پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا
هنر قاجاریه
بعد از صفويه بهخاطر نابسامانىهاى اوضاع سياسي، اجتماعى و اقتصادى و تضعيف پشتوانه فرهنگى و عدم جهتگيرى مشخص، راه تقليد آگاهانه يا ناآگاهانه از هنر اروپايى گشوده شد. و روح خلاق ايرانى از توان افتاد. | ||
هنرها در زمان قاجار ادامهٔ مشخص هنرهاى قبل از خود نبود و بهنوعى نمايشگر جدايى فرهنگ ايرانى از سنت عظيم اسلامى بود و بهطورکلى در سطح نازلترى نسبت به هنر ادوار قبل از خود قرار داشت و داراى شکوه و عظمت پيشين نبود. | ||
در زمان فتحعلىشاه دومين شاه قاجار، هنر ايران متأثر از هنر دورهٔ صفوى بود و ضمناً تحت تأثير غرب نيز قرار داشت. در اين زمان بازگشت به سنت وجود داشت. علاوه بر معمارى بناهاى کم اهميت، ساخت بناهاى عامالمنفعه مثل ساختن پل و قنات و مرمت آرامگاههاى ملى نيز به انجام رسيد. فتحعلىشاه مجذوب ايرانباستان بود و چند نقش برجسته بهسبک ساسانى از خود به يادگار گذاشت. | ||
دورهٔ سلطنت محمدشاه از نظر هنرى دورهٔ تحکيم بهشمار مىرفت و نه تکامل. در زمان ناصرالدينشاه که دورهاى طولانى بهشمار مىآيد. نوآورىهاى اساسى در معمارى مذهبى و سنتى بازها، حمامها و کاروانسراها صورت گرفت. | ||
بطورکلى هنرمندان قاجار جز در عرصههايى چون نقاشى رنگ روغني، همان شيوههاى هنر صفويان را، آنهم بهشکلى ناقص دنبال کردند. | ||
در صد سال اخير نيز جنبشى نو مايه و فراگير در هنر ايران بهوجود نيامد که بتوان آن را آغازى ديگر در هنر ايرانى دانست. | ||
همچنین مشاهده کنید