پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
شاهنامهسرائی
پيش از فردوسى، دقيقى سرودن کتابى همچون شاهنامه را شروع کرده بود، اما مرگ نابههنگام به او مجال نداد کتاب خود را به پايان برساند، و در سال ۳۶۵ يا اندکى بعد کشته شد. از سخن فردوسى پيدا است که در اين زمان، خواندن [و نوشتن] داستانهاى باستانى بسيار گسترش يافته بوده. طبعاً شاعران نيز علاقه پيدا کرده بودند که آنها را به نظم درآورند: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چون فردوسى از سرانجام دقيقى و ناتمام ماندن کتاب او آگاه شد، در صدد برآمد کار او را دنبال کند، اما کتابى را که دقيقى از روى آن، داستانها را به نظم درمىآورد، نداشت. اين کتاب،کتابى بوده است بهنامِ يا معروف به 'شاهنامهٔ ابومنصوري' ، که به فرمان ابومنصور پسر عبدالرزّاق فرمانرواى خراسان گردآورى شده بوده است. فردوسى از ابومنصور بهنام 'پهلوان دهقاننژاد' و 'سپهبد' که جويندهٔ روزگار نخست (= علاقهمند به تاريخ زمانهاى گذشته) بوده، نام مىبرد: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ابومنصور موبدان سالخورده را که از داستانهاى باستانى آگاهى مىداشتهاند گردآورده و از گفتههاى آنان کتابى تنظيم کرده بوده است: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گردآورى و تنظيم اين کتاب، به احتمال، پيش از سال ۳۵۰ انجام گرفته بوده، چه گفتهاند ابومنصور در اين سال کشته شده. فردوسى براى بهدست آوردن نسخهاى از اين کتاب بسيار جستجو کرد و گويا براى پيدا کردن آن، به بخارا نيز سفر کرده بود: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
'تخت' در اين بيت ظاهراً به معنى 'پايتخت' و مراد از 'شاهجهان' پادشاه سامانى است، اما فردوسى نتوانسته کتاب را بهدست آورد، تا اينکه دوستى مهربان، که او نيز مانند ديگر ايرانيان، به فرهنگ گذشتهٔ ايرانى علاقه داشته، نسخهاى از کتاب را به فردوسى مىدهد: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهنظر مىرسد که کسان ديگر نيز فردوسى را به سرودن شاهنامه تشويق کرده بودهاند. به هر حال شاعر بزرگ ما در حوالى سالهاى ۳۶۵ تا ۳۷۰ شاهکار بزرگ خود را آغاز کرده و علاوه بر همان شاهنامهٔ ابومنصورى از نوشتههاى ديگر و از سخن راويان نيز بهره مىجسته است. از جاىجايِ سخن فردوسى آشکار است که داستانها را از روى دفترهاى باستانى و از روى روايتهاى کهن به نظم درآورد و خود در آنها دخل و تصرفى نمىکرده است: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا حجاب کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی پاکستان رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم ایران و پاکستان
کنکور سیل هواشناسی تهران شهرداری تهران فضای مجازی پلیس سلامت اصفهان قتل فراجا وزارت بهداشت
قیمت خودرو قیمت طلا خودرو قیمت دلار دلار بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو قیمت سکه سایپا بورس تورم
رسانه نوید محمدزاده تلویزیون ترانه علیدوستی سریال کتاب سینمای ایران تئاتر شعر سینما مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل جنگ غزه آمریکا رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه چین طوفان الاقصی عملیات وعده صادق ترکیه اتحادیه اروپا
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس تراکتور باشگاه استقلال والیبال بارسلونا رئال مادرید تیم ملی فوتسال ایران
هوش مصنوعی فیلترینگ وزیر ارتباطات عیسی زارع پور تبلیغات همراه اول ایلان ماسک اپل ناسا نخبگان
سلامت روان داروخانه فروش اینترنتی دارو پیری سرکه سیب