چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
چند نمونهٔ مشترک از این کتاب و اسرارالتوحید (۲)
- دعوي: ادّعا. | ||||||
- ديدار: رؤيت، اصطلاحى است. | ||||||
- دينه: ديروزي. | ||||||
- ذات: معلوم. | ||||||
- ذوق: نزد اهلش معلوم (اصطلاحى است). | ||||||
- رضا: راضى بودن به هرچه دوست خواهد. | ||||||
- رياضت: اصطلاحى است، يعنى سختى دادن به جسم و به اميال نفسانيه. | ||||||
- زاويه: محل خاص درويش. | ||||||
- سابق، سابقت: پيشين، پيشينه. | ||||||
- سِتْر: پرده و پوشش. | ||||||
- سِرّ، اَسْرار: رازهاى فقر. | ||||||
- ستان: طاقواز و به پشت خفتن. | ||||||
- سُرود: معلوم. | ||||||
- سُرور: خوشحالى و رامش. | ||||||
- سُکر: مستى عشق. | ||||||
- سُلَوت: کمالِ خوشى و لذتِ عشق و به فتح اول و به ضم هر دو آمده است. | ||||||
- سُلوک: رفتار (اصطلاحى است). | ||||||
- سُماع: به آواز موسيقى گوش دادن و شعر خوش به آواز شنيدن. | ||||||
- سوخته: اصطلاحى است. | ||||||
- سُور: معلوم. | ||||||
- شاهد: مطلق هر چيز زيبا و ظريف و جالبنظر (شواهد آن گذشت) | ||||||
- شب درشکسته بود: يعنى شب دير کشيده بود. | ||||||
- شريعت: معلوم. | ||||||
- شَطْيه: پارهاى از تن مسلوخ، پارهٔ گوشت. (در اسرارالتوحيد است). | ||||||
- شَفَقَت: 'جنيد را از شفقت بر خلق پرسيدند، گفت: شفقت بر خلق آن است که طوع با ايشان دهى آنچ طلب مىکنند، و بارى بر ايشان ننهى که طاقت آن ندارند و سخنى نگوئى که ندانند' (تذکرةالاوليا). | ||||||
- شکسته شدن: سرشکستگى و خفيف گشتن. | ||||||
- شناخت: به معنى اسمي، يعنى عيناليقين، و شناسائى تام حق. | ||||||
- شوق: اصطلاح است. | ||||||
- شهادت: کشته شدن در راه حق. | ||||||
- صبر: معلوم. | ||||||
- صدق: راستي. | ||||||
- صفا: پالودگي، و نابي، و پاکدلي، (اصطلاحى است). | ||||||
- صفت: صفات خداوندي، (اصطلاح). | ||||||
- صوفي: معلوم. | ||||||
- صوفئي: صوفيگري. | ||||||
- صوفيگري: تصوف. | ||||||
- طاق و طُرُمُب: سروصدا و کوکبه داشتن، و به اصطلاح امروز: اهنّ و تُروبُّ. | ||||||
- طريق: راه (اصطلاحى است). | ||||||
- طريقت: راه و روش تصوف. | ||||||
- طلب: مرحلهاى است از مراحل صوفيان در آغاز کار. | ||||||
- طلبکار: فاعل طلب، و طالب. | ||||||
- ظاهر: ضد باطن. | ||||||
- عادت: معلوم. | ||||||
- عاشق: معلوم. | ||||||
- عبارت: الفاظ (عبارتم نماند). | ||||||
- عبرت: از کارهاى گذشته اندرز گرفتن. | ||||||
- عُجب: خودبيني. | ||||||
- عَدَم: معلوم. | ||||||
- عَرْس: عروسى کردن، و صوفيان که بخواهند مجلس تذکير و محفل عزائى براى اموات ويژه مشايخ بگذارند نام آن را 'عَرْس' نهند کمامّر (رجوع شود به: جلد دوم سبکشناسى بهار). | ||||||
- عزّت، عزيز، عشق، علايق، عمل: معلوم. | ||||||
- غرق: استغراق: غرقه شدن در دنيا يا در عشق. | ||||||
- غرور، غيبت: معلوم. | ||||||
- غيرت: رشگى که ميانهٔ محبّ و محبوب خيزد، و غيرت از اصطلاحات صوفيه است، خواجه فرمايد: | ||||||
| ||||||
- فاني: معلوم | ||||||
- فتح: گشايش (معلوم) | ||||||
- فتوح: گشايش دل، و باز شدن کار بسته، و رسيدن خيرى يا نفعى به درويش. | ||||||
- فتوّت: جوانمردي. | ||||||
- فراغت: آسودگى و بىانديشه بودن. | ||||||
- فقر: درويشي. | ||||||
- فنا: اصطلاحى است. | ||||||
- فکرت: اصطلاحى است. | ||||||
- قال: ضدّحال (اصطلاحى است). | ||||||
- قامت گفتن: اقامهٔ اذان. | ||||||
- قائم، قيّم: خادم گرمابه. | ||||||
- قبض: درهمي، گرفتگى (اصطلاحى است). | ||||||
- قدرت: معلوم. | ||||||
- قَرّا، قَرّايان، قَرّائي: قرآن بسيار خوان به صيغهٔ تفضيلى 'باقَرّايان صحبت مدار که ايشان غمازان باشند بر درگاه حق' (اسرارالتوحيد ص ۲۱۸). | ||||||
- قرب: نزديک به مبداء. | ||||||
