به نفس ارائه کنید در بسیاری از سازمان ها کلاس هایی برای این موضوع گذاشته می شود اما اگر نتوانید در آنها شرکت کنید یا در شرکت شما کلاسی وجود ندارد، پس باید بیرون از شرکت به دنبال آن باشید و خودتان پولش را بدهید. در دست نوشته خود تجدید نظر کنید و به جای «من ها» از «شما ها» استفاده کنید. این امر سخنرانی را بیشتر روی مخاطب متمرکز می سازد و بلافاصله آن را جالب تر می کند. قدری نیرو و احساس در صدای خود تزریق کنید. ضمن همخوانی با یک ترانه پر صدا در این زمینه تمرین کنید.
کماکان خود شما بهترین وسیله کمکی بصری خودتان هستید. شانه ها پایین، پاها اندکی باز. جایگاهی در قسمت جلو و وسط صحنه انتخاب کنید که اگر قصد دارید روی صحنه حرکت کنید، بتوانید به آن نقطه بازگردید. با چشم انداختن در سراسر اتاق و حرکت چشم ها با مخاطبان ارتباط برقرار سازید. رایج ترین مساله یک سخنران، ناکامی در ایجاد ارتباط با مخاطبان است. با فاصله کمی پس از آن توجه بیش از حد به جزئیات قرار دارد. سپس به اعتماد به نفس زیاده از حد و تمرینی می رسیم. بسیاری از افراد در امور تجاری مجبورند هر از گاهی سخنرانی کنند، که معمولاً کوتاه اما برای کار آنها مهم و حیانی است. مثلاً ممکن است یک سخنرانی ۱۰ دقیقه ای در مصاحبه برای انتخاب فردی باشد یا سخنرانی کوتاهی در جلسه هیات مدیره یا در کنفرانس کارکنان و بالاخره ممکن است گزارشی مهم و حیاتی به مشتری باشد. سخنرانان آماده یا بی تجربه ممکن است زیاده از حد صحبت کنند، به امور جزئی خود کشیده شوند یا خود را برده تکنولوژی کنند. برخی جنبه های سخنرانی خود را حدود هر ۳۰ ثانیه تغییر دهید. لبخند بزنید به جلو بیایید، یک سوال ساختگی مطرح کنید، مکث کنید، نجوا کنید، سرعت گفتار را کم یا زیاد کنید. از تاثیر بصری خود برای تقویت سخنرانی استفاده کنید. مثل:
۱) در یک جلسه رسمی همیشه برای صحبت کردن بایستید.
۲) کت بپوشید و همیشه دکمه های آن را ببندید. شاخصه ای مشخص و استوار چشمگیرترند. از تجملات در لباس بپرهیزید چون می خواهید مخاطبان متوجه صورت شما باشند.
۳) از انحراف توجه نسبت به پیام اصلی خود و پوشیدن لباس های نا مناسب بپرهیزید.
۴) رنگ ها را به دقت انتخاب کنید. برای جمعیت اندک رنگ های درخشان زیادی است. بنابراین لباس به رنگ سورمه ای خاکستری یا کرم انتخاب کنید و آن را با پیراهنی که رنگ اندکی تندتر دارد بپوشید. جمعیت بیشتر قابلیت جذب رنگ های قوی تر را دارد. اما رنگ های تیره همیشه جدی ترند.
۵) روش کار خود را به دقت انتخاب کنید. شما باید چه کسی را درمیان مخاطبان تحت تاثیر قراردهید؟ هرچه سخنرانی شما تندتر باشد لباس شما باید محافظه کارانه تر باشد.
۶) پشت صحنه خود را بررسی کنید. آیا شما در آن حل می شوید. یا شاخص هستید؟ اگر زمنیه صحنه مهیب است خود را در جلو یک صحنه سفید یا صفحه نمودار قرار دهید.
۷ ) برای خانم ها - اگر باید به یک هیات پاسخ دهنده در صحنه بپیوندید مراقب باشید که حتماً یک رومیزی میز را تا زمین بپوشاند.
۸ ) برای آقایان - قلم، پول خرد و کلید را از جیب خود بیرون بگذارید. این کار وسوسه برای بازی کردن با آنها را از بین می برد. در عین حال اینگونه اشیا باعث بد ایستادن لباس می شوند.
۹ ) اگر سخنرانی روی شما اثر می گذارد- شما را بی قرار می کند، نا آرام راه می روید عرق می کنید - پس حتماً لباسی راحت و آشنا بپوشید که جای کافی برای حرکت و جذب رطوبت به شما بدهد.
اندکی آراسته تر از آنچه مخاطبان انتظار دارند لباس بپوشید،آنها خوششان خواهد آمد.
۱۰) اگر عصبی نیستید عادی نیستید. وقتی عصبی می شوید آدرنالین در بدن شما جریان می یابد. رمز کار در این است که از جریان آدرنالین به نفع خود استفاده کنید و نگذارید علیه شما باشد. اعصاب مایه آزار نیستند، آنها ساز و کاری هستند که بدن شما برای رویداد بزرگ آماده تان می کند. وقتی برای طراحی و برنامه ریزی و جمع آوری مطالب کنار بگذارید. سخنران متوسط ممکن است با آمادگی کمتر از کافی خود را نجات دهد. اما سخنران نامدار که همه با نام و برخی از آنان آشنا هستند هرگز قانون مربوط به آمادگی کامل و تمرین را نقض نمی کنند. به مخاطبان فکر کنید نه به خودتان، بکوشید وضعیت را مثبت مجسم کنید. از کاری که می کنید لذت ببرید. وقتی همه چیز خوب پیش می رود به نتایج خوب آن برای اعتبار خود بیندیشید.
گردآوری: مجید امیرشاهی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید