پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

موانع و مشکلات صادرات صنایع‌دستی


- عدم آشنائى خارجى‌ها با صنايع‌دستى ايران:در اغلب کشورها به‌جز کشورهاى معدودى مانند آلمان، ايران را به‌عنوان توليدکنندهٔ صنايع‌دستى نمى‌شناسند و کشورهاى آسياى‌ جنوب‌شرقى و هند و چين را به‌عنوان کشورهاى توليد‌کنندهٔ صنايع‌دستى مى‌شناسند.
- عدم تبليغات (نبودن مقاله ـ کتاب ـ فيلم و...).
- عدم بازاريابى
- عدم تطابق صنايع‌دستى ايرانى با نيازهاى خريداران:چنانچه قاب‌هاى خاتم، پارچه‌هاى قلمکار و... از جهت ابعادي، با توجه به کاربرد آنها طراحى نشده است. به‌طورى که تابلوهاى خاتم براى عکس‌هاى ۱۳cm2×۹ طراحى شده اما اکثر عکس‌هاى اروپائى ۱۵cm2×۱۰ مى‌باشند.
- عدم شناخت سليقه‌هاى خريداران:از جهت رنگ‌ها، ترکيب‌بندى آنها، موتيف‌ها و...
- فقدان بانک اطلاعاتى:عدم جمع‌آورى اطلاعات در رابطه با ميزان صادرات، نوع محصول، ايجاد، طرح، رنگ و هم‌چنين نداشتن اطلاعات در مورد کشور واردکننده که چه ميزان کالا از چه کشورهائى با چه قيمت‌هائى وارد مى‌کند.
- عدم برنامه‌ريزى توليد و فروش و پائين بودن کيفيت بعضى کالاها
- عدم بسته‌بندى صحيح
- عدم هماهنگى بين توليدکنندگان و صادرکنندگان مهم (سازمان صنايع‌دستي، کميته امداد، جهادسازندگي)
- موارد گمرکي، بيمه و حمل‌ونقل


همچنین مشاهده کنید