- قطب: يکى از بزرگان مشايخ طريقت که صاحبزمان و رهنماى عصر است. | ||||||
- قيل و قال: معلوم. | ||||||
- کالوج: انگشت کالوج آنکه انگشت کوچک گويند، و در خراسان (کليک) و در فارس (کلنگ و کلنج) گويند. | ||||||
- کرامت: نمايشها و بروزاتى که از مشايخ و بزرگان گاهبهگاه بروز کند که خارق عادت باشد. | ||||||
- کرسى جامه کردن: روى کرسى پارچهاى مىانداختند تا شيخ بر وى مجلس گويد. | ||||||
- کشف: گشايشها و نمودارهائى که از طرف حضرت حق به سالک رخ نمايد. | ||||||
- گشايش: فتوح و فرح و گشادگى در امور مادى و معنوى فقرا. | ||||||
- لقا: ديدار. | ||||||
- لقمه: معلوم. | ||||||
- لطف: معلوم. | ||||||
- مجاز، مجازي: ضد حقيقت و حقيقي. | ||||||
- مجاهده: سعي. | ||||||
- مجلس، مجلس گفتن: مجلس وعظ و تذکير. | ||||||
- مُحبّ: دوستدار. | ||||||
- مَحَبَّت: دوستداري. | ||||||
- مُخَنّث: زنصفت. | ||||||
- مدهَنَه، مداهَنَتي: مداهَنه عدم صراحت قول و مسامحه، و سر شيره ماليدن. | ||||||
- مدّعي: شيادى که نداند و ادّعاء دانستن کند. | ||||||
- مُرائي: رياکار. | ||||||
- مراد: بُويه. | ||||||
- مراقَبَت: مواظَبت در عبادت و شبزندهدارى و رعايت ساير قوانين (اصطلاحى است). | ||||||
- مرقّع، مرقّعيان، مُرقّعپوشان: مرقع جبّهاى است که رقعهرقعه برهم دوزند. | ||||||
- مريد: مادون شيخ. | ||||||
- مزدوري: اصطلاحى است، ضد بندگى کردن. | ||||||
- مشاهَدَه: از مقامات بلند درويش است و اصطلاحى است. | ||||||
- معامَلَت: زندگى اجتماعى و راه رفتن با خلق با ادب خاص (اصطلاحى است). | ||||||
- معرفت: معلوم. | ||||||
- مقام: معلوم. | ||||||
- مقر: جايگاه. | ||||||
- مقصود: اصطلاحى است. | ||||||
- مکاشَفَه، مکشوفات: در کشف اشاره شد. | ||||||
- ملامت: معلوم، و ملامتيان طايفهاى از فقرااند. | ||||||
- مَمکُور: مکرزده، يا کسى که با وى مکر کرده باشند و آن مکر با وى درگرفته باشد. | ||||||
- منکر: انکارکننده. | ||||||
- مني، منيت: منمزدن. | ||||||
- موافقت: همدمى و همراهي. | ||||||
- ناز: معلوم. | ||||||
- نفس: نفس شيطانى که عارف بايد او را مطيع و ذليل خود گرداند. | ||||||
- نمازي: پاک و شسته. | ||||||
- نياز: حاجت و حاجت خواستن. | ||||||
- واقعه: اصطلاحى است: 'در آن حالت او را واقعهٔ مردان فرود آمد' يعنى مکاشفتى بزرگ وى را حاصل شد و دلش روشنى تمام بگرفت و به وصل رسيد، به معنى مردن هم آمده. | ||||||
- وَجْد: دريافت خوشي. | ||||||
- وُثوق: استواردارى و اعتماد. | ||||||
- وصل: اتصال به دوست. | ||||||
- وصال، وصول: رسيدن به دوست و مراد. | ||||||
- هاتِفْ: سروش غيب. | ||||||
- هَتْک: پردهدري. | ||||||
- هِمّت: اصطلاحى است، خواجه فرمايد: | ||||||
| ||||||
- هوا: اصطلاحى است يعنى خواهشهاى نفسانى (در اصل 'هوي' است.) | ||||||
- هيبت: معلوم. | ||||||
- يقين: ضد شک، بىگماني (۱) . | ||||||
(۱) . اصطلاحات ديگرى نيز در همين عصر پيدا شد که در اشعار سنائى است و جاى آن اينجا نيست: لا، الا، لاهوت، ناسوت، سيمرغ عشق، نهنگ لار، مغ و مغچه، زنار، پخته، خام، رنگ، بىرنگي، و غيره. |
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم آمریکا رافائل گروسی دولت رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان رئیس جمهور مجلس
سلامت تهران بارش باران هواشناسی شهرداری تهران قتل حجاب پلیس آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
خودرو مسکن حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینما تئاتر دفاع مقدس سریال سینمای ایران موسیقی کتاب
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون مایکروسافت گوگل باتری فضاپیما ماهواره
بیماران خاص استرس کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون