پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
اتحاد جماهیر شوروی سابق، ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۶
|
اتحاد شوروی که تا پیش از فروپاشی در ۱۹۹۱ حضور سیاسی و نظامی پرهیبتی در اروپایشرقی داشت. خود نیز پس از جنگ جهانی دوم فیلمهای قابل ملاحظه و متمایزی تولید کرد. اما پیش از این رویداد دورانِ اختناق استالینی را از سر گذراند، بدنهٔ صنعت فیلم این کشور در دوران جنگ به آسیایمرکزی منتقل شد و با بزرگترین استودیوهایش (مُسفیلم و لنفیلم) و مدرسهٔ VGIK در آلما - آتای قزاقستان مستقر شد. در اینجا بود که برای بالا بردن روحیهٔ جنگی مردم فیلم تهیه میشد، فیلمهائی چون دفاعِ از تزاریتسین (۱۹۴۲) و جبهه (۱۹۴۳) از سرگئی و گئورگی واسیلیِف و زنی از وطنش دفاع میکند (۱۹۴۳؛ پخش در آمریکا با عنوان عشق بزرگتری وجود ندارد) از فِردریش اِرملِر؛ سرزمین بزرگ (۱۹۴۴) از سرگئی گراسیمُف، و مهمتر از همه ایوان مخوف، قسمت اول (۱۹۴۵) و قسمت دوم (۱۹۴۶) از آیزنشتاین. در این دوره استودیوهای محلیِ شهرهای دیگرِ آسیایمرکزی (تاشکند، عشقآباد، استالینآباد) و قفقاز (تفلیس، باکو، ایروان) در عرصهٔ تولید فیلم سینمائی اهمیت تازهای یافتند، در حالیکه فیلمبردارانِ مستند در جبهه در کار جمعآوریِ منابع تصویری برای فیلمهای ترکیبیِ مسکونشینان بودند، از جمله فیلمهای شکست ارتش آلمان در بیرون مسکو (با ضدحملهٔ مسکو، ۱۹۴۲) از ل.و. وارلامُف و ی.پ. کُپالین، و نبرد به خاطر اوکراینِ شوروی ما (۱۹۴۳) از اَلکساندر داوژنکو. با آنکه هدف اصلی سینمای شوروی در طول جنگ کاملاً رنگ و بوی تبلیغاتی داشت فیلمهای این دوره واقعگراتر از دورانِ استالین یا پس از آن بودند. با این همه، چنانکه پیتر کِنز در کتاب سینما و جامعهٔ شوروی اشاره کرده است، سالهای جنگ 'کورسوئی از آزادی بیان بر تاریخ سینمای استالین تاباند' . |
همچنین مشاهده کنید
- سینمای جهان سوم
- اُرسُن وِلز
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۴)
- هالیوود در دهه ۱۹۲۰
- هالیوود، ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵
- رنسانس اروپائی: غرب
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۴)
- نسیمی از شرق: ژاپن ، هند و چین
- فیلم ناطق و سیستم استودیوئی آمریکائی
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۳)
- سینمای نوین در بریتانیا و کشورهای مشترکالمنافع انگلیسیزبان
- سینمای اروپا در دههی ۱۹۳۰
- پیدایش صدا و رنگ
- هالیوود، ۱۹۶۵-۱۹۵۲
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۵)
- سینمای آلمان در دورهٔ وایمار ۱۹۲۹ - ۱۹۱۹ (۲)
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۳)
- د. و. گریفیث و تحول قالب روائی در سینما (۲)
- موج نوی فرانسه و پیشزمینه بومی آن
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه