چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

روال آموزش متوسطه کشاورزی


در سال ۱۳۳۲، ادارهٔ ترويج در وزارت کشاورزى تأسيس شد و پس از توسعهٔ آن در سال ۱۳۳۵ اداره‌اى به نام ادارهٔ آموزش کشاورزى در چارچوب آن پديد آمد که عملاً عهده‌دار تأمين امکانات لازم براى آموزش‌هاى فنى (در حد متوسطه) بود.
تا اين زمان در زمينهٔ آموزش‌ەاى رسمى کشاورزى چندباب دانشسراى کشاورزى به‌منظور تربيت معلم روستائى از سوى وزارت فرهنگ تأسيس شده بود اين دانشسراها به‌دليل توسعهٔ امر آموزش (دبيرستاني) طبق اساس‌نامه مورخ ۱۱/۳/۱۳۳۷ شوراى عالى فرهنگ به دبيرستان کشاورزى تغيير نام دادند.
مراکز آموزش کشاورزى و دبيرستان کشاورزى طبق اساس‌نامهٔ مورد اشاره با مشخصات زير تشکيل شدند:
۱- دبيرستان کشاورزى به‌منظور تربيت افراد مطلع و ورزيده در رشته‌هاى مختلف کشاورزى و کمک به پيشرفت امور کشاورزى کشور با به‌کار بردن اصول جديد تأسيس مى‌شود.
۲- کسانى که سن آنها از ۲۳ سال تجاوز نکند و داراى کارنامهٔ قبولى سال سوم دبيرستان باشند براى تحصيل پذيرفته مى‌شوند.
۳- دورهٔ تحصيل سه سال است و به فارغ‌التحصيلان ديپلم کامل متوسطه (کشاورزي) اعطاء مى‌گردد.
۴- مراکز آموزش کشاورزى داراى تسهيلات شبانه‌روزى بوده دانش‌آموزان با تشکيل شرکت‌هاى تعاونى و به هزينهٔ خود از اين تسهيلات برخوردار مى‌شوند.
۵- دو سال اول تحصيل، برنامه مشترک بوده در سال سوم شعبه‌هاى اختصاصى زير تشکيل مى‌گردد.
به اين ترتيب مشخص مى‌شود که هدف از آموزش متوسطهٔ کشاورزي، بر طبق اساس‌نامهٔ سال ۱۳۳۷، تربيت تکنسين کشاورزى بوده ولى در روش‌هاى حصول به اين هدف نارسائى‌هائى وجود داشته که اعطاء اين عنوان را به فارغ‌التحصيلان دبيرستان کشاورزى مشکل ساخته است. لذا در همين گزارش براى رفع مشکل و انجام اصلاحاتى در اساس‌نامهٔ مزبور سه پيشنهاد به‌شرح زير مطرح شده است:
۱- اتخاذ تدابيرى که با مکانيسمى ساده بتوان بر حسب نيازمندى‌هاى در بازار کار در هر منطقه رشته‌هاى جديد را تأسيس يا پاره‌اى از رشته‌هاى قديمى را حذف کرد.
۲- جداکردن مسئلهٔ مدرک تحصيلى (ديپلم کامل متوسطه) از هدف اصلى (تربيت تکنسين).
۳- گروه‌بندى رشته‌هاى کشاورزى و تمرکز تعليمات مربوط به يک يا چند گروه در يک واحد آموزشى.


همچنین مشاهده کنید